Permalänk
Medlem

Vista+Samsung 750Gb=Total död?

Hej

Jag har ett udda problem, har skaffat Vista till min burk.
Har en Raptor på 74Gb som VIstas kör på sedan har jag två 750GB Samsung spinpoint som lagringsutrumme.

De hade varit inkopplade när jag hade XP.
Efter installationen så strulade en hårddisken, jag kunde inte föra över filer större än 500mb till den från de andra då hängde sig datorn... små filer fungerade utmärkt.

Well tänkte jag och skulle formatera den, började med det och datorn hängde sig igen.

Då kopplade jag ur disken helt och tänkte kolla på internet om hjälp vad som skulle göras om HDn gjorde så... har inte hittat något.

MEN det jobbiga nu är(den förra HDn var typ tom) den andra HDn har helt plötsligt bestämt sig för att bli en som den heter i enhentshanteraren en "Logisk enhet" och för att kunna använda den måste jag formatera den?!

Vadå formatera den var ju fylld med massa av filer och mappar är allt det borta nu?!

Jag har ju hört att man kan lämna in den till experter som räddar all data på disken, men jag menar finns det något jag kan göra åt detta?

Mvh/ Hans H

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk

Det finns massvis med recovery program som du kan återskapa dina "raderade" filer, det går dock endast om disken funkar. Att skicka in den till nån firma är inte att rekomendera, för det blir rätt dyrt, ca 20 tusen säger ja såhär på rak arm.

Ett program som heter getdataback for ntfs har jag själv användt en gång fungerade väldigt bra faktiskt. Inget gratisprogram tyvärr men det brukar ju ligga lite cd keys här och var.

Länk till programmet http://www.runtime.org/downloads.htm

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.
Jag kollade upp några sådana företag i ren panik igår, det kommer kosta mig 4000kr att föra över all data på min disk om den fungerar fortfarande och det går att rädda saker från den.
I priset ingår en 500GB extern hårddisk!

Ska testa programet först. billigt är bra ^^

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

r-studio är kanon, kostar 80 us dollars, jag har räddat 3 hårddiskar den vägen. Kanonprogram älskar det.

Permalänk
Medlem

Tack för det tipsen.
Jag använde första programmet som det tipsades om http://www.runtime.org/downloads.htm

Dock verkar det som de felsta av mina bilder inte går att öppna, de verkar skadade!? HUr kan man se om de verkligen är det? Jag menar ska man köra revocery igen på dem och hoppas att de fungerar då?

Alla program och filmer etc funkar bara bildena ca 70% av 40gb går inte att öppna....

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser