Hur mycket pengar är rimligt att leva på om man bor "gratis" och lever billigt?

Permalänk
Medlem

Hur mycket pengar är rimligt att leva på om man bor "gratis" och lever billigt?

Om man flyttar till något ruckel "kåk" med massor av skogs mark och åker mark.

Lever ensam och har bara som krav att "överleva".

Vad kan man då förvänta sig att man behöver i "månads" peng för att klara sig?

Förutsättning att man har kåken skogen marken betald.

Man kan ju hugga ved från skogen för att sedan elda så håller man kåken varm.

Man kan odla för att hålla magen mätt mm.

Men vad är rimligt att man behöver "köpa" för i månaden för att överleva och må skapligt?

Om man nu ärver något ruckel i norrland och inte har några krav som el tele data etc.

Lär behöva fotogen till belysning soppa till motorsågen och div stödmat till magen.

Kan man leva på 1000kr i månaden förutsatt att man inte har några utgifter i övrigt lån etc?

Har en bekant som allvarligt funderar på att bli "bohem"
han har ärvt ett ruckel någonstanns i norr och ca 1mille därtill.

Han är "snickare till yrket" och allmänt händig.

Han funderar på att flytta dit och bo där resten av sitt liv utan att jobba bara finnas!

Kan det vara rimligt med 1000 kr i mån om man tänker bo där i 50 år +.

Han har inget intresse för något och tycker det vore skönt.

Han gillar inte dagen "samhälle".

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Re: Hur mycket pengar är rimligt att leva på om man bor "gratis" och lever

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
Om man flyttar till något ruckel "kåk" med massor av skogs mark och åker mark.

Lever ensam och har bara som krav att "överleva".

Vad kan man då förvänta sig att man behöver i "månads" peng för att klara sig?

Förutsättning att man har kåken skogen marken betald.

Man kan ju hugga ved från skogen för att sedan elda så håller man kåken varm.

Man kan odla för att hålla magen mätt mm.

Men vad är rimligt att man behöver "köpa" för i månaden för att överleva och må skapligt?

Om man nu ärver något ruckel i norrland och inte har några krav som el tele data etc.

Lär behöva fotogen till belysning soppa till motorsågen och div stödmat till magen.

Kan man leva på 1000kr i månaden förutsatt att man inte har några utgifter i övrigt lån etc?

Har en bekant som allvarligt funderar på att bli "bohem"
han har ärvt ett ruckel någonstanns i norr och ca 1mille därtill.

Han är "snickare till yrket" och allmänt händig.

Han funderar på att flytta dit och bo där resten av sitt liv utan att jobba bara finnas!

Kan det vara rimligt med 1000 kr i mån om man tänker bo där i 50 år +.

Han har inget intresse för något och tycker det vore skönt.

Han gillar inte dagen "samhälle".

Det enda han egentligen behöver är väl som sagt fotogen, bensin till motorsågen? Ville han inte leva enkelt? Ta en yxa

Om han nu inte skall handla något så lever han under 1000 kr garanterat Men då måste han ju ha kor för mjölk, växthus för frukt/grönt som inte växer på vintern och är färskvaror, odla potatis, sädeslag, rotfrukter. Känns som det är svårt att ha en självförsörjande gård. Skulle nog säga att det inte skulle fungera.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Sålänge man inte är kräsen och är ensam kan man nog leva på mat för under 1k i månaden. Sen är det ju bara att odla massor på sommaren och spara till vintern!

Visa signatur

| GA-P35-DS3 | Intel E4500@3,2Ghz | 2x1024mb Corsair XMS2 6400 | GeCube HD3850 512mb | 320Gb SATA2 16mb |

Har vart här sen -04 men hette tidigare "the_7_eleven".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Systray
Sålänge man inte är kräsen och är ensam kan man nog leva på mat för under 1k i månaden. Sen är det ju bara att odla massor på sommaren och spara till vintern!

Tyvärr är det ju sällan så lätt att "bara odla" en massa mat

Permalänk

tror inte ens våran gård på början av 1900talet var självförsörjande, och då var det en riktig stor går här i norrbotten, utan dom var ju självklart tvungen att byta varor med andra

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

du måste ju fortfarande köpa vissa vardagsartiklar såsom shampoo,rakhyvlar,tandkräm och toalettpapper så räkna med minst en femhundring per månad iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
du måste ju fortfarande köpa vissa vardagsartiklar såsom shampoo,rakhyvlar,tandkräm och toalettpapper så räkna med minst en femhundring per månad iallafall.

Schampo, tvål och liknade går att få tag på i naturen. Så det går att få billigt.
Rakhyvel behöver ju såklart inte gubben. Han rakar sig helt enkelt inte.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Schampo, tvål och liknade går att få tag på i naturen. Så det går att få billigt.
Rakhyvel behöver ju såklart inte gubben. Han rakar sig helt enkelt inte.

Sant, våga vägra rakning!
Tvål och så vet jag iofs inte hur man får tag på i naturen, men det kan man väl lära sig.

Permalänk
Medlem

Han kommer absolut klara sig på en mille utan problem.

Köpa sånt som är jobbigt att få fram men inte kostar så mycket. Tex ris och vissa konserver. Gör ju även att maten blir lite roligare.

Ju mer pengar han lägger innan så blir det mycket lättare senare, men de första åre-n/t får han räkna med att köpa mer saker än när han fått igång egen odling och så vidare.

Kul sak att spekulera i! Skulle rekomendera en handbok i överlevnad och läsa på mycket innan man sätter något sånt här i verket.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Hedersmedlem

Om han jagar och lyckas fälla nån älg per år och lite midre djur som rådjur och hare så kan han leva gott på saltat kött länge.

Skinnet tas såklart tillvara, och hornen snidas till nåt användbart.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Kostnader för vatten och avlopp blir en del. Det bestäms av enskilda kommuner och jag har ingen aning om vad snittkostnaden är, men en googling gav att Lidingö tar 1020 kronor i årsavgift, 733,75 kronor i mätaravgift (något som egentligen verkar vara årsavgift med annat namn) och 12,10 kronor per kubikmeter vatten. Men det är bara att kolla upp det med den aktuella kommunen.

Den kommunala fastighetsavgiften som egentligen är en skatt är det lägre av 6 000 kronor och 0,75 procent av taxeringsvärdet. Värt att notera är att fastigheten kan få ett tämligen högt taxeringsvärde tack vare all skogs- och åkermark. Fast det beror mycket på vad du menar med "massor".

Om hans lantbruk klassas som annat än hobbyverksamhet blir han enskild näringsidkare, och om så blir fallet så måste han uttagsbeskatta för grödorna han förbrukar privat. Det betyder att han ska betala inkomstskatt och sociala avgifter på marknadsvärdet av de grödor han förbrukar. Det gäller dock inte veden han tar från egen mark. Om han inte säljer grödorna eller bara säljer dem i liten skala tror jag inte det blir aktuellt oavsett skalan, men jag minns ärligt talat inte hur den där bedömningen ska göras.

Hum. Jo, det var nog allt jag kom på.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Sätt in miljonen på banken och ta ut den där tusingen i ränta varje månad, jeez...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Mjo, säg att han nu har 1 miljon, det blir ju faktiskt 1.6k per månad i 50 år om man inte räknar med räntan. Så visst kommer han klara sig på det

Permalänk
Medlem

Har han en miljon så får han ut runt 36 000 om året (räknat på swedbanks nu varande sparränta). Detta blir ju 3 000 kr i månaden, vilket borde räcka tycker man. Dock hade han kunnat investera dessa pengar och kanske dra ut 6 000 i månaden istället (han har ju tid att pilla med det, fast det kanske förstör bohemlivet ;D).

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Kostnader för vatten och avlopp blir en del. Det bestäms av enskilda kommuner och jag har ingen aning om vad snittkostnaden är, men en googling gav att Lidingö tar 1020 kronor i årsavgift, 733,75 kronor i mätaravgift (något som egentligen verkar vara årsavgift med annat namn) och 12,10 kronor per kubikmeter vatten. Men det är bara att kolla upp det med den aktuella kommunen.

Den kommunala fastighetsavgiften som egentligen är en skatt är det lägre av 6 000 kronor och 0,75 procent av taxeringsvärdet. Värt att notera är att fastigheten kan få ett tämligen högt taxeringsvärde tack vare all skogs- och åkermark. Fast det beror mycket på vad du menar med "massor".

Om hans lantbruk klassas som annat än hobbyverksamhet blir han enskild näringsidkare, och om så blir fallet så måste han uttagsbeskatta för grödorna han förbrukar privat. Det betyder att han ska betala inkomstskatt och sociala avgifter på marknadsvärdet av de grödor han förbrukar. Det gäller dock inte veden han tar från egen mark. Om han inte säljer grödorna eller bara säljer dem i liten skala tror jag inte det blir aktuellt oavsett skalan, men jag minns ärligt talat inte hur den där bedömningen ska göras.

Hum. Jo, det var nog allt jag kom på.

Om det ligger ute i skogen lär huset ha en egen brunn och trekammarrbrunn eller nått för avlopp. För att slippa tömma brunnen kan man ju använda torrdass eller liknande och vassbäddar.

Man kan ju även lösa elbehovet med solpaneler eller ett litet vindkraftverk.

Permalänk
Medlem

Det finns andra behov som vi människor har i egenskap av djur. Om han ska klara sig i 50 år måste han då ha en kärring och de är DYRA i drift.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att flytta ut i skogen och bosätta mig i en grotta. Jag tänkte göra lite spjut och pilspetsar av flintsten. Hur många djur måste man döda per vecka för att överleva?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
tror inte ens våran gård på början av 1900talet var självförsörjande, och då var det en riktig stor går här i norrbotten, utan dom var ju självklart tvungen att byta varor med andra

Nej, sant. Helt självförsörjande är det ju kanske svårt att vara, även om definitionen på hemman föreslår det. Det var nog lättare för, dock.

xerent: Vilken sorts djur hade du tänkt jaga? En kanin/dag och person är ju t.ex. troligen rimligt, t.ex, medan du säkert kan klara dig runt en vecka på ett rådjur om du är lite sparsam av dig. Sist jag läste de lagar och förordningar som finns relaterade till jakt och vapen så har jag för mig att jakt medelst spjut inte var tillåtet. Fällor kan du ju däremot kanske använda dig av, och göra avfångning med spjutet.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o3w1
Har han en miljon så får han ut runt 36 000 om året (räknat på swedbanks nu varande sparränta). Detta blir ju 3 000 kr i månaden, vilket borde räcka tycker man. Dock hade han kunnat investera dessa pengar och kanske dra ut 6 000 i månaden istället (han har ju tid att pilla med det, fast det kanske förstör bohemlivet ;D).

Du får tänka på inflationen också...

Visa signatur

| Errare humanum est |