macbook startar inte, grå screen och map med frågetecken i!

Permalänk
Medlem

macbook startar inte, grå screen och map med frågetecken i!

Hej!
Satt och chilla lite framför datorn igår (macbook med windows) helt plötsligt blir allting segt och jag får en bluescreen, startar om datorn men ingenting händer, den är bara grå. Efter ett tag kommer det upp en map som det är ett frågetecken i. Någon som vet hur jag ska fixa detta? Är det nånting som jag kan göra?

Tack för hjälp!

Permalänk
Medlem

Det låter onekligen som en hårddiskkrasch. Leta fram systemskivan som följde med datorn, stoppa in den och starta om datorn med d intryckt. Då startar Apple Hardware test.

Permalänk
Medlem

okej, tack för din hjälp peth, gjorde testet fick svaret "Inga problem upptäcktes". Startar om datorn och det är det gamla vanligt igen, grå skärm osv.. Nån som har någon idé? Vore nice att få igång den, inte så sugen på att lämna in den

Här kommer en bild: http://img410.imageshack.us/img410/1998/imgp4435nz7.jpg

Läste lite på internet fanns visa grejer man kunde göra, men det står inte riktigt hur man gör dem..

Permalänk
Medlem

Du kan stoppa in installationsskivan, öppna Disk Utility och kör ett test på systempartitionen för att se se om saker står rätt till.

Permalänk
Medlem

Sidde: Du har inte lust att gå in lite mer ingående på hur jag gör det?

Permalänk
Medlem

Stoppa in installationskiva. Håll inne C när du startar datorn.
Datorn kommer starta från skivan, du möts av att du får välja språk.
Sedan möts du av vidare installationsrutor, du kan gå upp i menyn och välj Disk Utility.
Om datorn hittar hårddisken ska hårddisken visas i programmet. Då markerar du hårddisken, gå till reparera-menyn eller vad den kan tänkas heta och tryck på reparera. Disken kommer då kolla om saker fungerar.

Om datorn inte hittar hårddisken i Disk utility, då är disken död.

Permalänk
Medlem

gick in på "startskiva.." hittade ingen HD =/ så ser kört ut..

tack för hjälpen!

Nu är frågan hur man ska göra... Ska man lämna in datorn (har ingen garanti kvar) eller ska man köpa en HD direkt och köra in själv? Tror att jag är kapabel till att lägga in hdn själv men frågan är om jag har sån jävla otur att det är något mer som är fel så att jag måste lämna in den också.... Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Det låter onekligen som en hårddiskkrasch. Varför skulle nåt annat ha gått sönder samtidigt?

Jag har aldrig mekat med nån macbook men att byta disken lär vara väldigt enkelt. Bara att ta ut batteriet och skruva loss en täckplåt.