Permalänk

BIOS orsakar BSoD?

Tjenare!

För några dagar senare startade jag denna tråd i hopp om att få hjälp:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Jag fick ingen respons så jag är tvungen att ta upp det igen, nu med fler nyheter.

Det är så att jag flashade om mitt BIOS med framgång och de blåa varningsrutorna (Blue Screen of Death) upphörde i några dagar. I morse dök en ny upp. Jag öppnade burken och alla komponenterna satt på plats. Jag kunde inte ens starta Windows, för precis när skrivbordet laddades fick jag en BSoD med diverse felkoder. Lösningen blev att ta ut batteriet ur moderkortet. Jag gjorde samma sak innan jag flashade om BIOS-et.

Jag undrar helt enkelt vad alla dessa blåa skärmar kan bero på? Är det Windows som buggar, moderkortet med tanke på att jag måste ta ut batteriet för att kunna starta burken, eller annat hårdvarufel?

Tackar på förhand!

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Medlem

har du testat minnena?

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

Är ju olika drivare som crachar varje gång, så orsaken är nog nån hårdvara och vanligaste är minnet som är felaktigt eller fel inställt

se över minnesinställningarna lite tex kör du minnet på rätt spänging i förhållande till frekvensen och timmings

Tex kör du default inställningar men har satt minnet på 800 Mhz, är jag inte ett dugg förvånad att du får blee screens lite då och då

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geil
har du testat minnena?

Okey, det hände en del skumma saker, men det mest nämnvärda är att felet kan faktiskt ligga i minnen. Problemet förvärrades så pass att Windows inte ens kunde startas länge oavsett vad jag gjorde. Jag försökte göra en reparation med Windows skivan igen men det hängde sig med en ful Blue screen igen.

Till slut testade jag att ta bort ena minnet. Burken startades utan problem. Jag stoppade i samma minne igen och det resulterade Blue Screen ännu en gång. Kan jag vara säker på att det är hårdvarufel nu? Nu återstår bara att ta reda på om det är fel på själva minnet eller slotet. Har förresten 2 x 1 Gb Corsair 6400 CL4.

Sen vore jag tacksam om ni kunde tipsa några "nyttoprogram" som t.ex. testar minnen och hårddisken.

Tackar för hjälpen!

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk

hej du kan köra tex memtest.. eller ta hem ultimate boot cd där finns en hel del bra test program..
http://www.ultimatebootcd.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alcoholica
Okey, det hände en del skumma saker, men det mest nämnvärda är att felet kan faktiskt ligga i minnen. Problemet förvärrades så pass att Windows inte ens kunde startas länge oavsett vad jag gjorde. Jag försökte göra en reparation med Windows skivan igen men det hängde sig med en ful Blue screen igen.

Till slut testade jag att ta bort ena minnet. Burken startades utan problem. Jag stoppade i samma minne igen och det resulterade Blue Screen ännu en gång. Kan jag vara säker på att det är hårdvarufel nu? Nu återstår bara att ta reda på om det är fel på själva minnet eller slotet. Har förresten 2 x 1 Gb Corsair 6400 CL4.

Sen vore jag tacksam om ni kunde tipsa några "nyttoprogram" som t.ex. testar minnen och hårddisken.

Tackar för hjälpen!

Ger du minnena tillräckligt med spänning? 800MHz med lite lägre latenser vill ju oftast ha mer än standardspänning.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Hej lånar tråden lite, jag fick nya datorn för några veckor sen och den körde på fint klockade upp den till 3.2ghz och den klarade av det stabilt i 2veckor även 24timmar i orthos (ställde aldrig in nått på minnena) men sen började jag få nån blue screen per dag så jag kör nu allt på safe defaults i bios så det är precis så som jag fick den men jag får fortfarande blue screen ibland när jag stänger program och inte när jag spelar.

Vad kan felet vara om jag kör med standard inställingar? Är det troligtvis minnet? Hur kan jag testa minnet utan diskenhet vilket jag tror memtest kräver?

Jag hinner aldrig se vad det står utan datorn startas om direkt