Anonyma medlemmar kartlägger hundratals nätaggregat

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aggtroll 1

Tillvägagångssättet kan beskrivas tydligare, det kan jag hålla med om. Tyvärr om alla uppgifter skall anges med källa så skulle det inte finnas någon lista på sweclockers ännu. Jag kan lova; Det är riktigt riktigt många källor, ibland kan man inte heller entydigt ge en källa, det är en helhetsbild som visar sig. För att ge ett exempel, (inga märken nämnda, men det är autentiskt):

-Väldigt få känner till märket vid namn, en del har läst att det finns på prisjakt.
-Antal tester/recensioner på nätet =0
-Specifikationer på hemsidan = Nej (om det nu finns en hemsida)
-Antal tester =0
-OEM = okänd
-Specifikationer på butikens hemsida = N
-Pris; en tredjedel av vad motsvarande billigt kvalitets aggregat med motsvarande effekt kostar

Jag skulle inte köpa agget.

Att ange alla källor skulle tyvärr ta lika lång tid som att producera materialet som nu är publicerat.

Naturligtvis är dessa saker tidsödande. Jag skulle nog säga att ett mindre omfattande material med källor är bättre än ett större utan, men det beror ju på hur man värderar uppgifter. Hursom, all extra beskrivningar och alla källor som läggs till kommer ju att lyfta materialet, även om det inte är fullständigt.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk

Coolt! Fast hade inte varit illa att få veta decibel på de här också. Eller iaf vad som upplevs som mera störande. (om man inte har tillgång till utrustning för att kolla db). Rejält mycket jobb har ni lagt ner iaf

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majtymicke
Coolt! Fast hade inte varit illa att få veta decibel på de här också. Eller iaf vad som upplevs som mera störande. (om man inte har tillgång till utrustning för att kolla db). Rejält mycket jobb har ni lagt ner iaf

Db är väldigt svårt att få fram då alla reviews testar ljudet olika men det bästa är att gå efter flera recensioner + vad folk som äger agget säger så får man en hyfsat bra helhet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
Naturligtvis är dessa saker tidsödande. Jag skulle nog säga att ett mindre omfattande material med källor är bättre än ett större utan, men det beror ju på hur man värderar uppgifter. Hursom, all extra beskrivningar och alla källor som läggs till kommer ju att lyfta materialet, även om det inte är fullständigt.

Kan hålla med dig att källorna är viktiga. Det vi tagt fram är en första version, med de fel och brister som finns.

Sweclockers har inte bett oss att ta fram materialet, det är ett material som till stora delar fanns framme innan vi informerade Sweclockers. Vi bara frågade Sweclockers om de var intresserade. De sade ja. Så det var faktiskt inte menat som ett arbete som skulle publiceras.

Nu lyssnar vi på era kommentarer och förslag till förbättringar. Sedan får vi diskutera vad som skall göras.

Det som är publicerat nu har inget med arbete eller skola att göra, det är helt av eget intresse där vi använt vår lediga tid.

Visa signatur

Inga frågor besvaras i PM. Ställ frågorna i forumet, vi skall alla ha nytta av de frågor och svar som ges. Kunskap är till för alla

Permalänk
Medlem

va pinsamt. mitt märke fanns inte enns me...:-\

Keep up the good Work...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Man tackar för den här otroliga fördjupningen. Skoj att mitt Hiper Type-R är med

Permalänk
Medlem

Superbra
Dock stämmer inte värdet på "FSP Bluestorm 350W" (gick nyss ifrån det, då jag sålde det ihop med datorn.).
Enligt er lista så har det 10-15A på respektive +12V.
Men enligt "klisterlappen på sidan" ska det ha 18 respektive 20A på +12V (om jag minns rätt).

Är det jag som tänker galet?

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv

Jag har ett Xion 630W. Det står undvik på det. Varför då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Superbra
Dock stämmer inte värdet på "FSP Bluestorm 350W" (gick nyss ifrån det, då jag sålde det ihop med datorn.).
Enligt er lista så har det 10-15A på respektive +12V.
Men enligt "klisterlappen på sidan" ska det ha 18 respektive 20A på +12V (om jag minns rätt).

Är det jag som tänker galet?

//Gorian

Du behöver inte alls tänka galet. Det är precis sån här info som vi är tacksamma för.

Just när det gäller FSP så är det svårt att hitta helt tillförlitlig info. Vi har sett Bluestorm II på nätet med beteckningarna FSP350-60GLN, FSP350-60THN, FSP350-60TNP är inte helt säker på att jag kommer ihåg den tredje helt rätt). På FSP's hemsida är det inte så lätt att hitta rätt info, där finns inte Bluestorm II nämnt, men däremot kan man hitta de 3 FSP beteckningarna som jag nämnde

Visa signatur

Inga frågor besvaras i PM. Ställ frågorna i forumet, vi skall alla ha nytta av de frågor och svar som ges. Kunskap är till för alla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Skönt att jag valde Corsair sist jag handlade

Har inte tillgång till att kolla .pdf filer just nu, men av ditt inlägg att döma verkar det som att Corsairs nätagg är bra, så jag kan väl också pusta ut

Permalänk

Jättebra!! Tack för den fina informationen.

