Permalänk
Medlem

kolla tempen på 8800GT

Hej jag undrar hur man kollar tempen i ett leadtek 8800GT 512 kort..

Har installerat både drivrutinen jag fick med och från nvidias hemsida.. Även testat med speedfan..

Finns det ingen termometer i detta kort tro?

Permalänk
Medlem

Re: kolla tempen på 8800GT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av claymann
Hej jag undrar hur man kollar tempen i ett leadtek 8800GT 512 kort..

Har installerat både drivrutinen jag fick med och från nvidias hemsida.. Även testat med speedfan..

Finns det ingen termometer i detta kort tro?

Jag kan inte tänka mig att det inte skulle finnas temp sensor i det kortet. Kolla med moderkort tillverkaren. Jag har ett Gigabyte GA-P35-DS3 och jag var tvungen att installera en drivrutin från Gigabytes hemsida för att kunna avläsa tempen på grafikkortet.

//Fredde

Permalänk

rivatuner.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
rivatuner.

Som sagt.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Har ett gigabyte DS3 och det gick att läsa av tempsen direkt.

Visa signatur

Min dator: Antec 900 | Gigabyte P35-DS3 |E6750 |klockat 8800GT 512mb 705/1722/1001MHz |
| PC6400 800mHz (2GB) | Samsung 320GB 7200RPM | Corsair 520W | Samsung 206BW 20" |

Permalänk
Medlem

har ett gigabyte 560 moderkort, men jag testar rivatuner, fungerar inte det pröver ja med nya drivrutiner till moderkortet..

Edit: fungerade perfekt, den ligger på 60 grader när jag inte använder det och det är inte klockat, tycker det är lite mycket..

Så att klocka det nu kanske inte är att tänka på utan bättre kylning är att föredra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
rivatuner.

eller nTune

Visa signatur

MacBook 2,4GH, 2GB RAM, 160GB +160GB (Ext. HDD)*iPod Classic 80GB

#mac @ irc.pienet.org

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av claymann
har ett gigabyte 560 moderkort, men jag testar rivatuner, fungerar inte det pröver ja med nya drivrutiner till moderkortet..

Edit: fungerade perfekt, den ligger på 60 grader när jag inte använder det och det är inte klockat, tycker det är lite mycket..

Så att klocka det nu kanske inte är att tänka på utan bättre kylning är att föredra?

Kortet blir inte så mycket varmare av överklockning. Dessutom spelar idle-tempen ingen roll, det är tempen i load som kan bli farligt hög. Håll dig under 85-90C i load så är det lugnt!

Permalänk
Medlem

varför säger rivatuner 54grader på gpu och everest endast 48grader? (vid samma tllfälle naturligtvis) vilken ljuger?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Everest visar fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av claymann
har ett gigabyte 560 moderkort, men jag testar rivatuner, fungerar inte det pröver ja med nya drivrutiner till moderkortet..

Edit: fungerade perfekt, den ligger på 60 grader när jag inte använder det och det är inte klockat, tycker det är lite mycket..

Så att klocka det nu kanske inte är att tänka på utan bättre kylning är att föredra?

60 grader är inte mycket på idle, (mitt Nvidia 8800GT ligger på 58grader idle). Idle ska du skita i igentligen och intressera dig för load tempen När du ska spela, så höjer du fläkten till ungefär 60% ungefär, det kör jag på när jag ska spela, tempen går inte över 75grader efter ett par timmars spelande! så kollar du hur varmt ditt blir. isåfall höjer du fläkten lite till tills den ligger runt 75-80grader.

Så snälla du som nästan alla insnöar sig på idle tempen och tror att de är jättehög temp, men det är det INTE, jämför inte med cpu temp eller något sånt, utan ett grafikkort blir varmt. ingen fara med det. Dom är gjorda för att klara rätt höga temperaturer.

Och du ska inte behöva byta kylning för att du ska klocka!

Varför inte klocka lite, kolla hur varm det blir! Sätt upp fläkten på 65% när du ska spela och kolla hur varmt det blir, sålänge du inte kommer uppåt över 85-90 grader så är allt lugnt, isåfall så höjer du bara fläkten på grafikkortet så den kyler mer! Då behöver du inte byta kylare, och sen när du slutat spela så sätter du ner fläkten på 30% eller vad du tycker själv, så den inte hörs!

svårare är det inte

Tips: Testa själv istället för att läsa vad andra tycker och tänker!
Allt blir så mycket roligare då!

Lycka till kompis!

/J

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem

Precis som Pajsarn säger, så är det.

Grafikkort är inte som en CPU. Grafikkort klarar av 90-100C utan problem till skillnad från en CPU.
Grafikkort throttlar ner sig vid ~115-130C beroende på vad det är för grafikkort. 115C är mest vanligt.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Men om vi nu ska vara riktigt petiga, varför tål inte en CPU lika mycket som en GPU ? GPU:s kan ju utföra enormt tunga och stora uträkningar den med. Så vore det inte bättre om vi överklockare kunde begränsa oss till90-100 grader istället för 75-80 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Men om vi nu ska vara riktigt petiga, varför tål inte en CPU lika mycket som en GPU ? GPU:s kan ju utföra enormt tunga och stora uträkningar den med. Så vore det inte bättre om vi överklockare kunde begränsa oss till90-100 grader istället för 75-80 ?

Om vi ska vara petiga så är det redan sagt. Man kan inte jämföra en CPU med en GPU. Det två skillda saker.

Vad menar du med de sista? Det är inte vi användare som väljer vilka temperaturer som är okej. Det är specifikationerna.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hmm, tror (hoppas) du missförstod mig på det sista.

Klart du kan mata CPU:n med volt bara den håller temperaturen innan den börjar thottla eller förstörs. Varför tror du kylning finns annars?

För mig är alla temperaturer okej förutom när CPU:n säger stop när jag klockar.

Men nej fick nog inte svar på min fråga...och HELT olika saker kan de nog inte vara heller. Kan någon med som är mer insatt i skillnader mellan dessa två svara på frågan ? Hur är dessa uppbyggda ? Vet att man med GPU är inne på 55nm men saka den då tåla mer än en 45nm:s CPU ?

Permalänk
Medlem

Okej jag har nu klockat datorn och jag kan spela 30 - 40 minuter sen hakar det upp sig.. Jag har kollat tempen i full load när ja spelar o den ligger runt 70 grader, max 80.. och det skall ju inte ha med att det hakar upp sig tycker man? Den säger bara att windows har stött på ett problem med spelet..

Sen undrar jag varför datorn hakar upp sig och återställer sig om ja klockar över 750 mhz, är det vcore o de där som behövs ändras då? Jag bara drar upp core, shader o memory clock där det funkar, e de bara o göra så eller behöver man ändra massa annat?