bättre ljud med riktigt ljudkort

Permalänk

bättre ljud med riktigt ljudkort

Min fråga är ganska enkel, jag sitter på ett logitech z-5500 och undrar om jag kommer få hörbart bättre ljud om jag byter från mitt integrerade ljudkort till ett Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio. kan också nämna att jag har ett asus p5k ip35 moderkort för runt tusen lappen.

Permalänk
Hedersmedlem

Man brukar bli av med en hel del brus i alla fall.

Permalänk
Medlem

Om du kör digital signal kommer du inte märka någon skillnad.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Men med X-fi korten bör man köra analogt med Z-5500. Om man har andra kombinationer på högtalare och ljudkort gäller den här formeln givetvis inte.

Om du kör analogt nu så kommer du att märka skillnad, sedan om det är värt det eller inte är upp till dig.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Givetvis beror skilnaden mycket på vad man har för utrustning i övrigt. Sitter man med ett par datorhögtalare har jag svårt att tänka mig att det motiverar köp av något bättre ljudkort.

Permalänk

Kräng ett Asux Xonar DX2 som jag gjorde. X-Fi korten kan dra nånstans.. Woohoo!

Visa signatur

_________________
Intel i5 9600k @ 4.0Ghz - Asus Z390A Prime -Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - Gigabyte RTX3080 OC - Samsung NVMEs - Corsair RM1000W - Asus TUF Vq27A1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silenceville
Kräng ett Asux Xonar DX2 som jag gjorde. X-Fi korten kan dra nånstans.. Woohoo!

Inte för att jag uppmuntrar slang och liknande, men skall det vara så skall det i alla fall vara rätt. Att "kränga" något betyder väl ändå att sälja?

Permalänk

Tycker du ska köra RME HDSP 9632.... sjukt bra ljud men kostar en slant... Ett riktigt bra ljudkort...

Visa signatur

|P5W DH Deluxe|Intel Core Duo 6700 @ 2.66 GHz |4 x 1024MB|Geforce 8800GT|Samsung 226BW | RME HDSP 9632 | WD 500GB | Logitech MX 5000 | Logitech Ultra Vision | Vista x64 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danielloo
Tycker du ska köra RME HDSP 9632.... sjukt bra ljud men kostar en slant... Ett riktigt bra ljudkort...

Ganska värdelöst att ha ett sådant till ett para Z-5500?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Ganska värdelöst att ha ett sådant till ett para Z-5500?

Okay... Har inte testat så. Men ljudkortet e sjukt bra iaf.

Visa signatur

|P5W DH Deluxe|Intel Core Duo 6700 @ 2.66 GHz |4 x 1024MB|Geforce 8800GT|Samsung 226BW | RME HDSP 9632 | WD 500GB | Logitech MX 5000 | Logitech Ultra Vision | Vista x64 |