Spänningsflux / Trasig HDD?

Permalänk

Spänningsflux / Trasig HDD?

Tja!

Helt plötsligt och från ingenstans har min dator börjat "stänga av sig".

När som helst, och oftast bara ett par minuter efter uppstart, slocknar skärmen och lampan blinkar stand-by. Datorn är på, och allt i den snurrar, men den svarar inte på nåt. Hårddisklampan blinkar frenetiskt men inget händer. Enda lösningen är att hålla inne power-knappen tills den stängs av.

När man sen försöker starta datorn igen är skärmen helt blank och datorn bootar inte ordentligt utan fastnar nånstans i DOS (fast man ser ju inte vart). För att komma in i Windows igen får man slå av strömmen, slå av nätagget, trycka på power-knappen så sista strömmen går ur och sedan vänta några minuter.

Att tillägga är att ibland när man trycker på power-knappen för att sätta på datorn igen, så tar det upp till 30 sek innan strömmen kommer igång...? Och när man väl kommer in in Windows så stämmer varken tid eller datum...

Misstänkte först virus, men nu e jag mer inne på kraschad HDD eller bristande strömförsörjning..? Nätagget är ett Tagan på 600W så det ska inte vara någon fara. Problemet har dessutom uppstått helt plötsligt, utan några ändringar i mjuk- eller hårdvara.

?

Visa signatur

Bättre en gren i granen än en gran i grenen.
Bättre en bollkalle i kanalen än en kall balle i analen.

Permalänk
Medlem

Att varken tid eller datum stämmer tyder på att BIOS-batteriet är slut. Då tappas BIOS inställningarna. Det kan ge felaktig hastighet på processorn, vilket resulterar i att processorn stängs av. Lösningen är att byta batteri.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Görmycke Tack!

Nu tror jag inte heller längre att "det där batteriet som sitter på moderkortet" automatiskt laddas via datorn...

Bonnatur att vi hade såna batterier på kneget mitt!

Visa signatur

Bättre en gren i granen än en gran i grenen.
Bättre en bollkalle i kanalen än en kall balle i analen.