Hjälp mig med dualboot XP och ME!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig med dualboot XP och ME!

Hej!

Jag skulle vilja ha lite hjälp med hur jag gör en dualboot med Windows XP och ME. XP ska vara standard och ME ska gå att ta bort senare. Som det är nu har jag en 160 GB hårddisk med två partitioner. En 100 GB som XP är installerat på och en 60 GB som jag vill testa ME på.

XP-partitionen är NTFS, ska ME-partitionen vara FAT32? Vad för bootloader kommer att användas?

XP-licensen är en uppgradering från ME-licensen. Jag får väl använda ME-licensen i alla fall? Jag använder ju inte den samtidigt som XP och det är ju på samma dator.

Tacksam för svar!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Till att börja med kanske du ska tänka efter om det verkligen är värt det - finns det verkligen någon anledning i hela världen till att du skulel vilja köra Me istället för XP? Det finns i realiteten inga fördelar. Me skrevs förmodligen av fulla och/eller höga programmerare. Det kan vara världens sämsta OS.

För att återgå till din fråga: XP använder i alla fall boot.ini, utforma den efter dina behov. När du installerar Me kommer den dock förmodligen lägga in sin egen bootloader, så om du inte vill installera om XP på nytt ska du nog kolla upp den eller installera en egen bootloader - finns en del gratis som är riktigt nifty.

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

Den uppgradringen (Me -> XP) gjorde jag 2001/2 och har sen dess återfått något av mitt förtroende för M$.
Förklara för mig varför du någonsin vill ha Me på dina hårdiskar - igen???

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Den uppgradringen (Me -> XP) gjorde jag 2001/2 och har sen dess återfått något av mitt förtroende för M$.
Förklara för mig varför du någonsin vill ha Me på dina hårdiskar - igen???

Mvh

Jag vet inte riktigt varför, men jag skulle i alla fall vilja testa det. Det enda jag oror mig för är att jag vill kunna få bort det sedan och att XP ska laddas utan att jag behöver välja det. Annars kanske jag struntar i detta.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Jag vet inte riktigt varför, men jag skulle i alla fall vilja testa det. Det enda jag oror mig för är att jag vill kunna få bort det sedan och att XP ska laddas utan att jag behöver välja det. Annars kanske jag struntar i detta.

Helt rätt inställning - man ska testa! Annars lär man sig aldrig. Dessutom vill jag påstå att ME var grymt mycket bättre än -98, bara man såg till att stäna av alla systemåterställningsfunktioner och liknande som då var i sin linda och bara ställde till med enorma mängder problem.

Jaja. Jo, Win ME kräver att du har FAT-filsystem (FAT32). Att installera två OS på samma burk är lite krångligt om man väljer att göra som du tänkt; ett OS per partition. Allra enklast är om du har två fysiskt separata diskar. Nå, det har du inte, så det är ointressant.

Det som är krångligt är att du _måste_ installera ME före du installerar XP, annars riskerar du att ME skriver över bootfilerna för XP och allt kraschar.

Här har du all info om hur man går till väga: http://support.microsoft.com/kb/306559/sv

/jag.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

För att fixa bootordningen sedan är det bara att installera EasyBCD på XP partitionen, eller hårddisken , googla på det.

Som det är skrivet ovan:
Installera alltid det äldre operativsystemet först.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag kanske väntar med detta, men nu vet jag i alla fall hur man gör!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Tack för alla svar! Jag kanske väntar med detta, men nu vet jag i alla fall hur man gör!

En sak undrar jag, du kan inte se XP-partitionen från ME-installationen om du inte formaterar XP-partitionen till FAT32. Och FAT32 är ett mycket mer ostabilt filsystem som gör bluescreen-risken betydligt högre. Hur hadde du tänkt göra där? Du kommer åt allt på ME-partitionen från XP-partitionen men inte tvärtom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
En sak undrar jag, du kan inte se XP-partitionen från ME-installationen om du inte formaterar XP-partitionen till FAT32. Och FAT32 är ett mycket mer ostabilt filsystem som gör bluescreen-risken betydligt högre. Hur hadde du tänkt göra där? Du kommer åt allt på ME-partitionen från XP-partitionen men inte tvärtom.

Jag kom faktiskt att tänka på det när jag läste artikeln som joar länkade till. Jag skulle gärna testa dualboot. Kanske Kubuntu kan vara något? Kan det läsa NTFS? Vad för bootloader används då?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit