Vad är AMD Black Edition? Behöver svar snabbt!

Permalänk
Medlem

Vad är AMD Black Edition? Behöver svar snabbt!

Har försökt ta reda på det men förstår inte riktigt...

Vad är en AMD Athlon64 X2 Dual-Core 5000+ 2.6GHz 2x512KB BLACK EDITION (without cpu-cooler) Socket AM2?

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ADO5000DS...

Jag har beställt en AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz 2x1MB Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ADX6000CZ...

och jag undrar då ifall det är bättre att istället ändra ordern till en BLACK EDITION då den låter som den är svalare och drar mindre ström...och det finns bra möjligheter att klocka den.
Kan man klocka upp den till en 3.0 Ghz ? och beror det på vilket moderkort man också har eller?

Såg också att BLACK EDITION har 1MB L2 cache, kan man få upp det till 2MB??

När det gäller MOBOS funderar jag antingen på

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGMA770-...

eller

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MSIK9A2CF...

Och innan ni nu förhastar er och kanske rekommenderar andra moderkort så är andledningen till att jag valt så billiga moderkort är för att jag har en budget att passa, så omkring 1000 kr på MOBO har jag bara råd med...

Syftet med allt är att kunna spela en del spel.

Men ni får gärna ge era åsikter !

Permalänk
Avstängd

Min AMD 6400+ är BE, men den har INTE upplåst multiplier så att man kan överklocka den betydligt mer än vad originalet är. Tror att en 5200+ BE kan överklockas mycket mer än min. Den processorn som inte är BE är låst till processons max hastighet, men man kan ju öka FSB istället och överklocka den lite grann i alla fall. Jag kan spela Crysis på high med bra flyt i spelet. Jag kör XP så jag kan inte ha Very High. Detta går att fixa dock med lite ändringar i configfilerna. Det går fortfarande inte välja Very High i spelet, men grafiken är Very High även om den står på High. Lite svårt att förklara

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Min AMD 6400+ är BE, men den har INTE upplåst multiplier så att man kan överklocka den betydligt mer än vad originalet är. Tror att en 5200+ BE kan överklockas mycket mer än min. Den processorn som inte är BE är låst till processons max hastighet, men man kan ju öka FSB istället och överklocka den lite grann i alla fall. Jag kan spela Crysis på high med bra flyt i spelet. Jag kör XP så jag kan inte ha Very High. Detta går att fixa dock med lite ändringar i configfilerna. Det går fortfarande inte välja Very High i spelet, men grafiken är Very High även om den står på High. Lite svårt att förklara

BE = black edition?

Men vad rekommenderar ni då? kan jag få mer prestanda/kr med en BLACK EDITION eller ska jag gå på en AMD Athlonx2 Dual-Core 6000+ 3.0 GHz istället?

Eller tror ni att en som jag som aldrig klockat i sitt liv bara skulle råka förstöra något om jag köpte en BLACK EDITION och skulle försöka klocka själv?

Permalänk
Avstängd

Ja, förkortade det lite. Be nån som kan klocka i såna fall om du inte vill riskera nåt. Till mitt moderkort (se sign) föjde det med ett program som jag kunde sätta på 10% överklockning, det blev 3.52 GHz istället för 3.2 GHz, så lite går det. Har fått upp min i 3.6 GHz som mest. Jag testade på 15% men då startade inte Windows. 2good4You har fått upp sin i 3.8 GHz, han har samma processor som jag har

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Black edition är de mest prisvärda amd processorerna som finns idag om man kan/vill överklocka.

Permalänk
Inaktiv

Hade jag haft mer koll skulle jag fan fixa en 5000+ BE och klocka med

Permalänk
Medlem

Jag hade lite andra funderingar också som hörde till allt, som ni gärna får svara på

Kan man klocka upp den till en 3.0 Ghz ? och beror det på vilket moderkort man också har eller?

Såg också att BLACK EDITION har 1MB L2 cache, kan man få upp det till 2MB??

När det gäller MOBOS funderar jag antingen på

http://www.datorbutiken.com/se/defa...ct=GIGMA770-DS3

eller

http://www.datorbutiken.com/se/defa...duct=MSIK9A2CFF

till BLACK EDITION prollen, vilket rekommenderar ni?

Permalänk

Nej, du kan inte få upp cacheminnet till 2mb!!

Permalänk

Du måste köpa en kylare till black edition också för det följer inte med.

Visa signatur

AMD 5600+ / 2 GB ram / Powercolor 3870 / 1060GB hårddisk/

Eee Pc 900

Permalänk
Medlem

Du ska gå på Intel E8400!!!!!!1

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

lika bra du lägger ner dirr det kommer bli fel av allt du är inte tillräckligt erfaren det synns på långa vägar, inga av de mobo du länkade passar prollen...

