Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jawohl
Ok, tack för upplysningen! Penryn finns än sålänge bara på M1530 enligt deras spec. iaf. 8xxx och 9xxx finns inte som val till 1330.

Såg för övrigt att priserna på XPS-serien gick upp inatt, har det med penryn att göra tro eller är det gamla nyheter?

nu får du ge dej

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8100 (2,10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache) [Inkluderas i priset]

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache) [lägg till 390,00 kr eller 65:-/månad1]

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-cache) [lägg till 1440,00 kr eller 240:-/månad1]

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T9500 (2,60 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-cache) [lägg till 5000,00 kr eller 835:-/månad1]

finns att välja på till 1330

Permalänk
Medlem

Dell är lustiga, 1600:- för att uppgradera från 6-cell till 9-cells batteri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafsen
nu får du ge dej

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8100 (2,10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache) [Inkluderas i priset]

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache) [lägg till 390,00 kr eller 65:-/månad1]

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-cache) [lägg till 1440,00 kr eller 240:-/månad1]

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T9500 (2,60 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-cache) [lägg till 5000,00 kr eller 835:-/månad1]

finns att välja på till 1330

Dock inte alla modeller av 1330, vilket suger pung eftersom man inte kan kombinera t9300 och intel x3100 grafikkortet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kristus
Dell är lustiga, 1600:- för att uppgradera från 6-cell till 9-cells batteri

http://www.engadget.com/2008/03/26/fire-at-battery-plant-thre...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Dock inte alla modeller av 1330, vilket suger pung eftersom man inte kan kombinera t9300 och intel x3100 grafikkortet.

Även om man ringer in?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donTomaso77
Även om man ringer in?

Då kan man få det, men inte med alla rabatter :/.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafsen
nu får du ge dej

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8100 (2,10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache) [Inkluderas i priset]

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache) [lägg till 390,00 kr eller 65:-/månad1]

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-cache) [lägg till 1440,00 kr eller 240:-/månad1]

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T9500 (2,60 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-cache) [lägg till 5000,00 kr eller 835:-/månad1]

finns att välja på till 1330

Jag kollade bara på de två billigare varianterna av 1330-modellen, men jag ger mig nu tack för svaret.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Då kan man få det, men inte med alla rabatter :/.

Jag fick 15%-rabatten när jag ringde in. Han litade på att jag hade fått en kod i mailen och behövde inte ens rabbla den för honom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donTomaso77
Jag fick 15%-rabatten när jag ringde in. Han litade på att jag hade fått en kod i mailen och behövde inte ens rabbla den för honom.

Notera alla, man kan få student eller 15% rabatten.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik1
Det slutade alltså med att de gjorde allt de kunde, men det gick inte att lösa. Så du fick pengarna tillbaka?

Ja, ungefär så. De beklagade att de inte kunde lösa problemet, och erbjöd mig att få skicka tillbaka den mot alla pengar i retur.

Jag är grymt irriterad över att behöva skicka tillbaka, men jag kan helt enkelt inte leva med det där oljudet. Att sitta i en läsesal och arbeta med datorn var uteslutet, och det går mig verkligen på nerverna. I övrigt älskar jag datorn! Om Dell kan lösa problemet så köper jag en ny - har inte hittat något som motsvarar den ännu, till de pengarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stofer
Ja, ungefär så. De beklagade att de inte kunde lösa problemet, och erbjöd mig att få skicka tillbaka den mot alla pengar i retur.

Jag är grymt irriterad över att behöva skicka tillbaka, men jag kan helt enkelt inte leva med det där oljudet. Att sitta i en läsesal och arbeta med datorn var uteslutet, och det går mig verkligen på nerverna. I övrigt älskar jag datorn! Om Dell kan lösa problemet så köper jag en ny - har inte hittat något som motsvarar den ännu, till de pengarna.

Eventuellt löser ju Montevina det. Då det verkar vara problem med moderkorteet/chipset eftersom Penryn inte löste det. Om nu inte Intel gjorde samma fel igen? Annars kommer det kanske en BIOS uppdatering som löser problemet.

