Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Hur mycket ström drar egentligen en modern dator?

Permalänk
Medlem

Hur mycket ström drar egentligen en modern dator?

Det snackas mycket om hur många watt man egentligen behöver till sitt system, och jag har själv egna funderingar om det som jag vill diskutera för att få mer insikt och klarhet i ämnet. Huvudfrågan är,

"Hur många watt behöver man som mest till ett modernt (2008-jan) gamingsystem?"

Men det finns andra viktiga frågor också. Hur många watt behöver svagare serversystem, system med 'svag' hårdvara men många hårddiskar t.ex. osv. Mina funderingar är iallafall, i dagsläget behöver få mer än 620W, men ändå finns det många nätaggregat på marknaden med långt mer, och deras priser är ofta långt över 1 000-lappen. Sanningen är att de flesta nog skulle klara sig på ett nätagg med 420W-520W, men ändå väljer många som köper high-end system att spendera tusentals kronor på ett nätagg som är långt över deras behov. Hur förklarar och försvarar man ett sånt köp? Systemet kostade mycket, så därför ska man spendera mycket på nätagget? Nätagget är framtidssäkert? Det är stabilare osv än ett billigare nätagg? Nej, jag tror inte det håller riktigt.

Allt tyder på att saker i framtiden blir strömsnålare, så framtidssäkra är dom knappast. Och köper man ett nätagg som är kraftfullare än man behöver har man inte bara slängt pengar i sjön (som kunde spenderats på bättre skärm t.ex.), datorn blir också varmare. Ju fler watt, desto mer går förlorat i omvanlingen (till spänningar som datorn kan använda), och blir förvandlat till värme. Inte nog med det, kraftfullare agg kräver lite bättre kylning (för samma anledning), och därmed låter de lite mer.

Om ni kan argumentera för kraftfullare agg till folk som inte MÅSTE ha dem (många hdds, 4st grafikkort, jättekraftfullt system) skulle jag gärna vilja se de argumenten. Som det ser ut nu köper många nätaggregat som är kraftfullare än de behöver, så det vore bra om vi en gång för alla kunde komma överens om vad man egentligen behöver till sitt system.

Jag kommer inte på något mer att lägga till just nu, men om jag gör det uppdaterar jag här.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Den här tråden ska jag följa Många klarar sig med ett 350 - 400W kvailité nätagg... Själv köpte jag "bara" Corsair 450W

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Den här tråden ska jag följa Många klarar sig med ett 350 - 400W kvailité nätagg... Själv köpte jag "bara" Corsair 450W

Det är verkligen intressant. Jag menar, det känns nästan som man ska få bättre prestanda när man köper ett agg med riktigt många watt. Eller heter det "mycket" watt? Hursomhelst, det måste vara som, vad är det A'N.Doja använder för ord... placebo! Det är nog det. Sen känns det också tryggare när man köpt ett dyrt och (för) bra nätagg och jämför med andra som har lite sämre. Jag vill höra flera åsikter om detta fenomen eller vad det ska kallas.

Jo, jag glömde nämna det, men tror ni inte att tillverkarna av nätagg har märkt detta och försöker få oss att tro att vi behöver mer kraft än vad vi egentligen gör? Ett försäljningsknep, med andra ord. Lite som Aspire gör, men mindre överdrivet. Man kan bli "lurad" att köpa ett kvalitetsagg som är onödigt bra för komponenterna den måste köra. Inget fel på agget, alltså, förrutom att man betalat för mer än man behöver.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Placebo precis. Bara för att man tror nånting så blir det bättre. Tex sätter man en snubbe som har ett 1000W nätagg i sin dator i en annan dator med exakt samma hårdvara men med 450W kommer han säga att den presterar sämre.

Ja företagen luras väl ganska mycket? Menar dom rekommenderar dubbelt så mycket W som det behövas i USA för att slippa bli stämda/tjäna mycket pengar på ett monsternätagg till en vanligt dator

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Det där med att många tillverkare av agg + det här med SLi och crossfire certfiering är bara ett sätt stt skapa en marknad för nya monteraggregat. De absolut flesta av oss klarar oss på ett agg mellan 300W till 500W.

Ultra har släppt ett 1,6kw agg, Thermaltake har visat ett 2kw agg, det är sjukt.

Jag kan inte försvara monteraggregaten, men det finns en anledning till att köpa ett stakare aggregat än man behöver (inom vissa gränser). Ett kraftigare aggregat är dimensionerad för stor effektförbrukning vid höga temperarurer. Vid lägre effektförbrukning så är ett större agg ofta svalare än ett svagare agg vis samma effektförbrukning.
Om man har ett aggregat som är starkare än man behöver så kommer agget aldig upp i höga temperaturer, vilket bidrar till att komponenterna får en längre livslängd.

Men det försvara inga monsteraggregat, de är helt onödiga för de flesta, men jag ser inget fel i att köpa ett bra 500W agg, även om man klarar sig med 350W.

Permalänk
Medlem

Håller med er, synd att jag blev förälskad i P190 chassit och därmed kommer dras med 1200W...

Visa signatur

Antec P190 1200W | Processor: Q6600 @ 3.0GHz ~ | Corsair XMS2-6400 2x2048mb | 8800GTS 512MB | Asus Striker Extreme nForce 680i | 2x 500gb 7200rpm Samsung | Samsung 226BW 22" Wide | Razer Lachesis | Logitech G15 | Plantronics .Audio 365 |
SteelSeries SX

Permalänk

Min data drar 150-180 W

Spec

Asus M2N-E SLI

2x Hdd alá 7200 rpm

AMD Atholn 4600 X2

8500GT 256MB GDDR3

2GB DRR2 minne alá 5300

Har en sån där Clas Ohlsson sak bara 69kr trodde den skulle dra mer. Men det är ju ingen superdator ska uppgradera till sommaren.

Permalänk

Hur mäter man hur mycket det drar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beginner_a_datan
Hur mäter man hur mycket det drar?

Så vitt jag vet finns det kalkylatorer på nätet för sånt, men de brukar inte vara tillförlitliga. Annars kan man väl kolla på förpackningen till sakerna man köper, brukar stå vad de kräver. Men annars vet jag inte... multimeter? Nja...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beginner_a_datan
Hur mäter man hur mycket det drar?

Det finns lite olika mätare man kan köpa, t.ex. nån billig från Clas Ohlson som nog duger bra om man bara är nyfiken. Observera att dessa mäter hur mycket datorn drar från vägguttaget. Bra nätagg har sen en effektivitet på ungefär 80%, så vill man veta vad hur mycket som nätagget ger så får man multiplicera med 0.8.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefan555
Men det försvara inga monsteraggregat, de är helt onödiga för de flesta, men jag ser inget fel i att köpa ett bra 500W agg, även om man klarar sig med 350W.

500W är faktiskt inte helt fel för datorer med t.ex. quadcore och ett rejält grafikkort som kan komma upp i 250-300W, eftersom nätagg för det mesta är mest effektiva med en belastning på 50-60%. Så även om man klarar sig med mindre så kan det vara bra ur miljövänlighetssynpunkt. Men det är väl ganska få som sitter med såna datorer, så de flesta klarar sig nog bäst med 300-350W nätagg.

Permalänk
Medlem

Om corsair hade gjort 420w modulärt nätaggregat vore det mitt, enda anledningen att det blev 520...

Placebo: "How is the mind influencing our body ? For example placebo effect, demonstrates that people can cause a relief in medical symptoms or suffering by believing the cures to be effective, when they are not. The body's ability to heal itself is far more amazing than anything modern medicine could create."

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
Så vitt jag vet finns det kalkylatorer på nätet för sånt, men de brukar inte vara tillförlitliga. Annars kan man väl kolla på förpackningen till sakerna man köper, brukar stå vad de kräver. Men annars vet jag inte... multimeter? Nja...

Kalkylatorena på nätet visar bara vad en dator drar vid full load + ett antal %.

Så vitt jag vet, så kan man inte mäta effektförbrukningen med en multimeter, för att mäta effektförbrukningen används en elmätare som man sätter mellan vägguttaget och datorn. Sedan multiplicerar men med aggregatets effektivitet som Perost sa.

Med elmätaren kan man få fram vad datorn drar vid olika belastningar.

Permalänk
Medlem

Kolla tråden med han som köpte 850w agg till sitt Amd system, oc cpu och 8800gt och han kolla vad den drog i väggen å det var inte mer än 390w sen så ger inte aggen 100% effekt så 80-85% av 390w så hamnar man inte så högt...men det gäller att agg har kontakter och lägger powern på 12v isf vilket bara dom bättre märkena som helst säljer 500-700w agg istället för kvalitativa 350-500w agg som är den igentliga marknaden ^^,

sry för dålig styckeindelning ^^, men är lackilajnen på det här!

Permalänk
Medlem

Det kanske var min tråd du tänkte på & det stämmer det du säger, dock har jag uppgraderat en smula & med det har även ström kravet ökat ganska ordentligt... Jag ska lägga upp lite komplementerande info i samma tråd med nya riggen...

Min tankegång med köpet av 850W agget är som följer:
Overkill: Japp, inte minsta tvivel. men ett par saker som många kanske inte tänker på, agget behöver inte pressas, detta ger lägre temperaturer då det egentligen kan hantera mkt högre effekt, det ger mindre slitage & dessutom brukar det generellt ge lägre ljudnivå om agget har tempstyrd fläkt.
Ytterligare en aspekt är väl att man slipper oroa sig om framtida utbyggnader, tittar man på utvecklingen som har varit & är hos komponenter så har ju inte strömkraven direkt minskat hos mainstream & top of the line produkter...

Med detta sagt så klarar sig de flesta alldelens utmärkt med ett kvalitets agg på ~400W, kanske lägre än så om man räknar lite på komponenter i den tänkta datorn & väljer ett agg med "rätt" fördelning av ampere styrkorna mellan de olika spänningarna...

Istället för att ojja sig över att nätagg kan lämna mer & mer effekt så kanske man ska gnälla över den ständigt ökande konsumptionen hos processorer, moderkort, grafikkort osv... Trenden har pekat stadigt uppåt de senaste tio åren med några få undantagsfall vid förfiningar & tweakningar av befintlig arkitektur men på det stora hela har strömkraven knappast minskat...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag tycker iofs. att kraven minskar. Kolla på nya Intel cpu:er. Mainstream konsumenter har ju börjat uppmärksamma vad serverföretagen eftersträvat länge, energieffektivitet. Bara att det för hemanvändarna ses i form av ljudnivå , elräkningen och miljösamvetet.

Jag har haft mitt 50kr 350w nätagg i snart 5 år nu. Kör X2 4600, X1950 pro, 3 hdd mm. och nästa agg jag köper blir nog 450w corsair. Mest för att det är billigare än 330w seasonic S12-II.

Jag tänkte lite på de bärbara datorerna som tagit över hos hemanvändarna. 5000kr laptop täcker ju normalbehoven egentligen. Enda anledningen till en desktop är ju riktigt intensiva program. Så, att det satsas på kraftiga agg är ju inte helt fel. Å andra sidan köps ju många "superdatorer" mest för att spela vilket får en att undra vart vi är på väg...
Själv borde jag köpa en Quad för renderingarna, men har inte råd. Men om jag gör't så blir det när Wolfdale släppts från intel och DDR3 blivit billigare för dem drar mindre ström.

Jag skiter i stavningen.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Fan. 2kw O.O. asså man kan ju lika gärna sno ett sånt där nätaggregat från skolan och typ köra likström! Fan vad ska dem göra med datorerna driva en hel resturang ?

(ehm liten fråga)

På ett 8800gt kort står det att man ska ha minnst ett 400w nätaggregat
Medans på reviews om kortet så drar det typ 80+.

Om jag ska köra sli med ett 8800gt och en amd athlon 6000+
2gb-4gb ram minne + en hårdisk på 250gb klara jag mig då på ett corsair 550w?

Hur vet man vilka nätagg som har kvalite. Jag har bara sett att många uppskatar corsair på forums.

Permalänk

Min dator drar ca 150-160W idle, 270-280W load, draget ur el kontakten, d.v.s. efter förluster i ett no-name 400W agg.

P4 650 3.4ghz, 2x512Mb PC4200, 7800GTX, 3st HDD, X-Fi ljudkort, Analog TV kort samt 2st DVD-läsare och 2st fläktar.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patric_Juarez
Fan. 2kw O.O. asså man kan ju lika gärna sno ett sånt där nätaggregat från skolan och typ köra likström! Fan vad ska dem göra med datorerna driva en hel resturang ?

(ehm liten fråga)

På ett 8800gt kort står det att man ska ha minnst ett 400w nätaggregat
Medans på reviews om kortet så drar det typ 80+.

Om jag ska köra sli med ett 8800gt och en amd athlon 6000+
2gb-4gb ram minne + en hårdisk på 250gb klara jag mig då på ett corsair 550w?

Hur vet man vilka nätagg som har kvalite. Jag har bara sett att många uppskatar corsair på forums.

Tror det finns en lista vilka märken som är bra här på sweclockers sök i forumet så hittar du den nog snabbt. Varför är då Corsair så bra? jo de har bra livslängd och är stabila och drabbas sällan av problem.

och ja du klarar dig på 550W med den setupen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patric_Juarez
Fan. 2kw O.O. asså man kan ju lika gärna sno ett sånt där nätaggregat från skolan och typ köra likström! Fan vad ska dem göra med datorerna driva en hel resturang ?

(ehm liten fråga)

På ett 8800gt kort står det att man ska ha minnst ett 400w nätaggregat
Medans på reviews om kortet så drar det typ 80+.

Om jag ska köra sli med ett 8800gt och en amd athlon 6000+
2gb-4gb ram minne + en hårdisk på 250gb klara jag mig då på ett corsair 550w?

Hur vet man vilka nätagg som har kvalite. Jag har bara sett att många uppskatar corsair på forums.

När de rekommenderar 400W så brukar de räkna på hela datorn med den värsta processorn flera hårddiskar och fläktar m.m. Att de flesta inte har en cpu för 9000:- som drar 120W är ju en annan femma.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Folk verkar tro att ett grafikkort drar hur mycket ström som helst, medans en överklockad 90nm processor i själva verket drar mer.
Själv kör jag på ett Corsair 450 W, att det räcker nog mer än väl.
Jag kan säkert köra SLI på det utan större problem.

Visa signatur

|Corsair PSU 450W|Athlon 64x2 3.0 Ghz|Geforce8800GTS640|3 GB ddr2 ram|250 Gb HDD|Creative SB X-Fi XtremeGamer|~10000 Rdmarks

Permalänk
Medlem

Min dator nu med quadcore, 2st 8800 gt och 2 hdd's (idle) drar ca 170-190w.
I full load med orthos och ati tools igång så drar den upp till 270w. Men kan det verkligen stämma? Behöver jag egentligen inte mer än ett 300 watts nätagg?

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memon
Min dator nu med quadcore, 2st 8800 gt och 2 hdd's (idle) drar ca 170-190w.
I full load med orthos och ati tools igång så drar den upp till 270w. Men kan det verkligen stämma? Behöver jag egentligen inte mer än ett 300 watts nätagg eller räknar man om det på något sätt?

Du får räkna med att nätagget bara har runt 80% verkningsgrad.
Sen brukar nätaggen må bättre av att inte ligga på full belastning hela tiden. Har för mig att de är designade för runt 50% belastning annars blir det varmt och det ger högljudda nätagg.
Ett bra 500w nätagg hade nog varit bra för dig men du klarar dig på mindre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

90% av alla Sweclockare klarar sig med 350W (typ FSP eller dylikt)

Min dator enligt sign tar just nu när jag skriver detta 84W... Och typ 130W när jag spelar.

Valde Corsair VX450 enbart p.g.a. låg ljudnivå samt hög effektivitet. Hade dom haft en 300W-modell hade jag lätt tagit den istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
90% av alla Sweclockare klarar sig med 350W (typ FSP eller dylikt)

Min dator enligt sign tar just nu när jag skriver detta 84W... Och typ 130W när jag spelar.

Valde Corsair VX450 enbart p.g.a. låg ljudnivå samt hög effektivitet. Hade dom haft en 300W-modell hade jag lätt tagit den istället.

'
Mm har ett Earthwatts 380w, räcker till dom flesta setupsen å är inte speciellt dyrt heller och rätt tyst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memon
Min dator nu med quadcore, 2st 8800 gt och 2 hdd's (idle) drar ca 170-190w.
I full load med orthos och ati tools igång så drar den upp till 270w. Men kan det verkligen stämma? Behöver jag egentligen inte mer än ett 300 watts nätagg?

ATi tools gör det så grafikkorten får jobba? skulle du klocka grafikkorten och cpun till 3.5+ så kommer din dator aldrig dra över 400w.
Eftersom du kör ocklockat så är 270w inte hellt orimligt.

Permalänk
Medlem

Oavsett hur lite datorn behöver så är det inte värt att snåla på nätagget. Ett dubbelt så kraftfullt nätagg än vad som behövs är nog det optimala då effektiviteten är som störst runt 50% load och sen är det ju alltid bra att ha lite extra marginal.

Osgorth, som nu är vår bäste kämpe i foldingteamet, verkar ha förstått det:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=872...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Nu är det iofs 24/7 folding det handlar om så då krävs det ju lite extra för att hålla systemet stabilt.

Nu kör jag mitt system med bara ett 430W-agg men jag har funderat på om det skulle gå att få det stabilare vid överklockning med ett kraftigare nätagg.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Oavsett hur lite datorn behöver så är det inte värt att snåla på nätagget. Ett dubbelt så kraftfullt nätagg än vad som behövs är nog det optimala då effektiviteten är som störst runt 50% load och sen är det ju alltid bra att ha lite extra marginal.

Osgorth, som nu är vår bäste kämpe i foldingteamet, verkar ha förstått det:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=872...

Tveksamt, din dator drar inte speciellt mkt kräm.
Hur mkt ger agget på 12vlinorna?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Nu är det iofs 24/7 folding det handlar om så då krävs det ju lite extra för att hålla systemet stabilt.

Nu kör jag mitt system med bara ett 430W-agg men jag har funderat på om det skulle gå att få det stabilare vid överklockning med ett kraftigare nätagg.

Det spelar nog ingen roll eftersom din dator inte drar i närheten av 430w.
Hur mkt power ger nätagget på 12v linorna?

Permalänk
Avstängd

Re: Hur mycket ström drar egentligen en modern dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
Det snackas mycket om hur många watt man egentligen behöver till sitt system, och jag har själv egna funderingar om det som jag vill diskutera för att få mer insikt och klarhet i ämnet. Huvudfrågan är,

"Hur många watt behöver man som mest till ett modernt (2008-jan) gamingsystem?"

Men det finns andra viktiga frågor också. Hur många watt behöver svagare serversystem, system med 'svag' hårdvara men många hårddiskar t.ex. osv. Mina funderingar är iallafall, i dagsläget behöver få mer än 620W, men ändå finns det många nätaggregat på marknaden med långt mer, och deras priser är ofta långt över 1 000-lappen. Sanningen är att de flesta nog skulle klara sig på ett nätagg med 420W-520W, men ändå väljer många som köper high-end system att spendera tusentals kronor på ett nätagg som är långt över deras behov. Hur förklarar och försvarar man ett sånt köp? Systemet kostade mycket, så därför ska man spendera mycket på nätagget? Nätagget är framtidssäkert? Det är stabilare osv än ett billigare nätagg? Nej, jag tror inte det håller riktigt.

Allt tyder på att saker i framtiden blir strömsnålare, så framtidssäkra är dom knappast. Och köper man ett nätagg som är kraftfullare än man behöver har man inte bara slängt pengar i sjön (som kunde spenderats på bättre skärm t.ex.), datorn blir också varmare. Ju fler watt, desto mer går förlorat i omvanlingen (till spänningar som datorn kan använda), och blir förvandlat till värme. Inte nog med det, kraftfullare agg kräver lite bättre kylning (för samma anledning), och därmed låter de lite mer.

Om ni kan argumentera för kraftfullare agg till folk som inte MÅSTE ha dem (många hdds, 4st grafikkort, jättekraftfullt system) skulle jag gärna vilja se de argumenten. Som det ser ut nu köper många nätaggregat som är kraftfullare än de behöver, så det vore bra om vi en gång för alla kunde komma överens om vad man egentligen behöver till sitt system.

Jag kommer inte på något mer att lägga till just nu, men om jag gör det uppdaterar jag här.

Vi säger som såhär,kolla min sign,när jag bytte upp mig från ett sapphire 4850 till mitt nuvarande kort powercolor 4870X2 så fick jag en massa skumma krascher hit och dit.Men alla tyckte att jag utan vidare skulle kunna dra mitt system med mitt antec sonata 3,s inbyggda antec earthwatts 500 watt utan några problem.Så jag bråkade med windows och spel i 3 veckor innan jag fick nog och åkte till misco.se i lidköping och inhandlade ett corsair HW 620 watt.Efter det så var det inga som helst problem att maxa allt i datorn utan problem och vilken boost det blev i massor av spel där det gamla nätagget gick på knäna antagligen,nu har jag inte haft en krasch på 3 veckor och fick modulära kablar på köpet:)))
Helt klart några av dom mest välspenderade 1100 kronor jag lagt ut nån gång.
MvH albanen..

EDIT:Får väl skriva att mitt system enligt extremeoutervision.com s psucalculator drar min dator vid full load runt 583 watt och det verkar ju stämma för mitt tidigare earthwatts nät skulle klara att leverera runt 560-580 under full load.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Vi säger som såhär,kolla min sign,när jag bytte upp mig från ett sapphire 4850 till mitt nuvarande kort powercolor 4870X2 så fick jag en massa skumma krascher hit och dit.Men alla tyckte att jag utan vidare skulle kunna dra mitt system med mitt antec sonata 3,s inbyggda antec earthwatts 500 watt utan några problem.Så jag bråkade med windows och spel i 3 veckor innan jag fick nog och åkte till misco.se i lidköping och inhandlade ett corsair HW 620 watt.Efter det så var det inga som helst problem att maxa allt i datorn utan problem och vilken boost det blev i massor av spel där det gamla nätagget gick på knäna antagligen,nu har jag inte haft en krasch på 3 veckor och fick modulära kablar på köpet:)))
Helt klart några av dom mest välspenderade 1100 kronor jag lagt ut nån gång.
MvH albanen..

EDIT:Får väl skriva att mitt system enligt extremeoutervision.com s psucalculator drar min dator vid full load runt 583 watt och det verkar ju stämma för mitt tidigare earthwatts nät skulle klara att leverera runt 560-580 under full load.

Vet inte hur mkt pumpen till ditt vattensystem drar men 500w borde räckt, polarn kör ett liknande system fast en c2d i 3.5ghz, 4gb pc8500 domminator, klockat hd4870x2, 4diskar och ett Corsair 520w drar det utan problem.

Dock så är Earthwatts 500w modell en sämre variant på Corsairs 450w ~~ båda är identiska i stort sätt fast Corsairmodellen har bättre märke/kvalité på kontisarna

Permalänk
Entusiast

Re: Re: Hur mycket ström drar egentligen en modern dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Vi säger som såhär,kolla min sign,när jag bytte upp mig från ett sapphire 4850 till mitt nuvarande kort powercolor 4870X2 så fick jag en massa skumma krascher hit och dit.Men alla tyckte att jag utan vidare skulle kunna dra mitt system med mitt antec sonata 3,s inbyggda antec earthwatts 500 watt utan några problem.Så jag bråkade med windows och spel i 3 veckor innan jag fick nog och åkte till misco.se i lidköping och inhandlade ett corsair HW 620 watt.Efter det så var det inga som helst problem att maxa allt i datorn utan problem och vilken boost det blev i massor av spel där det gamla nätagget gick på knäna antagligen,nu har jag inte haft en krasch på 3 veckor och fick modulära kablar på köpet:)))
Helt klart några av dom mest välspenderade 1100 kronor jag lagt ut nån gång.
MvH albanen..

EDIT:Får väl skriva att mitt system enligt extremeoutervision.com s psucalculator drar min dator vid full load runt 583 watt och det verkar ju stämma för mitt tidigare earthwatts nät skulle klara att leverera runt 560-580 under full load.

Här finns nog lösningen på ditt problem: http://www.silentpcreview.com/article28-page3.html
Risken är att du drar för mycket ström ur en 12V lina. Enligt Antec är den klassad som 22A, 12V vilket ger en maximal effekt på 264W. Mer realistiskt är nog att anta att man kan få ut max 250W ur en lina.
Ett vanligt Radeon 4850 drar ca 100W i full load så det är inte långsökt att anta att ett 4870 skulle dra det dubbla. Har man sen kopplat in ett par diskar som drar 10-15W styck och ett par fläktar på ett par watt styck så är det möjligt att du överbelastar linan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Det spelar nog ingen roll eftersom din dator inte drar i närheten av 430w.
Hur mkt power ger nätagget på 12v linorna?

Har varit uppe i strax över 300W max för hela systemet med det var med lägre CPU-klock så jag vet inte vad den skulle kunna dra nu (ska testa nån gång). Det var med Furmark och nåt som belastade CPU:n. Den drar dock oftast betydligt mindre i spel och folding.

Nätagget ger väl en ca 30A uppdelat på 2 linor.

Alltså jag har inte direkt planerat att köpa ett kraftfullare nätagg på riktigt. Det var bara så att jag funderade lite i de banorna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W