Permalänk
Medlem

Ubuntu +solid state

Tjo!
Har behov av en server som i princip enbart ska serva _mig_ .. tänkte ha den till lite mysql apache osv. Som de flesta vet så har en hd "något" som snurrar i sig vilket betyder att det blir gammalt.
Av denna anledning så tänkte jag att man kan installera t ex Ubuntu på en 4gig usb sticka (eller det kanske inte går?)
Min erfarenhet av minne sträcker sig som längst till det jag har i min sony ericsson och min kamra, dessa är inte allt för stabila och det blir lätt fel.
Uppstår dessa problem lika ofta på usbminnen eller är det ett bra alternativ om man är ute efter det jag beskrev?

Permalänk
Medlem

Vanlig hd håller nog längst.

Permalänk
Medlem

Hmm... Flashminne slits när det skrivs vetu, så man får fösöka minimera skrivningar

- Skippa swap-partition
- Sätt 'noatime' på filsystemen i fstab
- Stäng av crond och locate-updateringar och annat

Själv har jag en fungerande server-platform med FreeBSD på en sticka vid behov. Där har den ram-disk till /var och /tmp för att inte skriva slut på flash-minnet.

Permalänk
Medlem

Fler tips:
- montera /tmp på en ramdisk
- logga inte onödiga grejer

Permalänk
Vila i frid

Tips, t.ex. USB-sticka och CompactFlash brukar gärna vilja ha "ide=nodma" som boot-parameter och de flesta moderkort med p965 eller ip35 chipset kan vilja ha "irqpoll". Dvs du får lägga in de båda sakerna manuellt vid första uppstarten i Grub och sen redigera permanent i /boot/grub/menu.lst