Permalänk
Medlem

Tips på kraftfull bärbar

Jag börjar bli grymt sugen på en bärbar dator, då jag hela tiden har sådan otrolig otur med mina stationära datorer och pga. att det skulle vara mycket smidigare att jobba på.

"VAD DATORN MÅSTE KLARA AV":

* Multi-tasking på flera Adobe CS3-program
* Högupplöst skärm
* Smidig design och inte alltför tung
* Möjlighet att spela några av de senare spelen (de stunder man blir sådär galet uttråkad så man bara vill slita loss håret från skallen).

Vad jag begär är inte den där super-ultimata-super-high-end-laptopen, utan helt enkelt en lagom kraftfull dator för att kombinera arbete med spel.

Budgeten jag tänkt mig skulle ligga mellan 5-10 tusen svenska riksdaler, då jag självklart förstår att en dator i de lägre prisklasserna inte riktigt är gjorda för att spela senare spel, men kanske ändå lite nostalgiska spela som vår allas kära counter-strike och Warcraft 3.

Seriösa svar med motivation och gärna lite för/nackdelar med just den/dom datorerna du länkar till uppskattas väldigt mycket!

MVH
Sebastian

Permalänk
Medlem

Apple MacBook Pro upplever allt som du har skrivit och du kan spela de senaste spelen..

Visa signatur

Asus A7J
Intel Yonah Dual Core T2300 1.66GhZ,
1GB Ram, 100gb HDD 5400RPM, 17" Glare WXGA+, ATI X1600 256mb.

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr så hamnar inte den i samma pris-segment som han söker i.

Permalänk

Dell vostro eller Zeptos maskiner verkar lämpade... beror ju på hur viktigt det är med batteritid och sånt också och hur mycket du värderar en liten och smidig dator, men vostro 1500 med 8600-kortet är det jag genast tänker på...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

xps m1530 med rabatterna är ju helt ok.
Då får du ddr3 minne på grafiken också tillskillnad från vostro.

Permalänk

Dells XPS M1330 verkar liten och bra, men med något sämre pris/prestanda än den tyngre och större 1530-modellen. Sitter själv och väntar på en.

Permalänk
Medlem

Någon som eventuellt skulle kunna plocka ut specifikationer för mina krav på de ovannämnda datorerna? Är inte värst insatt alls i bärbara datorer och dess kraft. Speciellt inte gällandes grafikkorten..

Hamnar bara vid att drömma mig bort med alla settings maxade på alternativ, haha

Permalänk
Medlem

Zeptos datorer låter väl som en bra idé tycker jag!

Visa signatur

MacBook 2,4GH, 2GB RAM, 160GB +160GB (Ext. HDD)*iPod Classic 80GB

#mac @ irc.pienet.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palle06
Zeptos datorer låter väl som en bra idé tycker jag!

Jo jo, visst. Men vilken av deras datorer? Och varför?

Permalänk

XPS M1330 CORE 2 DUO T8300 2.40GHz,800,3M
13.3" WXGA (1280x800) White-LED Display with TrueLife
Biometric Fingerprint Reader
Midnight Blue & 0.3 mega pixel Camera for White-LED Display
Euro Ship Accessories Euro Power Cord & 90W AC
Memory Dual Channel 3.0GB (1X2GB + 1X1GB) 667 MHz DDR2 SDRAM
Hard Drive 250GB Serial ATA (5400RPM)
8xDVD+/-RW Slim Slot-Load Drive, including SW
AC Adapter 90W - 3 Pin
Primary 6-cell 56WHr Li-Ion Battery
128 MB NVIDIA GeForce 8400M GS
Intel® Next-Gen Wireless-N Mini-PCI Card, EUR
European - Dell TrueMobile 355 internal Bluetooth Module
English - Vista Home Premium 1 S

Landar nånstans runt 8000:- med 10% rabattkod och vanlig display istället för LED.

Främsta argumentet för att skaffa den här framför M1530 är nog att M1330 väger under 2 kg och är mindre klumpig. Grafikkortet borde vara ok för WoW, men inte för Crysis, och troligtvis får man dra ner på de flesta grafikinställningarna på nyare spel. Själv tänkte jag använda den för jobbet mest (multi-tasking med molekylgrafik och data-analys, simuleringar + photoshop), och det borde den räcka mer än väl till jämfört med andra laptops i samma klass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sulfhydryl
XPS M1330 CORE 2 DUO T8300 2.40GHz,800,3M
13.3" WXGA (1280x800) White-LED Display with TrueLife
Biometric Fingerprint Reader
Midnight Blue & 0.3 mega pixel Camera for White-LED Display
Euro Ship Accessories Euro Power Cord & 90W AC
Memory Dual Channel 3.0GB (1X2GB + 1X1GB) 667 MHz DDR2 SDRAM
Hard Drive 250GB Serial ATA (5400RPM)
8xDVD+/-RW Slim Slot-Load Drive, including SW
AC Adapter 90W - 3 Pin
Primary 6-cell 56WHr Li-Ion Battery
128 MB NVIDIA GeForce 8400M GS
Intel® Next-Gen Wireless-N Mini-PCI Card, EUR
European - Dell TrueMobile 355 internal Bluetooth Module
English - Vista Home Premium 1 S

Landar nånstans runt 8000:- med 10% rabattkod och vanlig display istället för LED.

Främsta argumentet för att skaffa den här framför M1530 är nog att M1330 väger under 2 kg och är mindre klumpig. Grafikkortet borde vara ok för WoW, men inte för Crysis, och troligtvis får man dra ner på de flesta grafikinställningarna på nyare spel. Själv tänkte jag använda den för jobbet mest (multi-tasking med molekylgrafik och data-analys, simuleringar + photoshop), och det borde den räcka mer än väl till jämfört med andra laptops i samma klass.

Det där låter ju faktiskt väldigt bra.

Mer av sånt är väldigt tacksamt.

Dock frågar jag mig själv åter och åter igen - räcker det verkligen den skärmen till? Kommer man ångra den lilla skärmen när man arbetar i photoshop mobilt? (Blir ju inga problem när man sitter med den på sin avsedda plats)

Permalänk

Funderade på samma sak, men kom fram till att jag hellre tar en lättare laptop. Vill man ha större skärm kanske M1530 är ett alternativ, då den har en 15.4" skärm @ 1680x1050 om jag minns rätt, och kostar ungefär lika mycket. Dessutom har den GeForce 8600GT. Men så väger den ju över 2 kg då...

Permalänk
Medlem

1280x800 är inte mycket i Photoshop, det finns andra maskiner från Dell som lämpar sig bättre rent upplösningsmässigt. Dell Latitude D830 t ex som kan fås med 15.4" 1920x1200. Sen är väl den maskinen inte mycket att hurra för i övrigt, men rota ikring lite hos Dell så borde du hitta nåt bra.

Permalänk

Vad är problemet med Latituden i övrigt?

Finns det någon bra guide till vad som skiljer Dells olika modeller åt?

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att först bestämma dig för en skärmstorlek, sedan titta vidare på olika modeller med den storleken. Vill du ha en högupplöst får du nog titta på 15-tums. Vill du hellre ha en liten, smidig och lätt är det 13/14-tums som gäller.

Permalänk
Medlem

Jao.. Det låter väldigt rimligt Fredrik Måste bara se till att man kan skrapa ihop de kronor som behövs för den tilltänkta datorn. Nästan panik snart! Sjukt dålig timing på att ens egen dator skulle haverera just nu.

För övrigt så hade det uppskattats om någon som äger / har ägt någon/några av Dell's datorer och kanske andra tillverkares, om dom skulle vilja komma med lite jämförelser och för/nackdelar med dom mot varandra i detta träsk av olika sorters datorer

Permalänk

Har sett så många positiva recensioner av M1330 att jag inte kunde stå emot. Har ingen tidigare erfarenhet av Dells laptops, men de stationära Dell jag jobbat med har inte varit i toppklass direkt...

Min XPS jag skaffade 2000 fick jag byta ut grafikkortet och diskettenheten direkt, då de var defekta vid leverans. Tech supporten verkade dessutom bara ha två standardsvar på den tiden:

1. "Uppdatera drivrutinerna"

2. "Ominstallera Windows" (oavsett om man redan gjort det)

Fick tjata mig till att få komponenterna utbytta.

De tre stationära Dell-datorer jag plockat isär (Dimension-modeller av olika årgång) har dessutom bestått av riktigt billiga komponenter. Skulle aldrig köpa en stationär Dell igen faktiskt. Bygga eget är billigare och bättre.

Farsans gamla XPS med PII från 1998 funkar däremot fortfarande helt felfritt. Grannens Dimension från 2005 låter som ett mindre flygplan. På jobbet kraschade precis hårddisken på en Optiplex från 2004. Verkar vara en rätt blandad kompott om man ska tro vad som står på nätet också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sulfhydryl
Har sett så många positiva recensioner av M1330 att jag inte kunde stå emot. Har ingen tidigare erfarenhet av Dells laptops, men de stationära Dell jag jobbat med har inte varit i toppklass direkt...

Min XPS jag skaffade 2000 fick jag byta ut grafikkortet och diskettenheten direkt, då de var defekta vid leverans. Tech supporten verkade dessutom bara ha två standardsvar på den tiden:

1. "Uppdatera drivrutinerna"

2. "Ominstallera Windows" (oavsett om man redan gjort det)

Fick tjata mig till att få komponenterna utbytta.

De tre stationära Dell-datorer jag plockat isär (Dimension-modeller av olika årgång) har dessutom bestått av riktigt billiga komponenter. Skulle aldrig köpa en stationär Dell igen faktiskt. Bygga eget är billigare och bättre.

Farsans gamla XPS med PII från 1998 funkar däremot fortfarande helt felfritt. Grannens Dimension från 2005 låter som ett mindre flygplan. På jobbet kraschade precis hårddisken på en Optiplex från 2004. Verkar vara en rätt blandad kompott om man ska tro vad som står på nätet också.

Mjo en aning så har jag upplevt det jag med, då man stött på några olika sorters stationära dell genom tiderna.. Dock verkar det som att XPS-serien bärbara verkar vara relativt hållbara och ej i något större behov utav att det ska bytas ut massa delar. Problemet där e väl egentligen att man får onödiga delar som man måste betala skjortan för, som själva Märket XPS, designen och "ljuseffekterna". Det känns nästan som att 1/3 av priser ligger i det, i alla fall om man jämför med Zepto's datorer..

Eller har jag fel? Rätta mig gärna i så fall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbeh
Mjo en aning så har jag upplevt det jag med, då man stött på några olika sorters stationära dell genom tiderna.. Dock verkar det som att XPS-serien bärbara verkar vara relativt hållbara och ej i något större behov utav att det ska bytas ut massa delar. Problemet där e väl egentligen att man får onödiga delar som man måste betala skjortan för, som själva Märket XPS, designen och "ljuseffekterna". Det känns nästan som att 1/3 av priser ligger i det, i alla fall om man jämför med Zepto's datorer..

Eller har jag fel? Rätta mig gärna i så fall

En tredjedel är kanske lite mycket. Men det är klart att det kostar extra med allt det där. Fast alla ser det inte som onödigt Tycker inte att M1330 var speciellt mycket dyrare än andra, liknande konfigurationer.

Permalänk

Tja allihoppa!
Jag tänkte köpa en kraftfull bärbar dator för max priset 10.000 kr
Har varit inne i både dells å massa andra sidor och jämfört datorerna.
Men jag är fortfarande lite osäker på vilken dator det blir, tänker för det mest spela de senaste spelen "cod4 å bf2" och kolla på film med hög upplösning (HD). Vill helst att den ska ha en hdmi output och en långvarig batteridrift.
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

För de pengarna bara zepto eller dell xps 1530 som kan komma på tal.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk

Vad får man kvalitémässigt om man lägger 3k-5k kronor till på en dator? Vilka tillverkare/modeller kan det då bli tal om?

Finns det fler än Dell och Zepto som tillåter en att konfigurera sina system själv?

Permalänk
Medlem

Om du lägger till några tusen kan du köpa en Dell XPS 1710 se i min sign för 12 13 lappar med rabattkod och då är det verkligen gaming laptop.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Jag har också beställt en m1710. Ska du använda photoshop så är stor skärm ett måste. Jag testade att köra på 1280x1024 och det är ren titthålskirurgi.

m1710 må vara gammal men grafikkortet som stitter i är ett go7950gtx det är likvärdigt med ett 7950gt i stationära och vad jag läst så klarar den de flesta lite äldre spel (Halflife 2, Company of Heroes) utmärkt i native upplösning 1920x1200. Dock är Crysis och Gears of War lite för krävande då måste man sänka upplösningen. PS3 har föresten samma grafikprocessor g71 så den bör klara de flesta konsol konverteringar.