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mäki
lika bra du lägger ner dirr det kommer bli fel av allt du är inte tillräckligt erfaren det synns på långa vägar, inga av de mobo du länkade passar prollen...

Nu är du ute och cyklar. Alla AM2 och AM2+ processorer passar på båda moderkorten "DarkFuzi" har valt.
De är som att säga att QX6850 inte passar på ett P35 moderkort.

Edit: Sedan så vart du rätt oerfaren själv innan du provade på överklockning, precis som alla andra. Alla börjar från noll.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Jag har läst en hel del på nätet nu, har hittat rätt bra info, som jag har förstått så kan man klocka upp AMD 5000+ BE till 3.10 Ghz utan att ändra behöva ändra behöva ändra kärnas spänning, det är det som är styrkan i prollen. Ska man ha högre än 3.10 GHz så bor man vara beredd på att det kan bli lite svårare, men jag nöjer mig med 3.10 GHz.

Alltså då tänkte jag att jag kanske borde köpa AMD 5000+ BE och sen klocka upp den till 3.10 GHz utan problem istället för att köpa en 410 kr dyrare AMD 6000+ som belastar nättaggregatet mer och som blir mycket varmare.

Det som bekymrar mig är L2 cachen, BE har bara 2x512 och 6000+ har i alla fall 2MB, så är slutfrågan, har det någon större betydelse för datorns prestanda när det gäller spel.

Och vilket ger mest prestanda/krona.

Tacksam för alla svar!

ps: vad jag försöker egentligen är att skapa en dator som är lite energisnål, jag har valt ett grafikkort som enligt Tomshardware inte drar mer än knappt 100 W vid full belastning och försöker nu välja en prolle som är energisnålare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkFuzi
Jag har läst en hel del på nätet nu, har hittat rätt bra info, som jag har förstått så kan man klocka upp AMD 5000+ BE till 3.10 Ghz utan att ändra behöva ändra behöva ändra kärnas spänning, det är det som är styrkan i prollen. Ska man ha högre än 3.10 GHz så bor man vara beredd på att det kan bli lite svårare, men jag nöjer mig med 3.10 GHz.

Alltså då tänkte jag att jag kanske borde köpa AMD 5000+ BE och sen klocka upp den till 3.10 GHz utan problem istället för att köpa en 410 kr dyrare AMD 6000+ som belastar nättaggregatet mer och som blir mycket varmare.

Det som bekymrar mig är L2 cachen, BE har bara 2x512 och 6000+ har i alla fall 2MB, så är slutfrågan, har det någon större betydelse för datorns prestanda när det gäller spel.

Och vilket ger mest prestanda/krona.

Tacksam för alla svar!

Mängden Cache har inverkan. Hos AMD brukar den dubbla mängden Cache göra ca: 200MHz mer i prestanda. Om jag minns rätt så är 6000+ fortfarande är lite snabbare än en 5000+ BE vid samma frekvens.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Mängden Cache har inverkan. Hos AMD brukar den dubbla mängden Cache göra ca: 200MHz mer i prestanda. Om jag minns rätt så är 6000+ fortfarande är lite snabbare än en 5000+ BE vid samma frekvens.

jo det har jag sett på tomshardware när dem testade 5000+ BE, dem maxade 5000+ BE så den blev "nästan" lika snabb som intels e6550 och AMDs 6000+, och i vissa tester var till och med 5000+ BE lite snabbare.

Så då kanske man kan spara 410 kr, köpa en prolle som är svalare och som har en mindre effektförbrukning och med en prestanda jämvärdig som e6550 och 6000+.

Mvh Dark

Permalänk
Medlem

När en processor överklockas ökar strömförbrukningen även om man inte ändrar spänningen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
När en processor överklockas ökar strömförbrukningen även om man inte ändrar spänningen.

när tomshardware klockade 5000+ BE till 3.10 GHz så drog den inte mer än ca 75 watt.

http://www.tomshardware.com/2007/10/22/budget_overclocker/pag...

Permalänk
Avstängd

Vad använder dom för program/verktyg för att kolla hur mycket Watt CPUn drar?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Vad använder dom för program/verktyg för att kolla hur mycket Watt CPUn drar?

vet inte riktigt, har kollat runt på artikeln men hittar inte riktigt...jag har ju länkat till artikeln innan, du kanske hittar något där

Permalänk
Avstängd

Kan det vara Prime95? det står om det programet högst upp på diagramet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Kan det vara Prime95? det står om det programet högst upp på diagramet

Ja det såg jag med, men då stog det att dem testade stabiliteten med det programmet, kanske man även kunde se hur många watt den drog med Prime95.
Jag är osäker.

här kan man även se hur bra 5000+ BE presterar

http://www.tomshardware.com/2007/10/22/budget_overclocker/pag...

