Bo hemifrån men leva på föräldrarna?

Permalänk
Medlem

Bo hemifrån men leva på föräldrarna?

Hejsan ...

Jag undrar hur många det är som bor hemifrån men fortfarande lever på sina föräldrar. Och isåfall hur mkt pengar ni får.

För jag bor hemifrån och mina föräldrar betalar min hyra på 2600:- Plus att jag får 2300:- att leva på. Många av mina kompisar tycket att detta är mkt men jag tycker attt det är aldeles lagom så jag undrar hur mkt ni får.

Har bostadsbidrag på 1600:- och studiebidrag på 1200:- sen fyller de i resten själva.(Mina föräldrar får alltså dessa pengar. Allt jag får är det som jag skrev ovan.)

Skulle va kul att veta.

Visa signatur

Jamen hejsan!

Permalänk
Medlem

Re: Bo hemifrån men leva på föräldrarna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xaile
Hejsan ...

Jag undrar hur många det är som bor hemifrån men fortfarande lever på sina föräldrar. Och isåfall hur mkt pengar ni får.

För jag bor hemifrån och mina föräldrar betalar min hyra på 2600:- Plus att jag får 2300:- att leva på. Många av mina kompisar tycket att detta är mkt men jag tycker attt det är aldeles lagom så jag undrar hur mkt ni får.

Har bostadsbidrag på 1600:- och studiebidrag på 1200:- sen fyller de i resten själva.

Skulle va kul att veta så man vet om man ska känna sig fattig eller rik:p

Jag och bror min får vår lägenhet betald, hyra på runt 3000 och ränta + försäkring är väl 3000 till. Detta gäller när vi studerar, arbetar vi får vi betala för oss

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Jag tänker inte flytta hemifrån förräns jag kan försörja mig själv, det är ju det som är lite av poängen av att flytta ifrån föräldrarna.
Att slippa vara beroende av dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte en krona någonsin... Visst har de hänt att de har lånat ut och givit mig pengar när det verkligen har krisat. Men betala hyror och andra räkningar skulle jag inte ens få för mig att begära av mina föräldrar även om de skulle ha råd.

Permalänk

Flyttar hemifrån om nån vecka.
Min farmor (tyckte synd om mig) bidrog med halva första hyran eftersom jag inte fick flytta in med en gång men ändå fick betala hyra för hela mars månad...
Men jag kan inte direkt räkna med att få mer pengar.
Inte för att jag vill ha det eller känner att jag behöver det heller.

Permalänk
Medlem

Bor hemifrån? Hur menar du då? Att du bor hemma men du skriver det att du betalar hyra och iochmed det får bostadsbidrag?

Eller menar du hur många som har flyttat och bor på eget ställe men föräldrarna betalar hyran?

Har man föräldrar som gärna hjälper till och har pengar till det så är det inte direkt ovanligt att de betalar lägenheten då man sturerar. Morsan hade gjort de om hon hade haft råd^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Skulle aldrig ens tänka tanken att låta päronen försörja mig (om det inte är akut dvs). Softar hellre på soc.

Permalänk
Medlem

Jag plockar inte ut nåt bostadsbidrag det får mina föräldar:S det skrev ja ju:p Kanske ska tillägga att jag är 16 och går första året på gymnasiet:P

Och det jag undra var om det var fler som gjorde på detta sätt. Och om ni inte får pengar av föräldrarna hur löser ni det då. är inte så många som vill anställa en 16 åring:P

Visa signatur

Jamen hejsan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
Jag tänker inte flytta hemifrån förräns jag kan försörja mig själv, det är ju det som är lite av poängen av att flytta ifrån föräldrarna.
Att slippa vara beroende av dem.

Ne, så hade vi tänkt med Att vi skulle iaf gå större delen av högskolan medan vi bodde hemma, dock skiljde sig mina föräldrar i somras, istället för att vi då flyttade in med mor och hon skulle få ekonomiskt stöd av far tyckte han att det var smartare att få en egen lägenhet. Om jag fått välja skulle jag bott hemma under studietiden då det inneburit mindre studielån då jag sluppit köpa all mat och sådant själv. Men tyvärr får man inte alltid välja här i livet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är motiverat med spons från föräldrarna när man är tvungen att flytta. För att ta ett exempel: Min farsa och styvmorsa bor på norra öland, ca 1 timmes bilväg från kalmar. Det finns vad jag vet bara en kockskola i "närheten", ska man gå något annat på gymnasiet finns det i Kalmar. Så de har betalat hyra plus lite matpengar till mina styvsystrar för gymnasietiden då de var tvugna att bo i Kalmar.

Men finns alternativet att bo hemma tycker jag att det är lite onödigt, jag skulle inte begära pengar av morsan eller farsan nu när jag flyttat även om jag tjänat sämre. Det blir mer omvända roller för mig nu, farsan kommer att vara gäst här ungefär varannan helg när han kommer upp. Roligt med sällskap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xaile
Jag plockar inte ut nåt bostadsbidrag det får mina föräldar:S det skrev ja ju:p Kanske ska tillägga att jag är 16 och går första året på gymnasiet:P

Och det jag undra var om det var fler som gjorde på detta sätt. Och om ni inte får pengar av föräldrarna hur löser ni det då. är inte så många som vill anställa en 16 åring:P

Du nämner ju ingenstans att de andra skulle va 16 år. Själv jobbar jag vid sidan om studierna fast jag bor fortfarande hemma. Alla blir ju inte lika bortskämda och får en lägenhet när man är 16;)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Wow.. Det där är för mig, om något, att vara bortskämd.

Vare sig du ger allt till dina föräldrar eller inte så lever du rakt av dem för att du skall kunna "leva". Men kul för dig dock. Om du vill ha jobb som 16åring är väl reklamutdelare eller postutdelare något som passar annars kan de bli tufft utan några vidare kontakter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Furir
Wow.. Det där är för mig, om något, att vara bortskämd.

Vare sig du ger allt till dina föräldrar eller inte så lever du rakt av dem för att du skall kunna "leva". Men kul för dig dock. Om du vill ha jobb som 16åring är väl reklamutdelare eller postutdelare något som passar annars kan de bli tufft utan några vidare kontakter.

Tvivlar väldigt starkt på att man har råd att försöja sig på studie+bostadsbidrag (1050:- resp ~1-1500:- här) och pengarna för att dela ut reklam/post när man går i skolan.

Saken är den att man är skyldig att försörja sina barn fram tills dom fyller 18år sålänge dom studerar, och om barnen nu måste studera på annan ort så är dom väl fan inte "bortskämda" för att man hjälper till att betala hyra/mat .
Dom flesta 16åringar bor ju trots allt hemma om det finns en gymnasieskola/inriktning som passar dem på hemorten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
Saken är den att man är skyldig att försörja sina barn fram tills dom fyller 18år sålänge dom studerar, och om barnen nu måste studera på annan ort så är dom väl fan inte "bortskämda" för att man hjälper till att betala hyra/mat .
Dom flesta 16åringar bor ju trots allt hemma om det finns en gymnasieskola/inriktning som passar dem på hemorten?

Att man tycker att man "måste" studera till Hippievetare på knäckebröhults gymnasium och att det därför är en rättighet att få pengar av sina föräldrar bör man väl om något räknas som bortskämd?

OnT: Får väl mat ibland när jag är hemma hos dem, men det är nog allt.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Studerar till kock och den närmaste skolan som finns ligger 6 mil hjemifrån.,..den skolan jag går på är en av sveriges bästa och lkigger 8 mil heifrån så:P

Visa signatur

Jamen hejsan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
Jag tänker inte flytta hemifrån förräns jag kan försörja mig själv, det är ju det som är lite av poängen av att flytta ifrån föräldrarna.
Att slippa vara beroende av dem.

ja annars kan man lika bra bo hemma istället för att leecha
vad är poängen att flytta annars,visst dom kan väll hjälpa till lite i början till man kommer igång men betala hyran och el räknigar nä det är för mycket....

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Furir
Wow.. Det där är för mig, om något, att vara bortskämd.

Vare sig du ger allt till dina föräldrar eller inte så lever du rakt av dem för att du skall kunna "leva". Men kul för dig dock. Om du vill ha jobb som 16åring är väl reklamutdelare eller postutdelare något som passar annars kan de bli tufft utan några vidare kontakter.

vet rätt många som har flyttat pga att det inte finns så mycket att välja till gymnasiet på sin hemort. ta norra dalarna som exempel, där finns det i princip ingenting alls. vill man tex gå bygg så är det falun/rättvik/borlänge som gäller antar jag, beroende på vart man bor. och det är inte så lätt att pendla över 10 mil dag utan bil (jag skulle inte ens göra det med bil).

men jag menar, vad spelar det för roll egentligen. om jag skulle pluggat på gymnasiet i en annan stad (alltså varit lov att flytta) så hade morsan kunnat flytta till en mindre lägenhet, spara pengar på hyran. då skulle hon kunna betala min hyra med pengarna som blir över. så jag ser inte problemet, det går ju i princip på +/- 0 (om man bortser från det man måste köpa när man flyttar, såsom köksredskap osv).

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Inte en chans att jag skulle låte föräldrarna betala för min bostad + att ge mig matpengar!

Om man inte kan klara sig själv så ska man inte flytta (om nu inte föräldrarna vill att man ska flytta och gärna betalar åt en).

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Att man tycker att man "måste" studera till Hippievetare på knäckebröhults gymnasium och att det därför är en rättighet att få pengar av sina föräldrar bör man väl om något räknas som bortskämd?

OnT: Får väl mat ibland när jag är hemma hos dem, men det är nog allt.

Notera att inte alla gymnasieskolor har "vettiga" linjer för människor som inte vill lägga ytterligare 4-5år av sitt liv på studier efter gymnasiet, dvs, dom yrkesförberedande linjer som oftast skickar ut en i arbetslivet direkt efter avslutad gymnasietid.
bygg, industri, el, hotell/restaurang, vvs eller fordons för att nämna några...

Permalänk
Hedersmedlem

TS förklarade situation rätt dåligt. Jag förstod det som att han bara flyttat hemifrån utan riktig anledning och lät päronen betala för att han ska ha egen lya. Men såklart om man tvingas till en stad så långt bort att man inte kan pendla så kan jag väl förstå.

Flyttar nog själv runt sommar men det kommer bli att spara varenda slant för att klara sig också. Kommer nog inte bli tal om lån av föräldrarna.

Permalänk
Inaktiv

När jag studerade i västerås så löste jag och mina föräldrar så att de betalade hyran och sedan fick jag stå för resterande bitarna (studerade på gymnasiet då) men fick ganska så snabbt ett kvällsjobb på en lokal resturang som diskplockare så då fick man lite extra slantar i plånboken och kunde tom äta frukost när man ville =P

Permalänk
Medlem

Trådskaparen får ju 2100:- att leva på i månaden av sina föräldrar. Om det är bortskämt eller inte beror ju på vad han ska göra för dem. Ska han köpa mat, kläder och andra hushållsartiklar så går det åt ganska mycket pengar och då är det ju motiverat. Om pengarna bara är till för nöje däremot så är det väldigt mycket pengar.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xaile
Jag plockar inte ut nåt bostadsbidrag det får mina föräldar:S det skrev ja ju:p Kanske ska tillägga att jag är 16 och går första året på gymnasiet:P

Och det jag undra var om det var fler som gjorde på detta sätt. Och om ni inte får pengar av föräldrarna hur löser ni det då. är inte så många som vill anställa en 16 åring:P

likadant för mig, jag pluggar i en annan ort. delar lägenhet med kompis mina föräldrar betalarför lägenheten . får 1250 kr till mat i månaden. rätt najs

Visa signatur
Permalänk
Medlem

TS har ju fortfarande rätt till försörjningsstöd från föräldrarna, så detta är ju inget konstigt alls? Han hade väl inte kostat mycket mindre om han bott hemma.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Om han hade bott hemma så hade föräldrarna inte haft den där extra hyran.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

"Lever" på föräldrarna här.

Hyra: 3200kr

Tjejen bor mer än 10mil hemifrån under sin utbildning så 1700kr där till hyran sen betalar hennes far och jag hälften var på resten (styvmorsan där är pengakåt). Sedan har vi studiebidrag/underhåll

Tjejen: 1050 + 1273
Jag: 1050 + 1273

4646 - 750 - 600 = 3296

Morsan får 5100 sammanlagt för mig, henne och lillsyran pga fogden så ger henne 600 så varje familjemedlem har 1700kr var...

3296kr har vi som ska gå till allt inte katigt men vi har precis så vi klarar oss och nästan varje månad kan unna oss 500kr var men ibland inget ^^

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Flyttar hemifrån om nån vecka.
Min farmor (tyckte synd om mig) bidrog med halva första hyran eftersom jag inte fick flytta in med en gång men ändå fick betala hyra för hela mars månad...
Men jag kan inte direkt räkna med att få mer pengar.
Inte för att jag vill ha det eller känner att jag behöver det heller.

Varför fick du inte flytta in första månaden?

Permalänk
Medlem

Lever på studiebidrag/studielån. Knapert som fan, (5600 fasta utgifter varje månad, och bidrag/lån på 7400).
Dock inget från föräldrarna. Undantagsfall när jag ska resa hem, vilket de brukar betala. (Är en rätt bra bit, pluggar i skåne och föräldrarna i Umeå.)

Permalänk

Jag bor i en egenlägenhet, men måste åka hem varenda lov/semester för att arbeta gratis. Så hela sommaren arbetar jag och inte umgås med folk.
Pengar fixar jag själv, där visst mina föräldrar skulle stötta mig om det skulle behövas.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Håller på och förbereder mig, planerar och letar lägenheter, för att flytta strax efter jul (ska iväg på längre resa kring jul, så ingen idé att flytta tidigare) och mina föräldrar kommer då i princip endast att sponsra möbelinköp och liknande.

Hyra, mat, tele/internet/tv, elektronik osv. kommer jag självklart att få betala själv. Vilket jag också anser att alla borde göra, ty hur ska man annars lära sig att ta hand om sig själv? Vad skulle man göra om ens föräldrar gick bort. Visst man får deras egendomar men har man fått lära sig att det bara är att gå till en person och be om pengar så tror jag att de egendomarna relativt snabbt försvinner. Helt ok är det dock om föräldrar/andra som kommer på besök ger en mat

Kommer då att leva på lön och besparingar de första 4-6 månaderna därefter skall jag tillbaka till Chalmers och då blir det studiebidrag coh -lån (som nu ligger på ungefär 7400 kr/månad). Men om det går som planerat kommer vi bo 3 personer i lägenheten vilket kommer att göra att det mest troligen inte blir så dyrt för var och en (lägre lånedel = inte lika skuldsatt när man är klar ).

Sen är det ju en helt annan sak ifall man studerar på gymnasium och är yngre eller 20 år. Då anser jag att föräldrarna skall betala sådant de skulle ha betalt ifall man fortfarande bodde hemma. De skulle ju trots allt ha varit tvugna att göra det ifall man just bodde hemma.

Visa signatur