Permalänk
Medlem

Är det någon som inte fått byta/returnera sin XPS pga "cpu whine"?
Jag är nästan beredd att chansa men vill inte bli sittande med en oljudande laptop ifall Dell tjurar..

Ska ringa supporten igen och fråga varför de säger att problemet är löst då det uppenbarligen inte är det.

Permalänk

Hur funkar det att spela med 8400 kortet jämfört med 8600kortet??

Nån som vet?

Permalänk
Medlem

8600-serien är bra mkt vassare än 8400, dock tror jag att ett 8400 är mer än tillräckligt för en laptop. Man sitter väl inte och spelar de mest avancerade spelen på en bärbar dator?!

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borrre
8600-serien är bra mkt vassare än 8400, dock tror jag att ett 8400 är mer än tillräckligt för en laptop. Man sitter väl inte och spelar de mest avancerade spelen på en bärbar dator?!

Ok nej en laptop är väl inte det ultimata att spela på.
Men att kunna köra dom nya spelen på låga inställningar t.ex Crysis vore ju kul ibland.

Så blir nog en m1530 för min del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik1
Eventuellt löser ju Montevina det. Då det verkar vara problem med moderkorteet/chipset eftersom Penryn inte löste det. Om nu inte Intel gjorde samma fel igen? Annars kommer det kanske en BIOS uppdatering som löser problemet.

Jag har iofs läst om flera på notebookreview som blivit helt av med ljudet efter byte till Penryn. Kanske inte alltid funkar dock.

Förövrigt kan jag väl säga att jag har min andra M1330 nu och den låter mycket mycket lite men likväl lite grann. Inget man hör hemma eller så men om man sitter någonstans där det är helt knäpptyst kan man höra det. Jag är nöjd ändå dock, svårt att hitta liknande prestanda och utseende för så fördelaktigt pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jawohl
Är det någon som inte fått byta/returnera sin XPS pga "cpu whine"?
Jag är nästan beredd att chansa men vill inte bli sittande med en oljudande laptop ifall Dell tjurar..

Ska ringa supporten igen och fråga varför de säger att problemet är löst då det uppenbarligen inte är det.

Du har alltid 14-dagars returrätt enligt lag i Sverige vid köp på distans. Dock kan det bli lite krångligare om du inte vill häva köpet utan att försöka få den utbytt på grund av problemet, inget jag lyckades med i alla fall...

Skulle inte säga att min låter mycket heller, dock hör man det om man lyssnar efetr det i hemmiljö. Tittar man på TV eller liknande hörs det dock inte.

Permalänk

Har precis beställt en m1330 från dells hemsida, men skulle vilja ha engelskt OS.

Tyvärr gick det inte att välja annat språk än svenska på Vista Home Premium via hemsidan, så jag undrar om Vista ligger med på en extra partition och installeras av användaren vid första boot (som bla Toshiba och HP gör med sina laptops).

Båda laptoparna med Vista på jobbet hade operativsystemet på en extra partition, och det gick att välja engelsk språkversion under installationen. Gör Dell likadant, eller är allt färdiginstallerat och klart när man får laptopen?

Permalänk
Medlem

Vad är det för rabatter man kan få nu? Hur får man 15 %? Gäller det även om man köper genom företag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik1
Du har alltid 14-dagars returrätt enligt lag i Sverige vid köp på distans. Dock kan det bli lite krångligare om du inte vill häva köpet utan att försöka få den utbytt på grund av problemet, inget jag lyckades med i alla fall...

Skulle inte säga att min låter mycket heller, dock hör man det om man lyssnar efetr det i hemmiljö. Tittar man på TV eller liknande hörs det dock inte.

Jag kommer använda min en hel del i skolan. Där sitter man rätt ofta i tysta läsesalar och använder datorn.. funkar inget vidare med ett pipande ljud från den då.

Ska ringa supporten imorgon igen. Även om man har 14 dagars returrätt så känns det lite jobbigt att "chansa" och hoppas på att man får en tyst. Men den är ju grymt snygg, har bra prestanda och kostar inte skjortan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sulfhydryl
Har precis beställt en m1330 från dells hemsida, men skulle vilja ha engelskt OS.

