Permalänk
Medlem

Överhettad Q6600?

hejsvej!

Jag har en "Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775" processor å tänkte trimma den lite, men tänkte kolla min temp först med progget TAT å får se att den ligger i ca 55grader C när jag inte har igång nått, när jag bränner upp den på 100% på CPU 0 och CPU1 samtidigt får jag en temp på 70-75grader C...

Kylaren är original.

Är detta normalt, ni som har samma processor?
(mitt system ligger på ca 42grader C)

EDIT:
Kan göra ett tillägg att för skojskull ändrade jag FSB till "333" istället för original, ändrade inget annat och gjorde temp-testet och då efter några sekunder ploppa den upp till 90grader C å då blev jag rädd å stänge av och satte tillbaka original!

Permalänk
Medlem

42c låter ganska mkt.. för den kyler med varmluft hela tiden. prova ha mer cirkulation eller öppna sido plåten för o se om det e därför

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JameCa
42c låter ganska mkt.. för den kyler med varmluft hela tiden. prova ha mer cirkulation eller öppna sido plåten för o se om det e därför

Just nu letar jag efter ett prog. som kan kolla min temp i systemet från windows...
Vet du något kan du ju skriva det här, så får vi se om jag hittat ett innan du/nån svarar

Permalänk
Medlem

everest eller coretemp fixar biffen med att kolla temps.

Du har för höga temps och som sagts så kan man inte förvänta sig att cpun ska ligga under 42 grader i ditt fall pga värmen i lådan.

Permalänk
Medlem

nu kanske jag är väldigt noob men drog ner både everest å coretemp men ser bara CPU temp i coretemp inget alls om systemet, och i everest hittar jag inget alls som handlar om temperaturer.... :S

Permalänk
Medlem

My mistake, missuppfattade dig där.

Du syftade på tempen i din låda va?

Vet inte riktigt vilket program man kan använda sig av.

Everest hittar du temperaturer under fliken Dator och sen sensor

Permalänk
Medlem

Där är en bild på temp. efter 6-7min i ett stabilitetstest... nu har det gått 10 min å en kärna (1an) har varit uppe i 80grader C...

Öppnade chassit och kännde med handen där inne för att jag tycker det verkar orimligt med över 40grader där inne...
Märker ingen skillnad med handen i lådan eller ute i rummet på temp... (och mitt rum är väl en ca 20grader plus minus) Kan BIOS visa felaktiga upgifter på värmen i mitt system?

Än en gång, allt är original, inga ändrade inställningar osv.

Permalänk
Medlem

BIOS visar fel ja, men ofast åt andra hållet, dvs att den visar för lite...

Provat at installera om kylaren? se så den sitter som den ska, att du har rätt mängd kylpasta etc?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
BIOS visar fel ja, men ofast åt andra hållet, dvs att den visar för lite...

Provat at installera om kylaren? se så den sitter som den ska, att du har rätt mängd kylpasta etc?

Datorn är köpt på datorbutiken.com och det är dem som monterade ihop CPU och Fläkt.

Så allt bör sitta rätt tycker man å vara rätt mängd pasta!

Permalänk
Medlem

Jag hade monterat om enbart för att vara på den säkra sidan... för om luftflödet är som det ska, tempen i lådan är som den ska och enda problemet är att du har skyhöga temps på cpun så är det kylaren som i många fall sitter felmonterad, eller dålig mängd kylpasta...

Permalänk
Medlem

fanspeed har för mig att d kollar system temp ( inte alls säker)

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Medlem

Den Q6600 med originalkylare jag monterade nyligen visade ca 30-35 grader idle (speedstep strömsparfunktioner aktiverat) och ca 60-65 grader vid 100% load på alla kärnorna (mätt med Coretemp 0.96.1). Jag skulle tro att någon push-pinne till kylaren kan ha ploppat ur sig vid transporten från datorbutiken eller att fläkten inte snurrar som den ska. Kylpastan satt ju redan applicerad på kylflänsen så det var bara att trycka dit den, men monterar man om får man göra rent och lägga på ny kylpasta.

EDIT: Jag körde inte TAT när jag kollade tempen vid load utan multitrådat prime95 troture test. Jag har hört att TAT ger högre värme än vad man någonsin kommer upp till vid normal användning så det är inte relevant att köra egentligen.

Permalänk
Medlem

Min Q6600 ligger iaf på 23 grader Idle och 29 i load

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
Min Q6600 ligger iaf på 23 grader Idle och 29 i load

ifall det är orginal kylning stämmer inte de siffrorna

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite då jag har samma problem. Min ligger på mellan 45-50 idle och runt 70 på 100% load. Jag köpte Artic Silver 5 pasta och monterade om kylaren, 3 ggr hittills, jag rengörde med isopropanyl innan också så det har varit rent osv, men ändå får jag för höga temps.

Mitt problem kan bero på att varje gång jag monterat om kylaren så har jag aldrig fått fast den ordentligt på en gång, tycker det är svårt med de där push pins sakerna, man trycker på ena sidan så åker kylaren upp på andra och då har man förstört det hela. Så tippa på hur ni gör när ni monterar era orginal kylare vora schysst, jag lyckas inte få det att ligga still där på ett ställe helt enkelt, alltid är det nåt som gör att den flyttar på sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
Min Q6600 ligger iaf på 23 grader Idle och 29 i load

Tror inte en sekund på din loadtemp.

Även om jag kör min cpu i originalhastighet, fast med en TRUE120 + en noctua 1200rpm så skiljer sig inte det så lite mellan load och idletemps, hamnar då på 36-36-43-43 i temp på fulload.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Den Q6600 med originalkylare jag monterade nyligen visade ca 30-35 grader idle (speedstep strömsparfunktioner aktiverat) och ca 60-65 grader vid 100% load på alla kärnorna (mätt med Coretemp 0.96.1). Jag skulle tro att någon push-pinne till kylaren kan ha ploppat ur sig vid transporten från datorbutiken eller att fläkten inte snurrar som den ska. Kylpastan satt ju redan applicerad på kylflänsen så det var bara att trycka dit den, men monterar man om får man göra rent och lägga på ny kylpasta.

EDIT: Jag körde inte TAT när jag kollade tempen vid load utan multitrådat prime95 troture test. Jag har hört att TAT ger högre värme än vad man någonsin kommer upp till vid normal användning så det är inte relevant att köra egentligen.

Vad är en push-pinne?:S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piotr
Vad är en push-pinne?:S

du har fyra pus-pins på kylaren som du fäster kylaren i moderkortet med.