Endast 65Mb avg med Sam Spinpoint F1 750Gb 32mb ??

Permalänk
Medlem

Endast 65Mb avg med Sam Spinpoint F1 750Gb 32mb ??

Kör med ett Lycom PC 113 Sata II PC-Card (PCMCIA) till en Stardom SR3610-2S-SB2 kabinett Sata 1 (150mb/s) och två stycken Samsung Spinnpoint F1 750 32Mb Sata2 som körs Raid 0...

Men avg/s i HD tach och HD tune kommer bara upp i 63,2Mb/s som mAX och 71,2 Mb i Burst speed.. ?? Dessa diskar ska ju klara över 200Mb/s i burst speed och 109Mb/s avg.. ??

Vart sitter flaskhalsen tro??

Burken: En ca 2år gammal Sony Vaio VGN-FS395VP med 2GB minne och Hitachi E7K100 disk..

Tacksam för svar..

Mvh Fredrik L.

Visa signatur

Sony Vaio VGN-FS395VP : 1,73Ghz 2Mb L2 cash Centrino Core Solo, 2Gb DDR2 533Mhz Ram, Hitachi Travelstar E7K100 7200 rpm 100Gb HDD , Nvidia Go6400 128Mb, WD My Book Pro 250Gb - Firewire 800, Stardom Sata x 2x Sam SpinnPoint F1 750Mb 32Mb.

Permalänk

Låter snabbt enligt mig, det är ju trotts allt ett usb-kabinett. Garanterat kabinettet som flaskar. Usb-diskar är alltid långsammare, kolla bara lite på testerna här på sweclockers. Jag har tyvär inga ideer på vad man kan göra för att snabba upp det.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Låter snabbt enligt mig, det är ju trotts allt ett usb-kabinett. Garanterat kabinettet som flaskar. Usb-diskar är alltid långsammare, kolla bara lite på testerna här på sweclockers. Jag har tyvär inga ideer på vad man kan göra för att snabba upp det.

Med andra ord... du läste inte vad han skrev?

eSATA-hårddiskar ska väl gå lika snabbt som interna. När han har ett PC-card kort med SATA så lär han ju inte kopplat in dem via USB. För övrigt är de hastigheterna han uppmätt mer än teoretiska max för USB 2.0.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VAIO II
[...]
Men avg/s i HD tach och HD tune kommer bara upp i 65Mb/s som mAX och 70,2 Mb i Burst speed.. ?? Dessa diskar ska ju klara över 200Mb/s i burst speed och 109Mb/s avg.. ??

Vart sitter flaskhalsen tro??
[...]

Om vi tar och tittar på det här som singeldiskar så är det inte riktigt rätt. Du kanske har läst någon recension på spinpoint F1 1 TB? De har inte samma höga densitet på skivorna i 750 GB-versionen (men 640 har det).
Jag har en F1 750 GB som jag kopplat in i datorn idag. På intel ICH9R sydbryggan så benchar den i hdtune med ett max på 83,8 MB/sec och minimum 44,2 MB/sec

Det märkligaste här för mig är att burst rate bara är 92,8 MB/sec. Men datorn har känts lite konstig hela tiden, ska uppdatera drivrutiner osv.
edit: enhetshanteraren rapporterar att två av hårddiskarna (dock inte nya samsungen) går i multi-word dma 2 vilket skulle innebära 16,6 MB/s, vilket inte stämmer med vad hd tune rapporterar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Med andra ord... du läste inte vad han skrev?

eSATA-hårddiskar ska väl gå lika snabbt som interna. När han har ett PC-card kort med SATA så lär han ju inte kopplat in dem via USB. För övrigt är de hastigheterna han uppmätt mer än teoretiska max för USB 2.0.

Om vi tar och tittar på det här som singeldiskar så är det inte riktigt rätt. Du kanske har läst någon recension på spinpoint F1 1 TB? De har inte samma höga densitet på skivorna i 750 GB-versionen (men 640 har det).
Jag har en F1 750 GB som jag kopplat in i datorn idag. På intel ICH9R sydbryggan så benchar den i hdtune med ett max på 83,8 MB/sec och minimum 44,2 MB/sec

Det märkligaste här för mig är att burst rate bara är 92,8 MB/sec. Men datorn har känts lite konstig hela tiden, ska uppdatera drivrutiner osv.
[i]edit: enhetshanteraren rapporterar att två av hårddiskarna (dock inte nya samsungen) går i multi-word dma 2 vilket skulle innebära 16,6 MB/s, vilket inte stämmer med vad hd tune rapporterar.

Jag kör med E-Sata 2... Kopplade in allt idag och testade att köra med raid 1 utan någon skillnad i prestanda..

Eftersom jag har en laptop finns det inte lika många sydbryggor och andra inställningar att modda/uppdatera tyvärr ;=)

Va kan det vara??

Visa signatur

Sony Vaio VGN-FS395VP : 1,73Ghz 2Mb L2 cash Centrino Core Solo, 2Gb DDR2 533Mhz Ram, Hitachi Travelstar E7K100 7200 rpm 100Gb HDD , Nvidia Go6400 128Mb, WD My Book Pro 250Gb - Firewire 800, Stardom Sata x 2x Sam SpinnPoint F1 750Mb 32Mb.

Permalänk

750GB disken använder sig utav 3 plattor med vardera 250GB, 1 TB disken har 3 plattor med vardera 334 GB. Dvs jmfrt med 1TB disken packar 750GB disken inte informationen lika tätt - 250/334, endast 75% så tätt som 1TB disken, om nu diskarna i övrigt ser likadana ut skulle 750GB disken prestera ungefär 75% av vad 1TB disken presterar, dvs 109MB/s x 0.75 = 82MB/s.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
...Jag har en F1 750 GB som jag kopplat in i datorn idag. På intel ICH9R sydbryggan så benchar den i hdtune med ett max på 83,8 MB/sec och minimum 44,2 MB/sec

Det märkligaste här för mig är att burst rate bara är 92,8 MB/sec. Men datorn har känts lite konstig hela tiden, ska uppdatera drivrutiner osv.
[i]edit: enhetshanteraren rapporterar att två av hårddiskarna (dock inte nya samsungen) går i multi-word dma 2 vilket skulle innebära 16,6 MB/s, vilket inte stämmer med vad hd tune rapporterar.

Intel har tidigare haft problem med en begränsning i deras ICH8 och ICH9 chipset som gjort att man inte kunnat få mer 80MB/s från en och samma hårddisk, något som tydligen ska vara åtgärdat i senaste drivrutinerna...

http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=326

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
750GB disken använder sig utav 3 plattor med vardera 250GB, 1 TB disken har 3 plattor med vardera 334 GB. Dvs jmfrt med 1TB disken packar 750GB disken inte informationen lika tätt - 250/334, endast 75% så tätt som 1TB disken, om nu diskarna i övrigt ser likadana ut skulle 750GB disken prestera ungefär 75% av vad 1TB disken presterar, dvs 109MB/s x 0.75 = 82MB/s.

Intel har tidigare haft problem med en begränsning i deras ICH8 och ICH9 chipset som gjort att man inte kunnat få mer 80MB/s från en och samma hårddisk, något som tydligen ska vara åtgärdat i senaste drivrutinerna...

http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=326

----------------------------------------------------------------------------------------------
Låter som om att det kan vara detta! Vart hittar jag IHC9 drivrutinerna till min burk då?

Intel® Chipset Identification Utility
System Information
Chipset

Detected Chipset:
Mobile Intel(R) 915GM/GMS/PM Express Chipset family

Chipset Components

Memory Controller:
Mobile 82915GM/GMS/PM

I/O Controller:

Failed to identify your ICH

Integrated Graphics:
This chipset does not contain integrated graphics

--------------------------------------------------------------------------------------------

Ser att den just nu står i Ultra DMA 6 men DMA 7 är supported står det, så jag behöver dom rätta drivisarna.. Har letat runt på Intels hemsida och gått vilse.. =(

Länk tack

Mvh

Visa signatur

Sony Vaio VGN-FS395VP : 1,73Ghz 2Mb L2 cash Centrino Core Solo, 2Gb DDR2 533Mhz Ram, Hitachi Travelstar E7K100 7200 rpm 100Gb HDD , Nvidia Go6400 128Mb, WD My Book Pro 250Gb - Firewire 800, Stardom Sata x 2x Sam SpinnPoint F1 750Mb 32Mb.

Permalänk
Medlem

Hej!

Du har inte ICH9 chipset, du har ICH6-M

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VAIO II
Jag kör med E-Sata 2... Kopplade in allt idag och testade att köra med raid 1 utan någon skillnad i prestanda..

Eftersom jag har en laptop finns det inte lika många sydbryggor och andra inställningar att modda/uppdatera tyvärr ;=)

Va kan det vara??

Som jag förstår är den där kabinetten en DAS (Direct Attached Storage) som tar hand om RAID:ningen och du kopplar bara in den med en SATA-kabel. Den borde ju klara höga hastigheter men det skadar väl inte att om du skulle köra dem som singeldiskar helt utan RAID-ning och mäta upp vad du får för hastighet. Så det inte är kretsarna i kabinetten som är slöa helt enkelt.
PC-CARD och cardbus-versionen som jag misstänker du har på kortet är en PCI-buss av 32bit/33MHz typ som har ett teoretiskt max på 132 MB/s.
Så man tycker det borde klara att kräma till med lite mer. Främst borde du märka av det här med burst mode eller när du läser från RAID 0.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
[...]
Intel har tidigare haft problem med en begränsning i deras ICH8 och ICH9 chipset som gjort att man inte kunnat få mer 80MB/s från en och samma hårddisk, något som tydligen ska vara åtgärdat i senaste drivrutinerna...

http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=326

Tackar. Jag kör kontrollern som AHCI bara och de drivrutinerna var det länge sen Intel uppdaterade (med något väsentligt). Jag har planer på att RAID 1:a en del av två diskar så jag ska ändå ställa om kontrollern till RAID (som jag läst använder AHCI under). Kanske då med matrix storage igång så går det bättre. Jag ska även först testa att rycka ur ett antal andra SATA-diskar (just nu fullt, 6 st). Får väl även testa nya hårddisken i annan dator.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Nu är jag förbannad på Dustin Home!!

Sitter i telefonkö i 50min (4st i kö) !!??) för att komma fram till någon okunnig tjej (som det allt nåstan är på kundservice) och ber att få bli kopplad till teknisk support. En kille svarar och är väldigt dryg i tonen och ohjälpsam. Berättar vad jag har köpt och mitt problem m.m..
Killen svarar bara jag vet ingenting om Raid eller dyl...???! Men jag ska kolla höra efter varför det kan gå så långsamt.. Vänta kvar.. Efter 35 min lägger jag på då killen inte har kommit tillbaka! Ringer sedan upp igen och får då svar i telefonen att dustin har nu stängt och du är välkommen att ringa igen på måndag!!! Jobbar dom inte på fredagar lr??

Ingen i sverige verkar vara kunnig på HDD problem ??

Visa signatur

Sony Vaio VGN-FS395VP : 1,73Ghz 2Mb L2 cash Centrino Core Solo, 2Gb DDR2 533Mhz Ram, Hitachi Travelstar E7K100 7200 rpm 100Gb HDD , Nvidia Go6400 128Mb, WD My Book Pro 250Gb - Firewire 800, Stardom Sata x 2x Sam SpinnPoint F1 750Mb 32Mb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VAIO II
Nu är jag förbannad på Dustin Home!!

Sitter i telefonkö i 50min (4st i kö) !!??) för att komma fram till någon okunnig tjej (som det allt nåstan är på kundservice) och ber att få bli kopplad till teknisk support. En kille svarar och är väldigt dryg i tonen och ohjälpsam. Berättar vad jag har köpt och mitt problem m.m..
Killen svarar bara jag vet ingenting om Raid eller dyl...???! Men jag ska kolla höra efter varför det kan gå så långsamt.. Vänta kvar.. Efter 35 min lägger jag på då killen inte har kommit tillbaka! Ringer sedan upp igen och får då svar i telefonen att dustin har nu stängt och du är välkommen att ringa igen på måndag!!! Jobbar dom inte på fredagar lr??

Ingen i sverige verkar vara kunnig på HDD problem ??

Testa kabinetten hos en kompis för att utesluta att det är någe strul med din VAIO.

Att de på Dustin ska veta varför hårddisken går långsamt när du har ett flertal "externa" komponenter är i mina ögon iaf ganska långsökt.

Jag skulle prova delvis hela kabinetten hos någon med en stationär modern burk. Även testa diskarna var för sig för att utesluta fel.
'

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber