Information i popuprutor på communities, design och info?

Permalänk
Medlem

Information i popuprutor på communities, design och info?

Hej hej!

Håller på och försöker få ordning på sidan nu, har stått still ett tag, dagens arbete innefattade
att få fram en snygg och informativt popupfönster för att användas där användarnas avatar eller nick finns.
Alltså för man musen över en användares avatar eller nick så får man fram ett fönster, öppnas inte i ett nytt fönster så det är inte störande, går att bocka bort i inställningarna också.

Iaf, behöver råd om designen och vilken information man skall lägga in.
Sidan jag håller på med är egentligen en API för framtida communities, vi använder ett motorcommunity som exempel.
Det innefattar att användaren kan ladda upp egna bilder och filmer, joina grupper, lägga till favoriter, skriva forumsinlägg, skriva mail (mailen kommer förövrigt att integreras med pop om allt går rätt), lägga in fordon i sitt garage där information, bilder och filmer om denna finns.
Man kan skriva kommentarer nästan på varenda sida som finns.

Såhär ser själva popupen ut nu, några tips på designändringar och vilken information som skall ingå?
(andra användare behöver en så bra första uppfattning om användaren såfort som möjligt, utan att behöva besöka profilen)

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat över att man ska klicka på användarnamnet för att få upp informationen? Och sedan har ett [x] i övre högra hörnet för att stänga ner rutan? Och genom informationsrutan ha en "Gå till profil" eller vad det nu kan tänkas vara !
Ialla fall jag gillar inte när saker "fladdrar förbi" när man rör musen över sidan...

Jag skulle stängt av det i inställningar då det hade varit snabbare för mig att trycka upp profilen helt istället för sidan jag läser (eller läste på) och använda musens bakåt knapp...

Liten tanke från mig!
// pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Det låter drygt att man måste klicka för att få upp skiten, måste använda något äckligt javascript å skit, sen att stänga med ett kryss med, tar sjukt lång tid.

Användaren lär ju inte bli förvånad när det fladdrar förbi, kommer ju i princip enbart på avatarer så bara till att undvika dom, är ju bra att få en förhandsinformation om användare ifall man letar efter bilder eller filmer, om användaren inte har något och man går in i profilen för att kolla så känns det som ett onödigt steg även om det inte tar så lång tid

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Det låter drygt att man måste klicka för att få upp skiten, måste använda något äckligt javascript å skit, sen att stänga med ett kryss med, tar sjukt lång tid.

Användaren lär ju inte bli förvånad när det fladdrar förbi, kommer ju i princip enbart på avatarer så bara till att undvika dom, är ju bra att få en förhandsinformation om användare ifall man letar efter bilder eller filmer, om användaren inte har något och man går in i profilen för att kolla så känns det som ett onödigt steg även om det inte tar så lång tid

Frågan är hur nödvändigt det är att presentera information som användaren ändå inte kan interagera med? Om man kör med pscs3s förslag så kan du ha interaktionsmöjligheter i den där rutan.

För- och nackdelar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Frågan är hur nödvändigt det är att presentera information som användaren ändå inte kan interagera med? Om man kör med pscs3s förslag så kan du ha interaktionsmöjligheter i den där rutan.

För- och nackdelar

Varför skulle det inte gå att ha interaktionsmöjligheter i min ruta?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Försvinner inte rutan så fort man för bort musen från länken?

Förövrigt så tycker jag sånna rutor är helt ok. Flitig rackare på att kommentera den där Jesper. 234 miljarder kommentarer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Varför skulle det inte gå att ha interaktionsmöjligheter i min ruta?

För att du antagligen stänger ned den på onmouseout.

Permalänk
Medlem

Jao rutan stängs ner om man tar bort musen från länken/bilden men det går ju ändå att föra över musen till rutan om man vill

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Eller så har man den som du beskriver, att den "poppar up", men om man klickar på den så låses rutan och man kan integrera med den. Ialla fall jag tycker det är jobbigt att inte kunna "flytta bort" musen ibland...
Fast sedan så täntke jag efter att det händer inte så ofta att jag drar musen över medlemsnamnen på sweclockers...

Fast sedan så beror det ju lite på målgruppen. Du riktar in dig på en sida med så lite "överflödig information" som möjligt. Då kanske målgruppen går upp lite i ålder och man kan också räkna med att man då (i 17-25 års ålder, som exempel) kanske får lägga ner en liten stund på att lära sig sidans "dynamik" (kanske inte rätt ordval).

Det enklaste hade varit om du lade upp 2-3 exempelsidor med lite kortare inlägg där man kan testa vilken som funkar bäst??
Fast du kanske är tillräckligt seriös för att inte vilja ge ut allt för mycket information till andra innan du är klar och är "först"?? Inget fel med det heller!

//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa med att sätta en liten fördröjning på popupen, alltså att den inte dyker upp såfort man drar musen över utan att det dröjer 0,5 sek eller dyl så att det inte fladdrar massa popups när man drar musen över.

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purren
Du kan ju testa med att sätta en liten fördröjning på popupen, alltså att den inte dyker upp såfort man drar musen över utan att det dröjer 0,5 sek eller dyl så att det inte fladdrar massa popups när man drar musen över.

Ett bra förslag, löses såhär; http://www.hscripts.com/tutorials/javascript/clear-timeout.ph...