Mest prisvärda 42"arna? FULL HD eller 720?

Permalänk
Medlem

Mest prisvärda 42"arna? FULL HD eller 720?

Jag har tänkt skaffa mig en Xbox 360 och då även en så kallad platt-TV. Jag hade tänkt mig minst 42" och den TV som ger mest för pengarna.

Men en av de största frågorna är om den ska ha FULL HD eller "bara 720"?
Jag hade som sagt tänkt använda den till Xbox 360, men även HD-material jag tänkt strömma från datorn och "vanliga" gamla DVD-filmer. Titta på TV gör jag så gott som aldrig men det blir väl någon gång ibland det med.

Hade kanske vart kul att använda den som skärm till datorn någon gång också.

Men till min fundering angående FULL HD och 720, Ifall jag kör en lägre upplösning till min skärm än vad den är tänkt för blir bilden suddig eftersom bilden "dras ut" och då inte passar pixlarna.

Blir det samma sak med en FULL HD-TV? Den måste väl också "dra ut" bilden från 720 till FULL HD?
Blir en 720-film suddigare på en FULL HD-TV än på en 720-TV eller är bilden exakt lika skarp på båda?

Är det något annat man bör tänka på när det gäller FULL HD/720?

Eftersom det finns så väldigt många olika TV-apparater har jag ingen aning om vilken jag ska välja. Vet ni några bra som skulle kunna passa mina behov? Vill gärna komma så billigt undan som möjligt men det är ju ingen idé att köpa en dålig TV bara för att den är någon tusenlapp billigare...

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem

Re: Mest prisvärda 42"arna? FULL HD eller 720?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timilim
Jag har tänkt skaffa mig en Xbox 360 och då även en så kallad platt-TV. Jag hade tänkt mig minst 42" och den TV som ger mest för pengarna.

Men en av de största frågorna är om den ska ha FULL HD eller "bara 720"?
Jag hade som sagt tänkt använda den till Xbox 360, men även HD-material jag tänkt strömma från datorn och "vanliga" gamla DVD-filmer. Titta på TV gör jag så gott som aldrig men det blir väl någon gång ibland det med.

Hade kanske vart kul att använda den som skärm till datorn någon gång också.

Men till min fundering angående FULL HD och 720, Ifall jag kör en lägre upplösning till min skärm än vad den är tänkt för blir bilden suddig eftersom bilden "dras ut" och då inte passar pixlarna.

Blir det samma sak med en FULL HD-TV? Den måste väl också "dra ut" bilden från 720 till FULL HD?
Blir en 720-film suddigare på en FULL HD-TV än på en 720-TV eller är bilden exakt lika skarp på båda?

Är det något annat man bör tänka på när det gäller FULL HD/720?

Eftersom det finns så väldigt många olika TV-apparater har jag ingen aning om vilken jag ska välja. Vet ni några bra som skulle kunna passa mina behov? Vill gärna komma så billigt undan som möjligt men det är ju ingen idé att köpa en dålig TV bara för att den är någon tusenlapp billigare...

Värt att tänka på är att upplösning endast är en del av tvns specifikationer. FULL-HD ger inte automatiskt sämre eller bättre bild vid vald källa. Om du ska använda tvn till 720p, xbox360 och dvd bör en hd-ready räcka.

Om man ser till hur lcd scalear bilden (dvs skalar upp den för tvns upplösning) är detta också något som skiljer sig mellan olika modeller. Det finns FULL-HD som kan få dvd och taskigare xvid att se fantastiskt fina ut men samtidigt finns det drivvis med billiga FULL-HD där scalers och övrig bildförbättring fått ge vika för högre upplösning.

Summan av kardemumman är att det mesta materialet måste skalas upp i ditt fall. Det är viktigare att skaffa en tv med bra scaler än med högre upplösning i detta fall. Detta betyder inte att full-hd är uträknat, utan endast dyrare. Jag kör min xbox på en hd-ready och min htpc på en full-hd. Något som kan vara värt att tänka på är att skaffa en tv med så lite audio/video-lagg som möjligt, ger sjukt mycket bättre spelupplevelse när du lirar xbox.

Mitt råd är att satsa på en hyffsad tv som kan pixelmappa, då kommer du kunna använda den som skärm till datorn och material från just datorn kommer se cleant ut. Bästa är att utgå från en budget och leta den vägen. Det är en djungel där ute

Permalänk
Medlem

Den mest PRISVÄRDA 42-tummaren är IMHO Panasonic PX80 för <10k.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=279067

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag har kollat efter lite apparater och de jag hade att välja mellan var Samsung PS42Q97, LG42PG6000 eller PX80.

Jag har inte "grävt djupare" i djungeln så att säga men dessa såg väldigt bra ut för pengarna.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MDA
Jag har kollat efter lite apparater och de jag hade att välja mellan var Samsung PS42Q97, LG42PG6000 eller PX80.

Jag har inte "grävt djupare" i djungeln så att säga men dessa såg väldigt bra ut för pengarna.

Fast plasma är väl inte bra om man tänkt spela/använda den som skärm till datorn? Det är väl bara när man ser på film plasman är bättre? Dessutom har de ju oftast bara 1024 i upplösning.

Edit: Gogglar man på "LCD eller plasma" hittar man bara över ett år gamla artiklar. Vet ni någon bra, up-to-date-information om de olika teknikerna?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Avstängd

Spannet för HD-ready och Full-HD mellan 8000kr och 14000kr är rena djungeln. Jag sitter själv nu och ska gå upp från Hd-Ready till Full-HD, framför allt för att slippa skala ned material. Skala upp anser jag vara bättre än att skära bort en massa data. Projektormässigt har jag bestämt mig men tv-mässigt vet jag inte. Det lutar åt antingen denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=219942

eller denna

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=235044

Permalänk
Medlem

Sonyn var ju rätt billig

Jag är inte så insatt i detta, men vad är de stora skillnaderna mellan de här två apparaterna?
Är det ofta så att någon pixel är trasig på de här billigare modellerna eller var detta något som mest var ett problem för några år sedan?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Den mest PRISVÄRDA 42-tummaren är IMHO Panasonic PX80 för <10k.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=279067

Jag kan bara instämma. Jag köpte den när den var ganska ny på marknaden, d v s för omrking ett år sedan. Fick hosta upp 15-16 flak då. Jag funderade extremt mycket mellan HD-ready/Full-HD och plasma eller LCD. Jag hade inte digital-TV vid köpet, och plasman är överlag bättre på att visa analog TV utan släp och skuggor. Dessutom har ofta plasmor bättre svärta än LCD. Jag har denna plasma nästan uteslutande att se film på, och bilden är fantastisk. Om man, precis som du säger, skall använda den som datorskärm bör man nog ha en LCD.

Inbränningsproblem har jag inte haft några. Inga "TV3-loggor" eller liknande i över högra hörnet.

Jag kan inte marknaden idag riktigt, så kanske finns det ännu bättre alternativ, men för ett år sedan så kom parallellt med PX80 en grymt fin LCD från Samsung i deras M86 serie. Den låg då på några tusenlappar mer än PX80. Idag tror jag man kan få den också för under 10k.

Lycka till med köpet!

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

Mest prisvärda måste ju vara Panasonic PX80. Elgiganten säljer den för 9990kr i veckan.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

PX80 är trots allt en plasma, ska man använda tvn som en skärm är imo lcd mycket vassare. Film- och tvtittande är riktigt bra på px80 men som sagt, vill man ha fler möjligheter skulle i alla fall jag rekommdera en lcd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flopalot
Jag kan bara instämma. Jag köpte den när den var ganska ny på marknaden, d v s för omrking ett år sedan. Fick hosta upp 15-16 flak då. Jag funderade extremt mycket mellan HD-ready/Full-HD och plasma eller LCD. Jag hade inte digital-TV vid köpet, och plasman är överlag bättre på att visa analog TV utan släp och skuggor. Dessutom har ofta plasmor bättre svärta än LCD. Jag har denna plasma nästan uteslutande att se film på, och bilden är fantastisk. Om man, precis som du säger, skall använda den som datorskärm bör man nog ha en LCD.