Om du inte ska ha 17" och max upplösning är m1530 en utmärkt notebook. (Min fru har en sådan) Funkar bra och har lite nyare komponenter grafikkortet klarar de flesta spel hyffsat, WOW är inga problem i upplösningar upp till 1440x900. Sedan så har du på platsen service på alla XPS modeller. Dvs. en tekniker kommer ut och byter komponenter om något går sönder. Du har även 24timmars support.

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johros
Sedan så har du på platsen service på alla XPS modeller. Dvs. en tekniker kommer ut och byter komponenter om något går sönder. Du har även 24timmars support.

Supporten må vara tillgänglig 24/7, men den är endast på på engelska. Finns inte på svenska ens under vanlig kontorstid, vilket jag ser som en nackdel. Skulle hellre tagit vanlig support fast på svenska.

Sen är det ju som så att ju större skärm/dator, desto mer kraft får du för samma pris.

Permalänk

Åh nej, engelska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johros
Jag har också beställt en m1710. Ska du använda photoshop så är stor skärm ett måste. Jag testade att köra på 1280x1024 och det är ren titthålskirurgi.

m1710 må vara gammal men grafikkortet som stitter i är ett go7950gtx det är likvärdigt med ett 7950gt i stationära och vad jag läst så klarar den de flesta lite äldre spel (Halflife 2, Company of Heroes) utmärkt i native upplösning 1920x1200. Dock är Crysis och Gears of War lite för krävande då måste man sänka upplösningen. PS3 har föresten samma grafikprocessor g71 så den bör klara de flesta konsol konverteringar.

Om du inte ska ha 17" och max upplösning är m1530 en utmärkt notebook. (Min fru har en sådan) Funkar bra och har lite nyare komponenter grafikkortet klarar de flesta spel hyffsat, WOW är inga problem i upplösningar upp till 1440x900. Sedan så har du på platsen service på alla XPS modeller. Dvs. en tekniker kommer ut och byter komponenter om något går sönder. Du har även 24timmars support.

Visst, vi har ju alltid m1710 eller den nya motsvarigheten.. Dock får man ju ha i åtanke att jag SKA kunna arbeta mobilt också.. Och en dator med dom komponenterna tror inte jag har ens en liten möjlighet att uppfylla sånär på de mobila krav jag skulle velat ha på min dator..

Efter att ha kollat runt en hel del nu, lutar faktiskt åt en Macbook Pro till och med - trots att dom kostar en hel del mycket mer. Men rent utseendemässigt och prestandamässigt skulle en 15" eller 17" macbook pro passa mig perfekt.

Nackdelen där är väl egentligen att det nästan är ett krav på att faktiskt inhandla photoshop och liknande mjukvara, vilket inte är det billigaste, hehe. Men det får man ju leva med, eftersom man inte har anställning på ett företag på det viset som pröjsar för en.

Lite för/nackdelar med Macbook pro kontra Dell XPS m1530 / Dell Vostro 1500 och Zeptos datorer?

Permalänk
Medlem

johros min gamla XPS M170 klarar då Gears of War i Native så varför skulle inte din. Gears of War är inte så krävande alls, riktigt bra optimerat är det i alla fall.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem

Tackar johros!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus72
johros min gamla XPS M170 klarar då Gears of War i Native så varför skulle inte din. Gears of War är inte så krävande alls, riktigt bra optimerat är det i alla fall.

Var väl ändå inte riktigt vad tråden handlade om?

För övrigt så är massor av mera information mycket välkommet!

Permalänk
Medlem

Offtopic: Jaf ska genast springa ut och köpa gears of war.

m1710 är inte riktigt mobil, den är tung och stor. Jag blev överaskad när jag fick hem den ingen liten pjäs. Så ska du vara mobil och ha datorn på tåget etc. så är den kanske inget för dig.

m1530 är däremot trevilig min fru har en sådan. Riktigt snygg det är nog bara macen som är snyggare. Du kan nog får en m1530 med rabatter för under 10000. Macen kostar 17990 så jag skulle köpt en m1530 då har du pengar över till photoshop och andra kul saker. Prestandan skulle jag tro är likvärdig.

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson