Gymnasiet nästa, redan fundera på högskola?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
2,5 poäng är ju mycket. Vad snackar du om?

Det kan helt klart vara avgörande för att komma in på ett visst program eller ej.

Maxsnittet höjs med 2.5 också, dvs lär läkare och sådant ligga på 22.5 istället för 20.0. Ingen direkt skillnad.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Maxsnittet höjs med 2.5 också, dvs lär läkare och sådant ligga på 22.5 istället för 20.0. Ingen direkt skillnad.

Klart det kommer att bli skillnad. Maxsnittet kommer att vara 22,5 poäng om du läst alla kurser som ger dig extrapoäng.

Om du inte siktar på att bli läkare utan på en utbildning som inte kräver dessa kurser för intagning, så kan du läsa dem ändå om du vet med dig att du har betyg i andra ämnen som sänker ditt snittpoäng.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Klart det kommer att bli skillnad. Maxsnittet kommer att vara 22,5 poäng om du läst alla kurser som ger dig extrapoäng.

Om du inte siktar på att bli läkare utan på en utbildning som inte kräver dessa kurser för intagning, så kan du läsa dem ändå om du vet med dig att du har betyg i andra ämnen som sänker ditt snittpoäng.

Ja, men istället för att det e folk med 20.0 som toppar är det folk med 20.0 som läst extrakurser, dvs i grund och botten ingen skillnad för någon som söker och idag inte har ett tillräckligt högt snitt för det de vill läsa.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja, men istället för att det e folk med 20.0 som toppar är det folk med 20.0 som läst extrakurser, dvs i grund och botten ingen skillnad för någon som söker och idag inte har ett tillräckligt högt snitt för det de vill läsa.

Alla kurser som ger extrapoäng ingår inte i grundkraven för läkarutbildning.

För att ta ett exempel då, så att du förstår vad jag menar. Säg att intagningspoängen för Juristprogrammet är 18,0 med ett grundkrav på MaA, SvB och HiA. En elev med dåliga betyg i SvB och HiA kan kompensera detta genom att läsa alla matematikkurser och på så vis hamna över 18,0.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Alla kurser som ger extrapoäng ingår inte i grundkraven för läkarutbildning.

För att ta ett exempel då, så att du förstår vad jag menar. Säg att intagningspoängen för Juristprogrammet är 18,0 med ett grundkrav på MaA, SvB och HiA. En elev med dåliga betyg i SvB och HiA kan kompensera detta genom att läsa alla matematikkurser och på så vis hamna över 18,0.

Ja, men de som i dagsläget sätter 18.0 snittet lär ha läst ett antal extrakurser de med. Läkare lär ligga på 22.5, lika så alla andra utbildningar som ligger på 20.0

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja, men de som i dagsläget sätter 18.0 snittet lär ha läst ett antal extrakurser de med. Läkare lär ligga på 22.5, lika så alla andra utbildningar som ligger på 20.0

Allt vi kan göra är att uppskatta och gissa. Efter 2010 får vi se.

Jag tror inte som du.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Allt vi kan göra är att uppskatta och gissa. Efter 2010 får vi se.

Jag tror inte som du.

Det är ju bara att kolla på vilka kurser de klassar som "extrakurser", är ju i princip bara normala kurser som var enda kotte läser.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det är ju bara att kolla på vilka kurser de klassar som "extrakurser", är ju i princip bara normala kurser som var enda kotte läser.

Jag skulle inte påstå att varenda kotte läser SvC, EnC etc.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Jag skulle inte påstå att varenda kotte läser SvC, EnC etc.

Extrapoäng skall ju vara matte e och Språk steg5 oxå, o läste i tidningen att det var väldigt få som läste språk utom sv o eng på gymnasiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Extrapoäng skall ju vara matte e och Språk steg5 oxå, o läste i tidningen att det var väldigt få som läste språk utom sv o eng på gymnasiet.

Meningen med extrapoängen är att göra kurser som inte väljs av särskilt många elever mer attraktiva, samtidigt som de ska öka allmänbildningen i samhället. Det senare ställer jag mig tveksam till men det är ju alltid bra att vår allas Björklund har visioner i alla fall.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk

Man får lite meritpoäng från alla håll och kanter... Men dem gäller inte överallt, på handels som kräver matte D från början får du inga pluspoäng om du läst Matte D t.e.x.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Meningen med extrapoängen är att göra kurser som inte väljs av särskilt många elever mer attraktiva, samtidigt som de ska öka allmänbildningen i samhället. Det senare ställer jag mig tveksam till men det är ju alltid bra att vår allas Björklund har visioner i alla fall.

Jo, matteE och Språk (steg5 eller vad det nu e man läser färdigt efter gymnasiet) får man extrapoäng för, det e jag säker på. Läst det i tidningen o min lärare har sagt det Synd för mig att jag har haft 10 olika spanskalärare varav 2 var bra. Man skulle inte klara av spanska på gymnasiet, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Beroende på vad man söker får man ju massa exrapoäng. Gick ju själv natur, så läser jag nått som endast kräver matte C har jag ju extrapoäng från matte D och E, Sen min extra Engelska, språk o allt annat ger ju maxpoäng. Fick man 20.0 är sannorlikheten stor att man läst extrakurser.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"