Inbränningsproblem har jag inte haft några. Inga "TV3-loggor" eller liknande i över högra hörnet.

Jag kan inte marknaden idag riktigt, så kanske finns det ännu bättre alternativ, men för ett år sedan så kom parallellt med PX80 en grymt fin LCD från Samsung i deras M86 serie. Den låg då på några tusenlappar mer än PX80. Idag tror jag man kan få den också för under 10k.

Lycka till med köpet!

Ähum, TH-42PX80 kom i butik Mars 2008.

Så du har nog ingen PX80.

Permalänk
Medlem

Han menar nog PX70.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

Varför inte titta på en Panasonic PZ70. De har ju rasat i pris nu efter att de nya modellerna lanserats. 42" FullHD plasma för runt 13k. Finns inte mycket som slår den i bildkvalité i samma prisklass enligt mig. Ruskigt bra TV helt enkelt.
Synd bara att man köpte sin egen TV för låångt över det priset...

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

"Ähum, TH-42PX80 kom i butik Mars 2008.

Så du har nog ingen PX80."

"Han menar nog PX70."

Korrekt! Jag antar i alla fall det... Skall kolla upp. Återkommer med modellnummer. Ursäkta att jag pga slarv ev trasslade till det för trådskaparen. Var nog uppenbart för de flesta m.h.t. att jag skrev att den var ny för ett år sedan. Oh well Jag vet inte vad som skiljer PX80 från PX70, men det lär ju knappast vara en sämre TV som lanserades i år... Och den jag har är makalös bild på (OBS ej full HD).

Håller som sagt helt med om att LCD är att föredra om man skall ha den som datorskärm.

EDIT: Så här stod det i den gamla orderspecen för de som mot förmodan är intresserade. Det verkar som att jag dessutom överdrev priset jag fick betala för TVn. 14k+ var det tydligen.

Orderinformation

Ordernummer: XX072XXX
Orderdatum: 2007-04-XX
Säljare: Voxon (Ditt paket packades: 2007-04-XX)
Orderstatus: BETALD OCH KLAR
Fraktsätt/Betalningssätt: Hempaket/Kortbetalning
Kollinummer: XX3235XXXXXSE

Er referens: XXX

BENäMNING ANTAL á PRIS TOTALT
Plasma-Tv TH-42PX70E 1 11188,00 SEK 11188,00 SEK

Fraktkostnad exkl moms 76,00 SEK
Varuvärde exkl moms 11188,00 SEK
Moms tillkommer 2816,00 SEK
TOTALT 14080,00 SEK

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

lätt

Som jag ser det har du två val, LCD e självklart och fullhd är idag ganska billigt samt något du kmr kunna nyttja bra i längden med ps3 o blueray.

Funderar själv på att investera, måste bara styra lite pengar.

Samsung 40"

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=168499

Fick bäst i test av aftonbladet, verkar va väldigt prisvärd

Sharp 42"

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=250537

Fick bäst i test av alla 42" i fullhd av m3 nr 1 i år.

Jag skulle sikta på sharpen om du har mer pengar lr så ligger du lågt tills deras nya serie kmr till sverige, även LG har en ny som kmr, borde komma innan/efter sommaren. Tror det kmr innan då EM går nu. Detta beyder att priserna kmr sjunka betydligt, annars väntar du o kör på den nya 42" som går i 120 HZ vilket e galet bra som är standard i de nya serierna.

Sharp och samsung är NR1 på LCD marknaden då de tillverkar sina egna skärmar jämfört med konkurrenterna och är därför väldigt bra på att styra komponenter som passar bra.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Sharpen är jag nog för snål för. 15 000 för en TV känns lite väl i och med att jag nästan alltid jobbar och inte är hemma så mycket
Samsungen verkade dock intressant, samt Sony KDL-40D3500 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=235044 ). Sonyn har ju fått riktigt bra betyg på prisjakt i alla fall. Någon som vet mer om den? Eller kanske andra ännu intressantare modeller?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.