Permalänk
Medlem

Vista på Macbook utan Bootcamp

Eftersom det inte är helt klart att det funkar, iaf efter att ha googlat själv efter det så tänkte jag skriva att det går alldeles utmärkt!

Bara man ser till att formatera HDn i OSX, eftersom Vistas installer inte verkar gilla OSX filsystem. Jag missade det, men det löste sig genom att boota med OSX-skivan och göra det där.

Sen är det bara att köra in Vista-skivan och installera. Men se till att ha skivan med drivrutiner från boot camp i Leopard. Den finns att få tag på även om man inte har Leopard, det är ju bara drivrutiner.

Så nu har alltså Vista datorn för sig själv, inget OSX.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

låter inte omöjligt att göra

Hur funkar det när det är färdig istallerat? Blir datorn snabbare och tajtare när man kör utan bootcamp?

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara mycket skillnad.. Det bootcamp gör är väl att det fixar en partition åt Windows, hjälper till att bränna drivrutiner för komponenterna i MBP och göra så att EFI emuleras som ett BIOS (iom partioneringen osv). Dvs: skillnaden ligger i att BIOS emuleras, jämfört med att EFI används direkt. Men det är ju alltid kul att köra "på riktigt" utan att emulera något

Jag undrar om någon har koll på hur det är med EFI-stödet i Vista. Jag har läst en massa olika saker. Är det bara 32-bitsversionen som saknar det, eller finns det inte i 64-bitsversionen heller? På min Vista-skiva (x64) finns det bla en mapp som heter efi och ett program som heter bootmgr.efi, så det verkar ju finnas något. Med EFI-stöd så borde man ju kunna dra Vista rakt av, utan att ens starta OSX, eller får man problem med filsystemen, som Hulle hade?

Permalänk
Medlem

Nu är det så att jag installera XP utan att skaffa mig drivrutinerna, med tanke på att OS X inte hitta min HD när jag skulle installera det. Någon som har lust att skicka över drivrutinerna till mig? lägga upp dem någonstans eller liknande? vore riktigt snällt!

Jag har en macbook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monshop
Nu är det så att jag installera XP utan att skaffa mig drivrutinerna, med tanke på att OS X inte hitta min HD när jag skulle installera det. Någon som har lust att skicka över drivrutinerna till mig? lägga upp dem någonstans eller liknande? vore riktigt snällt!

Jag har en macbook

finns på piratebay