Tyvärr gick det inte att välja annat språk än svenska på Vista Home Premium via hemsidan, så jag undrar om Vista ligger med på en extra partition och installeras av användaren vid första boot (som bla Toshiba och HP gör med sina laptops).

Båda laptoparna med Vista på jobbet hade operativsystemet på en extra partition, och det gick att välja engelsk språkversion under installationen. Gör Dell likadant, eller är allt färdiginstallerat och klart när man får laptopen?

Första gången datorn startar tar det goda 10 minuter, men man får inte välja språk. Jag trixxa och flaxxa lite för att få till en engelsk mha en Ultimate-skiva, men det var lönlöst. Så jag ringde Microsoft och frågade och svaret var helt enkelt att licensen är för just en svensk Home Premium och det enda sättet att få en engelsk är att fråga Dell om att få licensen bytt till en engelsk. Tänkte ringa dem senare idag.

Permalänk
Medlem

Har pratat med Dell igen angående det här problemet, fick tyvärr inga klockrena svar. De erkänner att problemet finns men att det är ytterst få datorer som är drabbade, han uppgav ca 5%. Sen hör man väl mer från de som har problem än från de som är nöjda.

Anledningen till problemet vet de inte men den nya processorkärnan ska ha hjälpt vissa. Alla anställda på hans avdelning, ca 150st, hade köpt varsin XPS1330 via företaget och ingen hade hittils rapporterat något oljud.

Blir nog en 1330 för mig, med Penryn. Skulle det komma oljud var jag välkommen att skicka tillbaka den. Lite krånligt men jag hittar ingen motsvarande dator till samma pris, gör ni?

Permalänk
Medlem

Hur vet man om det är penryn

Hur vet man om det är en penry processor i?

Permalänk
Medlem

Re: Hur vet man om det är penryn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clements
Hur vet man om det är en penry processor i?

http://www.cpuid.com/cpuz.php

Ladda hem, kör

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Första gången datorn startar tar det goda 10 minuter, men man får inte välja språk. Jag trixxa och flaxxa lite för att få till en engelsk mha en Ultimate-skiva, men det var lönlöst. Så jag ringde Microsoft och frågade och svaret var helt enkelt att licensen är för just en svensk Home Premium och det enda sättet att få en engelsk är att fråga Dell om att få licensen bytt till en engelsk. Tänkte ringa dem senare idag.

Tack för infon. Tur att jag fick reda på det så snabbt! Ringde Dell och fixade så de installerar engelskt Vista från scratch.

Midnight Blue-varianten hade just nu 7 arbetsdagar kortare leveranstid än den svarta, så jag får den före 18/4 enligt Dell. Dessutom stackar studentrabatten på 5% med 10%-rabatten, så det blev 9300:- ink moms för en C2D 8300, 3 GB RAM, 250 GB HD med LED-skärm. Känns som en betydligt bättre deal än den svarta Macbooken (om man bortser från Vista då...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jawohl
...De erkänner att problemet finns men att det är ytterst få datorer som är drabbade, han uppgav ca 5%. Sen hör man väl mer från de som har problem än från de som är nöjda.

...Alla anställda på hans avdelning, ca 150st, hade köpt varsin XPS1330 via företaget och ingen hade hittils rapporterat något oljud.

Jag tror helt enkelt att de ljuger. Jag har haft ljudet på 2 av 2 XPS m1330 jag köpt. Detta är visserligen inget jätteunderlag, men borde ändå vara rätt svårt, då en sannolikhet att få två med CPU whine alltså är 5% x 5% = 0,25%. Dessutom känner jag till fler som har samma problem med den, och brottas med Dell för att få lov att skicka tillbaka.

(Varför skulle en hel avdelning ha köpt en Dell XPS m1330?!)

På den tekniska supporten, som alltså inte är helt lätt att nå (telefonkö på 15 min är inget ovanligt), så får du prata engelska med, om du har tur, någon som har det som modersmål, och om du har otur, pratar det riktigt dåligt. Dessutom gäller det att hamna hos någon på gott humör - gör du inte detta så erkänner de det inte ens som ett problem, utan hävdar att det är Intels processorer, och inget Dell är ansvariga för.

Något som gör det svårare är att alla helt enkelt inte kan höra de frekvenser som ljudet håller. Ju äldre man blir desto lägre blir den högsta frekvens du kan uppfatta, och så är där ju individuella variationer. Jag är totalallergisk mot ljudet!

Jag har inte hittat ett bra alternativ till XPS:en, som utöver CPU-whinet är en klar vinnare! Snälla Dell, ordna upp det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jawohl
Jag kommer använda min en hel del i skolan. Där sitter man rätt ofta i tysta läsesalar och använder datorn.. funkar inget vidare med ett pipande ljud från den då.

Ska ringa supporten imorgon igen. Även om man har 14 dagars returrätt så känns det lite jobbigt att "chansa" och hoppas på att man får en tyst. Men den är ju grymt snygg, har bra prestanda och kostar inte skjortan

Tror inte att det är några problem med tysta läsesalar, då där ofta är ventilation eller liknande bakgrundsljud. Provade våran tomma cafeteria inna idag, där kunde jag inte höra den på normalt avstånd ens om jag ansträngde mig, den blev överröstad av kylen ~15m bort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jawohl
Har pratat med Dell igen angående det här problemet, fick tyvärr inga klockrena svar. De erkänner att problemet finns men att det är ytterst få datorer som är drabbade, han uppgav ca 5%. Sen hör man väl mer från de som har problem än från de som är nöjda.

Tänk på att det bara är personer under 25 år eller liknande som kan höra ljudet. Men kan mycket väl vara så att ljudet inte finns på alla och jag bara blev lurad, men jag har fortfarande inte hört om någon som fått en dator utbytt där ljudet har försvunnit, detta stödjer ju att det verkligen finns på alla, men inte alla kan höra det.

I värsta fall kan man ju stänga av det med RMClock. De flesta av våra salar i skolan har eluttag också, och där är det inget problem. Kommer behålla min trots problemen, är trots allt inte så jättefarligt.

Stofer: Har pratat med 5-6 st personer på supporten. De två som jag tyckte verkade kunnigast sa båda två att problemet fanns alla datorer med den här platformen. Men håller med om att kvaliteten är väldigt varierande. Dock har det av min erfarenhet visat sig vara bättre ringa under kontorstid och bli kopplad till Irland istället för Indien.

Vore bra om någon som hör whinet kunde lyssna på en Macbook eller någon helt annan dator med samma CPU och se om problemet finns även där.

Permalänk
Medlem

Fan, det är frustrerande. Olika bud från olika håll hela tiden.. svårt vet vad man ska tro.

Några officiella siffror från Dell på hur många datorer som är drabbade lär ju inte gå att få fram.

Är det några som fått helt tysta m1330:s?

Permalänk

Jag har inga problem med min, vad jag vet om än iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jawohl
Fan, det är frustrerande. Olika bud från olika håll hela tiden.. svårt vet vad man ska tro.

Några officiella siffror från Dell på hur många datorer som är drabbade lär ju inte gå att få fram.

Är det några som fått helt tysta m1330:s?

Jag hör inget ljud från min. Men jag är å andra sidan inte under 25 så jag kanske inte kan höra det. Vore intressant om någon som kan höra ljudet får lyssna på någons dator där ägaren upplever att det inte finns något CPU whine...

Hursomhelst är jag supernöjd med min m1330 än så länge!

Visa signatur

Intel i5 750 - Schyte Mugen 2 rev B, Gigabyte P55A-UD3 - Corsair XMS 4x2 GB 1600Mhz - Fractal design Newton R2 650w - Silverstone fortress F02 - ASUS GeForce GTX 580 1536MB - Samsung 256GB 830-Series + 6 TB lagring - Dell U2311H

MacBook pro retina 13" - i7 - 16GB RAM - 512 GB SSD

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om man märker stor skillnad mellan en 7200rpm hårddisk eller en 5400rpm? Tänkte beställa en med 7200rpm men samtidigt så har jag hört att den ska låta mer så jag är lite fundersam.

Dock kanske ljudet av hårddisken dränker ljudet av cpu-whine

Hur högt låter cpu-whinet? Är det något man stör sig enormt på? Är under 25 och kan höra om en tv är igång utan ljud så jag antar att jag har normal hörsel för min ålder.