Permalänk
Avstängd

Jag laddade ner både x32 och x64 versionen. Tänker ha min nuvarande dator till spel mest och min gamla Penium II 450MHz till nytto programmen. Hade ingen gammal skrivarport på mitt nya moderkort, tydligen är det USB skrivare som gäller numera :(. Får ha skrivaren på min Penium dator då

Du får nog byta ut ditt grafikkort, annars lär det bli en flaskhals

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jag laddade ner både x32 och x64 versionen. Tänker ha min nuvarande dator till spel mest och min gamla Penium II 450MHz till nytto programmen. Hade ingen gammal skrivarport på mitt nya moderkort, tydligen är det USB skrivare som gäller numera :(. Får ha skrivaren på min Penium dator då

Eh va? nu fattar jag inget, vadå för versioner?, vad har det med 5000+ BE att göra?

Såg på din sign att du har två HD3870, vet du om du dem låter mycket och hur många watt en går på?

byta ut mitt graffekort? jo det ska jag göra, om du menar mitt graffekort som du ser på sign så är det inte den jag kommer att ha, funderar på gigabyte radeon 3850 som tom rekommenderar för att den är energieffektiv. men den kostar ca 150 kr mer än Sapphire radeon 3870, skumt...

Permalänk
Avstängd

OK, jag menar Prime95 (glömde skriva det) en för Windows XP x32 och en för x64 bit av Windows. Ska kolla om det går att kolla Watten med dem. Jag klarar att driva både grafikkorten med ett CorsAir 620W utan problem. Det var nån som länkade en diagram hur mycket ett kort ska dra, men det ska dra mycket mindre än ett HD2900 XT. Nej, mina låter inte speciellt mycket trots att jag har två stycken. Mina två 25 cm sidofläktar på chassit låter mycket mer (ska byta ut dessa mot tystare)

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag har nog bestämt mig för ett gigabyte radeon hd 3850 som vid full belastning drar mindre än 100 W, sen 5000+ BE prollen som kommer att dra ca 75 W klockad vid 3.10 GHz, då tror jag nog att jag kan köra allt på mitt 360 W nättagg. corsair minne 2 GB och Gigabyte DS3R AM 770 så kommer jag nog kunna spela CS source, battlefield 2 på högsta inställningarna i alla fall =).

Jag menar klarar min nuvarande dator att spela dem spelen rätt så bra så borde detta paket bli ännu bättre.

Permalänk
Avstängd

Utan tvekan, jag klarade BF2 med min förra dator som hade AGP dessutom på högsta utan speciellt hack i spelet, men Crysis klarade den bara på låg. Med den dator jag har nu kan jag köra Crysis med allt på High utan hack

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Utan tvekan, jag klarade BF2 med min förra dator som hade AGP dessutom på högsta utan speciellt hack i spelet, men Crysis klarade den bara på låg. Med den dator jag har nu kan jag köra Crysis med allt på High utan hack

vilka fler spel tror mitt paket kommer att klara på high inställningar?

:):)

Permalänk
Avstängd

Ingen aning. Ladda ner demos (om det finns) av spelen innan du köper det eller köp PC Gamer, men den tidningen är dyr

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Ingen aning. Ladda ner demos (om det finns) av spelen innan du köper det eller köp PC Gamer, men den tidningen är dyr

jo jag vet pc gamer är dyrt och dem är ändå inte bättre alls på något sätt än Game reactor som är alldelles gratis och finns i spelbutiker, onoff och ltie sånt ute. (dem delade ut det på min skola i gymnasiet också hehe).

Permalänk
Avstängd

Jag tror faktiskt att du lär kunna köra de flesta spelen på medium - high, kanske också Very High beroende på vilket spel det är. Kolla mitt första inlägg, där kunde jag köra Crysis demot med Very High med lite ändringar i configfilerna, och Crysis är väl det tyngsta spelet som finns. Far Cry 2 är mer intressant än Crysis enligt mig så jag väntar tills det släpps. Gothic III är ett av mina favoritspel, men det laggar oavsätt dator då det är dåligt optimerat. En community patch v1.6 till Gothic är nyligen släppt på nätet (ej deras hemsida) som ska optimera spelet lite. Ditt grafikkort är inte så mycket sämre än mitt, men å andra sidan har jag Crossfire och det gör en del

Edit:
Vi snackar ganska mycke off topic nu

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64