Kan man få fråga vilket/vilka nätagg ni själva använder eller rekomenderar?då ni borde vara kunniga inom detta området.

Mvh David

Permalänk
Medlem

Möjligtvis den bästa läsningen på Swecs nyheter och recensioner någonsin skulle jag vilja påstå.
Det här kommer hjälpa stort vid guidande åt kamrater och andra behövande när de ska välja datorkomponenter. Ni gör verkligen datorvärlden och nördar en tjänst med detta arbete.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Mycket bra gjort!

Vad ni skulle kunna göra är att lägga till info om +5v, som jag personligen gillar att använda (fläktar blir mycket tystare, bra för LEDs osv). Sen även information om ljudnivån, åt minstånde vad tillverkaren anger i dB, men även hur den upplevs om ni hittar info om det.
Sen är källhänvisningar bra, även om det är nått i stil med "anm. 13 - Finns ingen info om agget hos återförsäljare eller tillverkare"

Sen ett sätt att minska rippel är att montera extra kondingar externt på t.ex. ett hålkort från typ Kjell. Tänk bara på att det bör vara hyffsat stora kondingar, en krets som bryter när spänningen blir för låg (så man inte laddar ur kondingarna till kännslig elektronik) och att man bör ha kunskater inom elektronik innan man börjar att löda in detta på en Sata-strömkabel eller nåt. Och man ska veta vars alla linor går dessutom, så man får kondingen/arna där man behöver dem. Inget man bara gör allstå. Men det funkar sen
Fast det är enklare att byta agg om man inte har lindat in kablarna så att de inte syns och aldrig går att få ut utan en avbitare och massa tålamod.

Permalänk

En sak att tänka på: Det ska inte vara galler på sidor som det är på, exempelvis, Hiper aggregat!
Fläkten sitter under och trycker ut kylluften och då det finns galler på sidorna så blir luftströmmen i aggregatet fel och den återcirkulerar med hög värme till följd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Putto
Här är en bra guide hur man får reda på vilken tillverkare som gjort vad, i fall det blir mera bråk. Går även att söka på andra produkter om man är intresserad.

http://www.hardwaresecrets.com/article/370

Tack så mycket monsieur!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

En fråga om effekt osv,

Vissa agg har ju väldigt hög ratio, tex Seasonic Energy Plus 650W.... men genererar ett nätagg med högre W mer värme i sig själv än tex ett 400W? Eller beror värmeutvecklingen på hur mycket datorn faktiskt drar?

För en HTPC där 400W skulle räcka gott och väl, finns det vinst i att köra ett 650W för att det är mycket effektivare (och därför genererar mindre värme totalt)?

Permalänk
Medlem

Very naajs! Bra jobbat!

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Fan vad bra! Bara jag som får lite Sverker Olofsson-vibbar?

Permalänk
Medlem

energieffektiv

Nästa stora vore att komplettera hur energieffektiva de är vid 20 % 50 % 100 % belastning
själv köpte jag Corsair CPMPSU-450VXEU förut på grund av att dän även var effektiv vid riktigt låga belastningar

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk

Yeah, nice jobbat. Mer sånt!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Jäklar nice sammanställning!
En tillgång verkligen.

Misstänker en som är skyldig till den.....

Oavsett, tack för att ni delar med er!

Permalänk
Medlem

Skitstor eloge till de som fixade detta. Snacka om kanon jobb!

Ångrar inte mitt Corsair köp.

Permalänk
Medlem

Hm, jag tänker sällan på nätagg i någon större utsträckning, oftast på grund av bristande information och recensioner. Som jag förstått har ni inte själva testat alla nätaggen på er lista. Ni har bara sammanfattat alla recensioner och fakta ni har hittat. Har jag fattat det rätt?

Jag hade nog inte själv orkat med att läsa på om detta på alla otal ställen ni har, men är väldigt tacksam att ni har gjort det. Kommer bli intressant läsning någon kväll, misstänker att mitt nuvarande nätagg kommer tillhöra kategorin "köp ej".

Någon nämnde volym (dB), det är något jag vore mycket intresserad av. Det är den punkt jag hade velat kunna sortera nätagg på på butiker på nätet, mycket mer så än pris och tillverkare, även om det också är viktigt. Jag förstår att det kan vara svårt att hitta pålitliga källor till detta, men att ha det på några är bättre än inga.

Jag har inte läst så ingående, men ni skulle ju kunna nämna 3 bra nätagg eller något i den stilen, som ni själva rekommenderar. Jag vet inte riktigt hur ni skulle välja ut dessa dock (alla vill ju ha olika saker ut från sina komponenter), kanske den ni tycker är bäst inom ett visst intervall av maxeffekt?

Bra jobbat iallafall!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Lysande jobb, tack grabbar.

Hur kan du vara så säker på att det är snubbar? ; )

Mycket bra jobb, tackar för stor insats!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Hej jag undrar varför kolumnen "fördelning" och "12V" stämmer ibland och ibland inte. Ex Antec HE550 (3*18 != 42) och Corsair HX520 (3*18 != 40). Man kan ju jämföra detta med Seasonic S12-II 500 där det stämmer (2*17=34). Bara som exempel.

TACK för att ni delar denna informationen med oss!!

Permalänk
Medlem

Mycket bra jobbat, tack!

Permalänk
Medlem

Re: energieffektiv

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
Nästa stora vore att komplettera hur energieffektiva de är vid 20 % 50 % 100 % belastning
själv köpte jag Corsair CPMPSU-450VXEU förut på grund av att dän även var effektiv vid riktigt låga belastningar

Detta tänkte jag också på. Jag vet inte hur enkelt det är att göra nu "efteråt", men det är ju bland det mest intressanta av allt. Max antal ampere på "den andra railen" i all ära, men har agget 68% effektivitet som mest utan att man får veta det så...

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bknec
Hej jag undrar varför kolumnen "fördelning" och "12V" stämmer ibland och ibland inte. Ex Antec HE550 (3*18 != 42) och Corsair HX520 (3*18 != 40). Man kan ju jämföra detta med Seasonic S12-II 500 där det stämmer (2*17=34). Bara som exempel.

TACK för att ni delar denna informationen med oss!!

Tar antec som exempel. Den klarar av att ge max 18A per lina 42A totalt. Tex man tar max ur två linor 2*18A=36A då har den sista 12v linan bara 6A att ge.

EDIT: stavfel

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk

Alla ska få sina frågor besvarade, men vi kan inte besvara alla på en gång. En del tar lite längre tid att besvara.

Det är några av er som har frågat efter hur många decibel ett aggregatger ifrån sig.
Det är väldigt svårt att svara på, för att man ska kunna ge ett objektivt bild så måste alla aggregats db vara uppmätta på samma sätt, under samma load, samma avstånd etc. Dessutom är det ganska få aggregat där man faktiskt har uppnått ljudnivån.
Många tester anger typ "Aggregatet är tyst vid 400w belastning, när det kommer upp i 600W börjar det bli högljutt". Många agg är inte ens testade för ljudnivå, då får man gå efter vad hemsidan säger, det vill säga at det säger ofta lika mycket som yxskaft.

Vad gäller effektiviteten så är det som med ljudnivån, det går aldrig att få en objektiv bild. Det beror på hur den är mätt och under under vilka förhållanden. Är den mätt med 115V spänning eller är den mätt med 230V spänning? Ett aggregat mätt med 230V spänning är effektivare än samma aggregat när det körs med 115V spänning (mindre antal ampere = mindre resistens = mindre värme och mindre värmeförluster)
Det bästa man kan göra är att läsa tester och bilda sig en uppfattning. Man kan också se om agget är +80 certifierat, men det säger inte heller sanningen, eftersom många av de +80 certifierade aggregaten är specialversioner som endast säljs till företag, men de har samma modellnummer som retail versionen.

Värmen som ett aggregat utvecklar, är beroende på ett antal olika faktorer. Värme alstras av det motstånd som strömmen orsakar.
-Ju mindre antal ampere som går genom aggregatet, ju mindre värme.
-Ju effektivare ett aggregat är, desto mindre värme. Effektivitetsförlusterna i ett aggregat är ett av måtten på värmeförlusterna.
-Ju kraftigare aggregat, desto mindre värme, eftersom komponenterna är anpassade efter höger strömstyrka

Vi inser att dessa frågor måste förklaras närmare vid nästa uppdatering av guiden, så hang on gubbs och tants, det kommer mer

Visa signatur

Inga frågor besvaras i PM. Ställ frågorna i forumet, vi skall alla ha nytta av de frågor och svar som ges. Kunskap är till för alla

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aliencargo
En fråga om effekt osv,

Vissa agg har ju väldigt hög ratio, tex Seasonic Energy Plus 650W.... men genererar ett nätagg med högre W mer värme i sig själv än tex ett 400W? Eller beror värmeutvecklingen på hur mycket datorn faktiskt drar?

För en HTPC där 400W skulle räcka gott och väl, finns det vinst i att köra ett 650W för att det är mycket effektivare (och därför genererar mindre värme totalt)?

Värmeutvecklingen beror på hur mycket datorn drar och på hurpass effektivt nätaggregatet är vid just den effektbelastningen. Sedan drar ju datorn olika mycket vid idle och vid hård belastning. Personligen föredrar jag ett aggregat som inte är för överdimensionerat då den för det mesta ligger nära idle-läge (har på datorn rätt mycket och procentuellt sett så ligger datorn i idle mycket mer än jag spelar/jobbar hårt med data)

Olika aggregat har olika effektivitet vid hög resp låg belastning, bäst effekt fås för det mesta vid vid ungefär halva märkeffekten. Äldre modeller har ofta märkbart sämre effektivitet vid råga resp. höga belastningar, medan nyare kvalitetsaggregat har lite jämnare effektivitetskurva och levererar bra effekt redan vid relativt låga/höga belastningar, men har även de optimal effektivitet någonstans runt halva märkeffekten.

Visa signatur

~Pelle~