Permalänk
Medlem

Addera positiva tal - Excel

Hej på er

Jag är totalt grön på Excel men sitter just och försöker tota ihop ett ark som ska hjälpa mig hålla koll på min lön då den är både oregelbunden och svåröverskådlig å det grövsta. Har kommit en bra bit genom att läsa den inbyggda hjälpen och kolla på nätet, men nu är det lite uppförsbacke. Hoppas någon här inne kan hjälpa till. Det jag försöker göra är att ur en kolumn med belopp plocka ur dom som är över 0kr och sen lägga dom till en annan cell.

T. ex:

250:-
-300:-
54
76
-53
etc etc.

Vill alltså få tag på dom positiva talen och ignorera dom negativa. Hur görs det? Gör inget om den summan hamnar i en egen cell som jag sedan adderar med den andra cellen jag nämnde längre upp, behöver inte vara så snyggt bara det funkar. Använder Excel 2002 om det har någon inverkan.

Tack på förhand!

PS: Om du svarar, överdriv gärna pedagogiken. Skojade inte när jag sa att jag är totalt grön på detta ...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Testa att söka i hjälpen på =OM

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stebo
Testa att söka i hjälpen på =OM

Wow, tack för hjälpen. Schysst av dig att lägga ner så mycket tid på att svara på min i dina ögon dumma fråga .... Du kanske inte läste den delen av min post där jag skrev att jag "Har kommit en bra bit genom att läsa den inbyggda hjälpen och kolla på nätet, men nu är det lite uppförsbacke. ?

Alltså, ursäkta om jag låter lite irriterad men jag klargjorde i min post exakt vad jag behövde hjälp med och vad jag hade gjort hittils för att försöka hjälpa mig själv men inte lyckats. Ta gärna lite hänsyn till det innan du bara kläcker ur dig ett svar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Du måste använda dig av troligtvis IF funktion.

If x > 0 -> kopiera, och flytta till annan kolumn.

Börja med att leta där i hjälpen. Under tiden skall jag också kolla ifall man kan göra så.

Det du söker är iaf en funktion som kollar först ifall talen är större än 0 eller inte, därefter skall programmet kopiera det talet.
Det låter inte omöjligt i excel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Du måste använda dig av troligtvis IF funktion.

If x > 0 -> kopiera, och flytta till annan kolumn.

Börja med att leta där i hjälpen. Under tiden skall jag också kolla ifall man kan göra så.

Det du söker är iaf en funktion som kollar först ifall talen är större än 0 eller inte, därefter skall programmet kopiera det talet.
Det låter inte omöjligt i excel.

Tackar!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Förresten så går det också att göra tvärtom, if x< 0 -> ignorera.

Frågan är vilket som är enklare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Förresten så går det också att göra tvärtom, if x< 0 -> ignorera.

Frågan är vilket som är enklare.

Känns nog som att i just mitt fall är alternativ 1 smidigast.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats skilja ut positiva tal från negativa, fast i en separat kolumn genom att använda följande formel:

=OM(A1>0;"Sant";"Falskt")

(A1) Kan vara vilken cell du har ett värde i.

Nu är nästa steg att få programmet att räkna ut bara de positiva talen.

Denna länk talar om hur man endast summerar positiva tal i en kolumn, http://support.microsoft.com/kb/730082/sv

excel 97, vet inte om det funkar på 2003

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Jag har lyckats skilja ut positiva tal från negativa, fast i en separat kolumn genom att använda följande formel:

=OM(A1>0;"Sant";"Falskt")

(A1) Kan vara vilken cell du har ett värde i.

Nu är nästa steg att få programmet att räkna ut bara de positiva talen.

Denna länk talar om hur man endast summerar positiva tal i en kolumn,

excel 97, vet inte om det funkar på 2003

Vilken länk?

Edit: antar att du menar http://support.microsoft.com/kb/730082/sv. Ska testa, tack igen :).

Edit 2: Sket sig också, Excel hävdar att jag får inte göra så när det rör sig om slumpmässiga nummer (vilket det inte gör).

Edit 3:

Citat:

=SUM(IF($I$2:$I$24>=0;$I$2:$I$24;0))

gjorde susen ..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.