Permalänk
Medlem

Rit-speldator+skärm+ritplatta

Halloj!

ska köpa ny dator nu och hade tänkt mig något till ett rimligt pris. vill ha en skärm och tangentbord också men dessa har jag nog bestämmt mig för.

Det som ska göras på datorn är: Photoshop, lite spel (inget suuuper krävande men den borde klara lite iaf) och lite små vanliga program

datorn:
chassi: AeroCool ExtremEngine 3T
Nätagg: har sedan OM räcker det med ett 360w chieftek?
moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3
processor: Intel Pentium® Dual-Core E2160 1.8GHz
minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB
HDD: Har sedan innan
Grafikkort: ??? hade tänkt mig något runt tusenlappen +/- 400 kanske

Skärm:
Samsung 22" LCD Syncmaster 223BW
Erbjudande från komplett denna veckan

ritplatta:
Wacom Bamboo Fun medium

Vet inte om jag har missat något eller så. Men detta är vad jag har tänkt mig. Kan ju sträcka mig lite i priset men då vill jag ha en bra motivering
Har tänkt att klocka CPUn tills det tar stopp, får hoppas på knappt 3ghz iaf.

Någon som har några förbättringar?

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem

Hej, jag sysslar med frilansgrafik så jag kan nog ge dig lite råd.
du verkar ha ganska tight budget ser jag.
det kan nog räcka med nätagget, men det kan bli lite problem emd grafikkortet kanske.
grafikkort skulle jga nog kolla ett ATI/AMD HD 3650, räcker för ok spelande.
Med skärm brukar jag rekomender alite bättre skärmar, men eftersom du är på en budget så... dock kan det finnas bättre med mindre backlight bleed, var ngn lg 22'(edit: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=221498) som hade 8 bitars färg, samma dåliga betraktningsvinklar som samsungen men bättre färger som sagt. vad har du för budget för de olika sakerna? dator, skärm. annars kanske eizo s2201 är ett alternativ, har hört lite småproblem med backlight bleeding på den dock.
Skärmen är ju så viktigt när man håller på med grafik så det tåls att kolla upp mera som sagt.
annars om du inte har ngt emot 19-20' så finns det sådanna med bättre paneler för runt 3000:- skulle jag nog nästan kunna tro (väldigt osäker).
wacom bamboo är trevlig, annars kan jag rekomendera intuos 3 serien, men då blir det lite dyrare, applestore har biliga a5 intuos3 plattor.

om du skall klocka så kan det nog bli lite knepigt med nätagget kanske...

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
Hej, jag sysslar med frilansgrafik så jag kan nog ge dig lite råd.
du verkar ha ganska tight budget ser jag.
det kan nog räcka med nätagget, men det kan bli lite problem emd grafikkortet kanske.
grafikkort skulle jga nog kolla ett ATI/AMD HD 3650, räcker för ok spelande.
Med skärm brukar jag rekomender alite bättre skärmar, men eftersom du är på en budget så... dock kan det finnas bättre med mindre backlight bleed, var ngn lg 22'(edit: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=221498) som hade 8 bitars färg, samma dåliga betraktningsvinklar som samsungen men bättre färger som sagt. vad har du för budget för de olika sakerna? dator, skärm. annars kanske eizo s2201 är ett alternativ, har hört lite småproblem med backlight bleeding på den dock.
Skärmen är ju så viktigt när man håller på med grafik så det tåls att kolla upp mera som sagt.
annars om du inte har ngt emot 19-20' så finns det sådanna med bättre paneler för runt 3000:- skulle jag nog nästan kunna tro (väldigt osäker).
wacom bamboo är trevlig, annars kan jag rekomendera intuos 3 serien, men då blir det lite dyrare, applestore har biliga a5 intuos3 plattor.

om du skall klocka så kan det nog bli lite knepigt med nätagget kanske...

Jo, vill hålla nere budgeten så mycket som möjligt.
Kanske är värt att köpa ett nätagg då så jag kan klocka lite också.

Grafikkortet ser fint ut. Har kikat lite på 3850 också, får se vilket det blir.

Har också funderat på att ta en lite bättre skärm, men tyckte det var bra nu när det var erbjudande på komplett. Är den samsungen så mycket sämre än LGn då? 20" är inte på tal, sambon vill ha en 22" så det får bli det.

Hela budgeten ligger väll inte på någon speciell summa, men runt 10k kanske är riktlinjer?

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem

problemet med de flesta 22' är att de är av sorten TN, vilket gör att du ofta inte får så stort färgspektra (dock verkar den där lg'n klara det gallant), sedan så är det ofta backlightbleed på dem, alltså att ljuset blöder igenom, sist men inte minst är det inte bra betraktningsvinklar, vilket gör att bilden ändras i kontrast om du flyttar huvudet några cm mot vad du var förut (vilket i min uppfattning blir väldigt jobbigt att arbeta med om man målar, har själv en TN panel lite äldre och skall uppgraddera snart).
hiner inte skriva mer ikväll, ngn annan får ta över stafettpinnen

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag lagt ihop lite saker som jag tror blir bra.
http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=89499,206314,170784,221...

Någon som kan kommentera?

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem

annars kan du spara in lite och välja antec sonata chassit med 500w, bra kvalité, lite trångt kanske, men om du inte skall ha masa hårdiskar i så.
vad är det för gamla hårdiskar som skall användas? tänkte att de kan flaskhalsa lite om de är för gamla. tänk på antalet ide kanaler på moderkortet och så oxå.
hörde ngt om att 2180 processorn var enklare att klocka ngnstans, men jag är en dålig klockare så ngn annan får hjälpa där.
men annars ser det bra ut.
hoppas du kommer ha skoj med din bamboo! lite bra sidor för de som målar/illustrerar etc: www.grafisktforum.org www.cgpad.org www.conceptart.org www.cgtalk.com

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Om du vill spara någon hundring så kan du kika på Antec SONATA III chassiet. Där ingår nämnligen ett uppskattat 500w nätagg. Ett litet tips bara!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
annars kan du spara in lite och välja antec sonata chassit med 500w, bra kvalité, lite trångt kanske, men om du inte skall ha masa hårdiskar i så.
vad är det för gamla hårdiskar som skall användas? tänkte att de kan flaskhalsa lite om de är för gamla. tänk på antalet ide kanaler på moderkortet och så oxå.
hörde ngt om att 2180 processorn var enklare att klocka ngnstans, men jag är en dålig klockare så ngn annan får hjälpa där.
men annars ser det bra ut.
hoppas du kommer ha skoj med din bamboo! lite bra sidor för de som målar/illustrerar etc: www.grafisktforum.org www.cgpad.org www.conceptart.org www.cgtalk.com

Sonata chassit såg fint ut. Tror det blir ett sådant istället då.
HDDn som ska användas är en 250 seagate IDE, vet ej vilken modell.
Får kanske kolla upp det där med klocken, den 2180 kostar ju inte så farligt mycket mer.
Tack för länkarna. De ska genast spanas in.

EDIT:
http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=170784,221498,224934,19...

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W