Permalänk
Medlem

men varför göra det?!

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

kan man klocka en q6600 till 3ghz lätt med ett P35-DS3 och stock kylare eller är det dumt att försöka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ojike
kan man klocka en q6600 till 3ghz lätt med ett P35-DS3 och stock kylare eller är det dumt att försöka?

De är ju bara och köra och se hur långt du kommer? Är ju rätt så svala från början och sålänge du kan hålla övervolt borta så behövs ingen monsterkylning.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
De är ju bara och köra och se hur långt du kommer? Är ju rätt så svala från början och sålänge du kan hålla övervolt borta så behövs ingen monsterkylning.

Ok jag bara undrade för att det kommer bli första gången jag klockar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ojike
Ok jag bara undrade för att det kommer bli första gången jag klockar

bara att testa

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Hur högt kan ni överklocka med multipliern satt till 7?

För mig så är 6 x 450 MHz är inga problem, men mina minnen klarar inte mer än så. Har också kommit upp i 8 x 430 MHz, men där går lite gränsen för vad luftkylningen orkar med. Så långt egentligen inga konstigheter. Med multipliern satt på 7 kommer jag dock bara upp i 390 MHz på FSB:n. Kan någon svara på varför i hela världen det är så. Har testat att fläska på med spänning, både till CPU:n, FSB:n och nordbryggan. Inget hjälper. Är det någon som stött på något liknande?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Vilka bios intällningar kan göras för att minimera uppstarten av windows?

Har RAID 0 och varje gång står den o väntar i 5 sek ifall man ska trycka Ctrl+G. Känns lite onödigt.

Visa signatur

...Gurgel

Permalänk

Borde väl gå tämligen enkelt att få upp DS3 rev 2.x i FSB 400?

Visa signatur

GPU: Nvidia GTS 450 | CPU: Q9450 | MB: GA-EP35-DS3 | RAM: 2 x 2 GB DDR2 800 MHz | OS: Win10

Permalänk
Medlem

ds3 rev 2 400fsb utan att övervolta

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
ds3 rev 2 400fsb utan att övervolta

alltså utan att ens höja spänningen?

Visa signatur

GPU: Nvidia GTS 450 | CPU: Q9450 | MB: GA-EP35-DS3 | RAM: 2 x 2 GB DDR2 800 MHz | OS: Win10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fg_starfox
alltså utan att ens höja spänningen?

Jag kom upp i 450 MHz (se mitt inlägg längre upp på sidan) utan att höja spänningen till vare sig nordbryggan eller FSB:n. Däremot resulterar ju höjningar av FSB-frekvensen även i höjningar av frekvensen i vilken processorn arbetar, och där beror det nog på vilken processor man har, om eller hur mycket man måste höja Vcoren (dvs spänningen till processorn).

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Avstängd

fsb spänningen kräver +.1 endast för min del.
mer än så blir det error.
mch är dock +.3

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

jag har problem med det intergrerade nätverkskortet. Kopplar ner ibland och det är massa loss till vissa adresser när jag kör tracert.
Någon annan som har upplevt samma problem?
Vad gjorde ni åt det?

Permalänk
Medlem

Det har tagits upp flera gånger här, nätverksdrivarna har varit bugg-plågade. De senaste drivarna fungerar bra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Har som sagt tänkt o köpa en DS3. Så jag skickade ett mail till db o frågade om den kom med den senaste rev 2.1, men dem svarade att dem hade så många gamla på lagret så att dem inte hade någon möjlighet att kolla vilka som var gamla och vilka som var nya.

Men om jag nu får en gammal, hur flashar jag upp den till rev 2.1? Hade för mig att det bara var en grej i BIOS..... Någon som kan detta o vet hur man gör?

Visa signatur

GPU: Nvidia GTS 450 | CPU: Q9450 | MB: GA-EP35-DS3 | RAM: 2 x 2 GB DDR2 800 MHz | OS: Win10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fg_starfox
Har som sagt tänkt o köpa en DS3. Så jag skickade ett mail till db o frågade om den kom med den senaste rev 2.1, men dem svarade att dem hade så många gamla på lagret så att dem inte hade någon möjlighet att kolla vilka som var gamla och vilka som var nya.

Men om jag nu får en gammal, hur flashar jag upp den till rev 2.1? Hade för mig att det bara var en grej i BIOS..... Någon som kan detta o vet hur man gör?

Du kan inte ändra på rev-versionen i efterhand, endast BIOS versionen.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Du kan inte ändra på rev-versionen i efterhand, endast BIOS versionen.

ok, då får väl ta o vänta ett bra tag o hoppas på att 2.0 tar slut

Visa signatur

GPU: Nvidia GTS 450 | CPU: Q9450 | MB: GA-EP35-DS3 | RAM: 2 x 2 GB DDR2 800 MHz | OS: Win10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fg_starfox
ok, då får väl ta o vänta ett bra tag o hoppas på att 2.0 tar slut

Eller så ringer du ett annat företag som visar lite servicevilja och frågar vad de har för rev ?

Btw så handlar Rev om vilken hårdvara som finns på mobot.
Tex så har jag P35C DS3R rev 2...rev 1 av detta mobot har paralell och seriell portar som det även finns kontakter till på backplate/sheild, medans min rev 2 inte har dessa utan 4 st extra USB portar, för att ge ett exempel.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Eller så ringer du ett annat företag som visar lite servicevilja och frågar vad de har för rev ?

Btw så handlar Rev om vilken hårdvara som finns på mobot.
Tex så har jag P35C DS3R rev 2...rev 1 av detta mobot har paralell och seriell portar som det även finns kontakter till på backplate/sheild, medans min rev 2 inte har dessa utan 4 st extra USB portar, för att ge ett exempel.

Vad är det för skillnad på 2.1 och 2.0 då?

Visa signatur

GPU: Nvidia GTS 450 | CPU: Q9450 | MB: GA-EP35-DS3 | RAM: 2 x 2 GB DDR2 800 MHz | OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fg_starfox
Har som sagt tänkt o köpa en DS3. Så jag skickade ett mail till db o frågade om den kom med den senaste rev 2.1, men dem svarade att dem hade så många gamla på lagret så att dem inte hade någon möjlighet att kolla vilka som var gamla och vilka som var nya.

Men om jag nu får en gammal, hur flashar jag upp den till rev 2.1? Hade för mig att det bara var en grej i BIOS..... Någon som kan detta o vet hur man gör?

köp i butik och kolla själv.
ds3 är så pass billigt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fg_starfox
Vad är det för skillnad på 2.1 och 2.0 då?

Gå in här och kolla ?
http://www.gigabyte.eu/Products/Motherboard/Products_List.asp...
Är det P35 DS3 du pratar om nu ? så har du det här.
http://www.gigabyte.eu/Products/Motherboard/Products_Overview...
Alla 3 rev finns om du klickar på länkarna på den sidan.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Gå in här och kolla ?
http://www.gigabyte.eu/Products/Motherboard/Products_List.asp...
Är det P35 DS3 du pratar om nu ? så har du det här.
http://www.gigabyte.eu/Products/Motherboard/Products_Overview...
Alla 3 rev finns om du klickar på länkarna på den sidan.

OK tack så mycket

Visa signatur

GPU: Nvidia GTS 450 | CPU: Q9450 | MB: GA-EP35-DS3 | RAM: 2 x 2 GB DDR2 800 MHz | OS: Win10

Permalänk
Medlem

En stor skillnad mellan rev 2.0 och 2.1 är att rev 2.1 har Gigabytes nya Dynamic Energy Saving.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

Kan meddela att min DS3 Rev 2.1 körs i 435 stabilt utan volthöjning på FSB eller nordbrygga. CPU'n får 1.475 och minnena 1.9. Är inte klar än, så jag meddelar om det blir högre..

Tråkigt dock att jag fick en 1.375's E6600, jag tycker det är lite märkligt, eftersom det är en L641G.

Alla extra 'funktioner' på moderkortet är avstängda..

Har dock inte hittat ngt lås på PCI-portarna, har dock inte letat så noga eftersom jag än så länge inte har ngt inkopplat på dem, ngn som vet om det finns?

Visa signatur

GA-P35-DS3 / E6600 @ 3.44 GHz TRUE / 8800GT Accelero S1 / OCZ 4GB 6400 @ 860MHz / 1TB HD501LJ HDD / Asus MW221U

Permalänk
Medlem

Tryck ctrl F1 så kommer dom avancerade inställningarna fram

Permalänk
Medlem

Lefanz - Jag menade att jag har stängt av alla extra funktioner..

Hittar fortfarande inte ngt PCI-lås.. Finns det på DS3'an eller är det låst som standard?

Visa signatur

GA-P35-DS3 / E6600 @ 3.44 GHz TRUE / 8800GT Accelero S1 / OCZ 4GB 6400 @ 860MHz / 1TB HD501LJ HDD / Asus MW221U

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en DS3 rev 1.0 med F5. Vet inte varför, men jag kan inte ställa min multipel till minnena på 2.0. Det minsta jag kan välja är 2.5 vilket stressar mina minnen lite väl mycket när jag testar hur högt jag kan klocka processorn...
Ska det vara så eller kan jag fixa det på något sätt?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reduts
Lefanz - Jag menade att jag har stängt av alla extra funktioner..

Hittar fortfarande inte ngt PCI-lås.. Finns det på DS3'an eller är det låst som standard?

låst som standard vad jag vet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Jag har en DS3 rev 1.0 med F5. Vet inte varför, men jag kan inte ställa min multipel till minnena på 2.0. Det minsta jag kan välja är 2.5 vilket stressar mina minnen lite väl mycket när jag testar hur högt jag kan klocka processorn...
Ska det vara så eller kan jag fixa det på något sätt?

ska inte vara så.
2.0 ska funka.
biosflash kanske krävs?
eller en cmos rensning innan det funkar?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper

ska inte vara så.
2.0 ska funka.
biosflash kanske krävs?
eller en cmos rensning innan det funkar?

ha. jag tänkte på det när jag började klocka i början av januari. Tänkte fråga då, men det blev aldrig av. Sedan har jag varit nöjd med klocken, men så kom jag på att jag skulle testa att köra lägre multipel, men det går ju inte eftersom minnena stoppar med minmultipel 2,5. Aja, bra att jag frågade och tack för svaret. De blir väl å flasha om bios då. Ska väl inte dra några förhastade slutsatser, men om det inte fungerar... går en sådan grej på garantin då tror du?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
ha. jag tänkte på det när jag började klocka i början av januari. Tänkte fråga då, men det blev aldrig av. Sedan har jag varit nöjd med klocken, men så kom jag på att jag skulle testa att köra lägre multipel, men det går ju inte eftersom minnena stoppar med minmultipel 2,5. Aja, bra att jag frågade och tack för svaret. De blir väl å flasha om bios då. Ska väl inte dra några förhastade slutsatser, men om det inte fungerar... går en sådan grej på garantin då tror du?

normalt om det inte funkar brukar antingen en biosflash eller en cmos rensning räcka.
En del saker kan gå fel med biosflash och mystiska fel brukar ofta vara en indikation på bios inte riktigt är ok.

flash alltid i deafult settings dvs INTE överklockat.

bios version?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)