Datorn hävdar att C: är systempartition trots att den inte är det

Permalänk
Medlem

Datorn hävdar att C: är systempartition trots att den inte är det

Hej !

Det är såhär att jag har skaffat nya datordelar och lite sådant nu på senaste. Testade vista bland annat, men kom fram till att det var dåligt så jag återinsatte Windows XP

Jag har en IDE hårddisk som jag traditionellt sett använder som Systemhårddisk, sedan har jag en SATA disk som är partitionerad.

Problemet jag har är att av någon oerhört konstig anledning inte längre kan ta bort filer/mappar på mina SATA Partitioner. När jag skall ta bort filer/mappar så får jag felmeddelandet: "Fel vid borttagning av fil eller mapp, katalogen är inte tom". Men katalogen är trots allt tom.

Nu har jag formaterat den ena Partitionen på SATA disken

Men det som nästan är skummast av allt är att när jag installerat Win XP så lade jag det som vanligt på IDE hårddisken. Det skumma är att den nu heter D: istället för normala C:, men det trodde inte jag skulle påverka. Det som sedan visat sig är att hårddisken som heter C: inte går att formatera, för att den sägs vara "Systemdisken" vilket den definitivt inte är. Jag gick då in i diskhanteraren för att kolla vad som stod på och där så stod det att C: (som inte är systemdisk) var systemdisk och att D: (som är systemdisk) var "Systemstart-disk". Mycket mysko

Men min fråga till er är: Hur skall jag lyckas formatera hårddsiken C: utan att behöva installera om windows än en gång ? Och hur får jag datorn att förstå att D: är systemdisken och inte C:

Tacksam för svar
/Airfixer

Permalänk
Avstängd

Enhet C: är väl ALLTID systemdisken? Iallafall så är det enhet C: som boot-sektorn hamnar på... om jag förstått det rätt?

Alltså även om man installerar själva Windows på D: (eller annan enhet) så hamnar boot-sektorn på C: .

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Enhet C: är väl ALLTID systemdisken? Iallafall så är det enhet C: som boot-sektorn hamnar på... om jag förstått det rätt?

Alltså även om man installerar själva Windows på D: (eller annan enhet) så hamnar boot-sektorn på C: .

Det är så jag också har förstått det. Man ska helt enkelt låta bli att försöka installera Win på någon annan enhet än C:\> då det endast blir problem. Bootsektorn hamnar där hur man än gör.

Tror jag.

/jag.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

ytterst irriterande, men om jag sulle ändra enhets-bokstav på C och sedan D (systempartitionen) till C skulle det fungera då ? För förut så har mina IDE hårddisk alltid legat på C, men helt plötsligt hamnade den på D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airfixer
ytterst irriterande, men om jag sulle ändra enhets-bokstav på C och sedan D (systempartitionen) till C skulle det fungera då ? För förut så har mina IDE hårddisk alltid legat på C, men helt plötsligt hamnade den på D

Tyvärr så går det inte att ändra enhetsbokstav för "systemenheten", "bootenheten" eller enheter med "aktiva växlingsfiler"...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

GaMeR2K5 har helt rätt. En vanlig orsak till att man får systemdisk C: samt windows på en annan partition typ D: är att man vid installationen av windows angav att ta bort hela C-partitionen och sedan la tillbaka den igen. Då blir nästa enhet systemdisk, även om man installerar på den partition som man lägger till igen.

Bästa sättet att lösa ditt problem är att koppla ur alla diskar och bara ha den disk som ska bli windowsdisk inkopplad. Den måste även vara master på den kanal som man använder, annars så kommer det bli problem när de andra diskarna kopplas in igen.
Om det den disk som bootsektorn låg på tidigare så är bästa sättet att tömmma disken och partitionera om den. Om man partitionerar om på något sätt genom installationen så är det bästa att starta om installationen för att inte få problemet ovan. När den partition man vill installera på är C: och man har ställt in att boota från just den hårddisken så är det bara att installera.
När de andra diskarna kopplas in så får man räkna med att windows kanske försöker boota från fel hårddisk ändå, men då får man svära lite i biosen och sen borde windows fungera bra, med windows samt bootfilerna på C:.

Visa signatur

Asus Nforce4 A8N-SLI premium | AMD64-X2 3800+ E6 @ 2,30Ghz (Arctic Cooling Freezer 64 pro) | 2x1GB corsair XMS 2-3-3-7 1T | XFX 7900GT @ 520MHz/1.60GHz | Antec P180 | 2x500GB Seagate 7200.11 2x320GB Seagate 7200.10 SATA2 + 1x250GB Seagate 7200.9 + 2x160GB Seagate 7200.7 SATA1 + 1x160GB Hitachi | NEC 3550A DVD+-RW | Twinhan VisionDTV DVB-S
Bärbar dator: Fujitsu-Simens Si1520, Core 2 duo 1,66GHz, 1GB ram, 80GB hdd.

Permalänk
Medlem

detta betyder med andra ord att jag måste formatera datorn ? (och följa de anvisningarna ni gett mig här)

Permalänk
Medlem

Det snabba svaret är: Ja.

Jag brukar dock skilja på att formatera om datorn och att installera om operativsystemet.

Flytta över filerna från windowsdisken och använd snabbformatering när du installerar om. Man behöver inte använda lång formatering, om man inte tror att disken är trasig dvs.

Visa signatur

Asus Nforce4 A8N-SLI premium | AMD64-X2 3800+ E6 @ 2,30Ghz (Arctic Cooling Freezer 64 pro) | 2x1GB corsair XMS 2-3-3-7 1T | XFX 7900GT @ 520MHz/1.60GHz | Antec P180 | 2x500GB Seagate 7200.11 2x320GB Seagate 7200.10 SATA2 + 1x250GB Seagate 7200.9 + 2x160GB Seagate 7200.7 SATA1 + 1x160GB Hitachi | NEC 3550A DVD+-RW | Twinhan VisionDTV DVB-S
Bärbar dator: Fujitsu-Simens Si1520, Core 2 duo 1,66GHz, 1GB ram, 80GB hdd.

Permalänk
Medlem

okej

men tack för hjälpen då