Vilka moderkort stöjder två processorer?

Permalänk
Medlem

Vilka moderkort stöjder två processorer?

Har letat litegrann på forumet men inte hittat svaret. Jag undrar vilka moderkort som stödjer 2 processorer, och hur betecknas det? Det jag menar är vilka moderkort som stödjer t ex: 2x Intel Core 2 Duo bla bla bla

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Inga moderkort stödjer 2 Core 2 S775 cpu'er. Då får du kolla på Socket 771 och Xeon.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Inga moderkort stödjer 2 Core 2 S775 cpu'er. Då får du kolla på Socket 771 och Xeon.

OKej, jag kanske missförstod det här:
http://www.intel.com/personal/gaming/dualsocketplatform.htm?i...

hur fungerar det? vad är det som tillåter användandet av två Intel® Core™2 Extreme processors QX9775???

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikst

hur fungerar det? vad är det som tillåter användandet av två Intel® Core™2 Extreme processors QX9775???

att CPUn använder samma sockel. kolla i specs så ser du att det är 771, inte 775. http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_J

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
att CPUn använder samma sockel. kolla i specs så ser du att det är 771, inte 775. http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_J

Tack! Nu förstår jag, eller egentligen har jag en tilläggsfråga. Är det processorerna själva som tillåter att man kan ha två st, eller är även moderkortet involverat i "sammarbetet", vilka moderkort är det isf, vilka beteckningar "säger" det.

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

klart där finns moderkort som stöder 2 cpu:er, tex skulltrail moderkortet tror det finns flera moderkort med som nämts innan så är det antagligen server eller arbets stationer som använder xeon.

men om det finns ngt som har stöd för 2 st Core 2 duo vet jag inte.

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stanco
klart där finns moderkort som stöder 2 cpu:er, tex skulltrail moderkortet tror det finns flera moderkort med som nämts innan så är det antagligen server eller arbets stationer som använder xeon.

men om det finns ngt som har stöd för 2 st Core 2 duo vet jag inte.

Nej, eftersom Intel inte har något SMP stöd för S775.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

nej vadå??

"nej, där finns inget moderkort som stöder 2 st Core 2 duo, för att Intel inte har något SMP stöd för S775." ?

Visa signatur

okej

Permalänk
Avstängd

Ok. För att köra två processorer från Intel så måste man ha ett moderkort med Socket 771. Inget undantag. Dock finns de en enda Core 2 processor som man kan köra två på samma moderkort med. De är QX9775. De är en quad-core och den är också i Socket 771, precis som Intel Xeon 5000 och 7000 serierna. Senast de gick att köra med dubbla vanliga processorer från Intel va Pentium III. För att kunna köra två Core 2 Duo på samma moderkort så behövs de moderkort med plats för två processorer. De finns de inte. Sedan så måste även Core 2 Duo processorerna ha stöd för att kunna köras dubbla och de finns inte heller.

Så vad innebär då detta. Jo, man måste köpa ett moderkort med Socket 771 och sedan två Intel Xeon processorer från till exempel 5000 serien. Alternativt ett Skulltrail moderkort (de är också Socket 771) för att kunna köra två QX9775, eller två Xeon.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stanco
nej vadå??

"nej, där finns inget moderkort som stöder 2 st Core 2 duo, för att Intel inte har något SMP stöd för S775." ?

Precis det han säger det finns inga moderkort som stödjer 2 st Core 2 duo/quad processorer, helt enkelt socket 775 processorer. Sen att det finns Skulltrail och andra server/arbetsstationsmoderkort med stöd för 2 st Intel processorer är en annan sak.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Precis det han säger det finns inga moderkort som stödjer 2 st Core 2 duo/quad processorer, helt enkelt socket 775 processorer. Sen att det finns Skulltrail och andra server/arbetsstationsmoderkort med stöd för 2 st Intel processorer är en annan sak.

Det förstog jag, han utryckte sig dåligt och jag pikade, men det missade du kanske? hihi.

Sen om du läser min post som han citerar o svarar på så ser du att jag tar ställning till att jag inte vet om det fanns stöd för core 2 duo.

Citat:

[B]Ursprungligen inskrivet av Stanco
"men om det finns ngt som har stöd för 2 st Core 2 duo vet jag inte."[/B]

Och Raghor tack för förtydligandet.

Visa signatur

okej