Kan inte logga in som root, skumt felmeddelande.

Permalänk
Medlem

Kan inte logga in som root, skumt felmeddelande.

Tja alla. Jag försöker logga in som root men när jag skriver in lösenordet får jag följande meddelande:

Kunde inte starta 1: Filen eller katalogen finns inte

Någon som vet vad detta betyder.

Kör Debian by the way

Permalänk

Förmodligen ligger det något skumt i roots .bashrc.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Förmodligen ligger det något skumt i roots .bashrc.

O.K har du någon förslag hur jag kan komma åt denna om jag nu inte kan logga in som root? Kan förresten logga in som root grafiskt men kan då inte starta terminalen för varje gång jag klickar på termianl ikonen så stängs den när direkt ungefär som när man kör en .bat fil i windows dvs den stänger ner sig omgående.

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat sudo?

Valfri live-skiva skulle kunna lösa det ganska enkelt annars.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jahac
O.K har du någon förslag hur jag kan komma åt denna om jag nu inte kan logga in som root? Kan förresten logga in som root grafiskt men kan då inte starta terminalen för varje gång jag klickar på termianl ikonen så stängs den när direkt ungefär som när man kör en .bat fil i windows dvs den stänger ner sig omgående.

Låter definitivt som någon skum syntax i shellets .rc fil (troligtvis bash).
Testa att starta en annan kommandotolk (wsh, tcsh, zsh) - fungerar det med en annan tolk hade jag börjat redigera ~/.bashrc per omgående.
Får du igång en annan tolk kan du ju kontrollera vilken som är standardtolken för root; cat /etc/passwd | grep root
...och kolla efter.

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"