Vad är nästa pryl som kommer att hamna i er kameraväska?

Permalänk
Medlem

Två stycken 1Ds Mark II hade varit trevligt så att man slipper byta objektiv hela tiden. Mer realistiskt så skulle nog ett par mellanringar och en vinkelsökare vara trevligt nu till sommaren. Grym årstid för närbilds- och macrofoto.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Beställde precis ett Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC och
Pentax AF 540 FGZ.

Så nästa får bli en ny väska, funderar på en Dörr Adventure Icebreaker ryggsäck Small.. eller en LowePro Rover Plus AW kanske.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Kom precis hem från fotobutiken med denna:
Canon EF 70-200/2,8 L IS USM

Nu blir det pasta resten av månaden

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo

Sådana ringar går att köpa på tex Ebay. Sök på "macro coupler", Sedan får du ju veta vad för objektiv du ska använda den med, så att du får rätt diameter på gängorna.
MAn kan nog inte rent generellt säga vilka objektiv som funkar ihop... En makro runt 100mm tillsammans med en 50/1.8 eller 50/1.4 bör funka utan problem och ger förstoring på ca 2:1. Jag använder själv min 50/1.8 bakvänd på min Tamron 90/2.8.
Vad gäller makroobjektiv tycker jag inte att Nikon 105/2.8 är särskilt prisvärd. VR är inte någon större hjälp för just makro och Nikon rekommenderar, om jag inte minns fel, själva att man kopplar bort VR-funktionen vid makrofoto, i manualen till objektivet. Om man däremot kommer att använda det mycket som ett vanligt kort tele kan det såklart vara användbart ibland men...
Jag tycker helt klart att du ska kolla på något av de objektiv jag nämnde ovan istället...

Blir att kolla upp de där couplers.
Tror du inte VR kommer bli till stor hjälp om man kör macro handhållet. VR ska dock inte vara på när man kör med stativ eftersom VR då försöker förhindra skakningar som inte finns. Jag kommer främt köra handhållet.
Jag har dock funderat på sigmas 150. Men som du skriver så är den ganska stor men man får längre avstånd. Men som sagt ska jag köra mest handhållet därför tror jag nikons 105 VR kan vara nåt. Förresten så ska det sitta på en D40.

En bouncer till SB400 och en fjärrkontroll kommer antagligen också köpas under året

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0nkiii
Blir att kolla upp de där couplers.
Tror du inte VR kommer bli till stor hjälp om man kör macro handhållet. VR ska dock inte vara på när man kör med stativ eftersom VR då försöker förhindra skakningar som inte finns. Jag kommer främt köra handhållet.
Jag har dock funderat på sigmas 150. Men som du skriver så är den ganska stor men man får längre avstånd. Men som sagt ska jag köra mest handhållet därför tror jag nikons 105 VR kan vara nåt. Förresten så ska det sitta på en D40.

En bouncer till SB400 och en fjärrkontroll kommer antagligen också köpas under året

Vad jag läst (har inte macro med VR själv) så fungerar inte VR så bra när det närmar sig skala 1:2 och 1:1. VR hjälper bara i höjd- och sidled (även diagonalt då för petighetens skull) och inte i djupled.
Kruxet med skala 1:1 är att skäpedjupet är mycket kort.
Thom Hogan har skrivit om det objektivet.
http://www.bythom.com/105AFSlens.htm

Permalänk
Medlem

Min närmaste investering blir nog ett polarisationsfilter till det nya objektivet jag fick med min digitala systemkamera. (EFs 17-85 US IS) Hade ett sådant till den analoga och det blir helt andra färger i sommarsolen med "solglasögon" på kameran.

Sen vill man ju ha en rejäl blixt eftersom den analoga EOS blixten inte lirar med EOS-D Kameran.

En 50 glugg på 1.2 eller nått är ju oxå på önskelistan för de sena sommarkvällarna.

Något som inte hamnar i väskan men står högt på listan är en blueray inspelare eller nått annat som man kan säkerhetskopiera de ofantliga mängderna gigantiska bilder på som man drar på sig.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Hedersmedlem

När jag tänker efter blir nog nästa investering ett filtersystem.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

En systemkamera, min första systemkamera blir det.

Kommer nog att bli Olympus E-510 med två kitobjektiv . Finns hos den lokala fotobutiken för 6995:- så det är bara att börja spara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
En systemkamera, min första systemkamera blir det.

Kommer nog att bli Olympus E-510 med två kitobjektiv . Finns hos den lokala fotobutiken för 6995:- så det är bara att börja spara.

Tänk på att det är crop faktor 2x. så du kommer aldrig att ha ett ultra vidvinkel. typ. 10mm blir 20 bra när mar har tele 200mm=400

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMDBoss
Tänk på att det är crop faktor 2x. så du kommer aldrig att ha ett ultra vidvinkel. typ. 10mm blir 20 bra när mar har tele 200mm=400

vad är det för crop faktor på pentax k10d?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalledalle
vad är det för crop faktor på pentax k10d?

1.5x.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMDBoss
Tänk på att det är crop faktor 2x. så du kommer aldrig att ha ett ultra vidvinkel. typ. 10mm blir 20 bra när mar har tele 200mm=400

Olympus har en 7-14. Kostar dock ca 15 papp. Jag skulle heller aldrig köpa in mig i 4/3 pga cropfaktorn, blir så tråkiga skärpedjup ... sen är objektiven dyra och det finns ingen beg-marknad.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk

Jag har precis köpt ett Nikon AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF ED som jag stormtrivs med. Jag funderar nu på vad för typ av mellanring/telekonverterare som man ska ha för att kunna komma *närmare* eller stå lite längre ifrån. Någon med kunskaper får gärna sprida dem. Annars är det ringblixt jag tänker på när det gäller att utveckla väskan ytterligare. Samtidigt måste jag fan lugna mig, jag har andra saker att lägga pengar på, men det är ju så förbannat skoj!

Permalänk
Medlem

Vill du få längre arbetsavstånd med bibehållen förstoringsgrad så är det telekonverter du ska ha. Kenkos Pro300-serie är bra och funkar med i stort sett alla objektiv.
Vill du få större förstoring finns det flera alternativ. Teleconverter är ett alternativ. Mellanringar är ett annat och man kan även montera bakvända objektiv framför ett annat. 50mm bakvänt framför ett 100mm ger skala 2:1, tex.

Ang. ringblixt tycker jag personligen att det blir ett ganska tråkigt ljus, nästan helt utan skuggor med sådana. Jag skulle hellre använda en vanlig blixt, handhållen eller monterad på en skena (säger man så på svenska, bracket på engelska iaf...). Nikons variant med en blixt på varje sida är åxå ett alternativ såklart...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Vill du få längre arbetsavstånd med bibehållen förstoringsgrad så är det telekonverter du ska ha. Kenkos Pro300-serie är bra och funkar med i stort sett alla objektiv.
Vill du få större förstoring finns det flera alternativ. Teleconverter är ett alternativ. Mellanringar är ett annat och man kan även montera bakvända objektiv framför ett annat. 50mm bakvänt framför ett 100mm ger skala 2:1, tex.

Ang. ringblixt tycker jag personligen att det blir ett ganska tråkigt ljus, nästan helt utan skuggor med sådana. Jag skulle hellre använda en vanlig blixt, handhållen eller monterad på en skena (säger man så på svenska, bracket på engelska iaf...). Nikons variant med en blixt på varje sida är åxå ett alternativ såklart...

Tack för input. Så, om jag nu förstår rätt, jag har ett fast Nikkor 50 mm, det kan jag alltså vända på och med hjälp av mellanringar kunna komma ÄN starkare in på små kryp? Det vore ju sjujävla häftigt om det fungerade, det känns ju som att jag kan spara in en del pengar genom sådana här lösningar.

Jag läste lite om en ringblixt på ett annat forum som man kan styra styrkan från höger till vänster, just för att komma undan platta bilder. Jag ska plugga vidare inom detta; det är en jädra djungel detta, en rolig djungel, men det är mycket kunskap.

Permalänk
Medlem

Du vänder det isf med en så kallad makrokopplingsring och sätter det bakvänt framför ditt 100mm makro. Räkna dock med en hel del tålamod om du ämnar fota insekter, så arbetsavståndet blir ett par cm på sin höjd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Du vänder det isf med en så kallad makrokopplingsring och sätter det bakvänt framför ditt 100mm makro. Räkna dock med en hel del tålamod om du ämnar fota insekter, så arbetsavståndet blir ett par cm på sin höjd.

Aha, ok. Men då missförstod jag. Jag skulle vilja kunna komma längre bort men ändå komma nära. Finns det då en bra lösning för mig med mitt fasta 105 mm (som för övrigt verkar vara ett ypperligt objektiv, men det är ju alltid som så att man vill komma ÄN närmare i bilden)?

Permalänk
Medlem

Vill du få längre arbetsavstånd är det, som sagt, telekonverter som gäller. En 1.4x ger 1.4x arbetsavståndet vid bibehållen förstoring, eller 1.4x större förstoring vid närgränsen. 2x telekonvertrar brukar i regel påverka bildkvaliteten en del...

Permalänk

Ja, det har du ju sagt. Rörigt det här, tack för att du tar dig tid och svarar. Nu har jag mer kött på benen inom detta.

Permalänk
Medlem

Härnäst i min fotoväska: Pentacon 135mm/2.8 M42

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
Manfrotto Stativ Digi 728B

Nöjd med stativet? Något du kan rekommendera?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Ok jag får också skriva nått här då

Prio1: Ska ha en väska: slingshot 300 aw eller 200 aw
2:Blixt sb600
3:Och så objektiv blir nog macro eller tele 80-200 2,8.
Det är väll de man vill ha denna sommaren

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMDBoss
Ok jag får också skriva nått här då

Prio1: Ska ha en väska: slingshot 300 aw eller 200 aw
Det är väll de man vill ha denna sommaren

IMO passar inte slingshot-konceptet på en sådan stor väska som 300:an. När 200AW ser hyfsat smidig ut ser 300AW ärligt talat konstig ut -- om man inte är extremt välbyggd så är den alldeles för bred/fyrkantig ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Hämtar ett Sigma 10-20 på lördag.

Nu är det "bara" en 35/2 och en 105/2,5 som fattas i samligen.

Eventuellt ska jag köpa mig nån gammal analog Nikon-kamera också, dels för lite finfoto ibland och som snygg prydnad när den inte används.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

en Speedlite 580EXII landar i sverige i början av juni, 2500 kr från USA - man tackar
har även ett Peleng Fisheye 8mm på G men det är lite oklart än så länge där tyvärr..

Permalänk
Medlem

Ett Canon EF 50mm/1.8 och två st Sandisk Ultra II 2gb.

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem

Senast blev det ett Sigma 12-24, och en Metz 58. Innan har jag ett Sigma 17-70 och ett Sigma 150. Så det känns hyffsat bra täckning på objektiven, men kanske göra något åt 17-70 objektivet... Har ett Manfrottostativ.

Näst funderar jag kanske på en ryggsäck till grejerna. Eller kanske ett batteri/batterigrepp...? Men det sägs att batterigreppert är lite plastigt till 40D.

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

Det som hamnar i min kameraväska är:

En kameraväska

Och: Nikon D40 komplett med http://www.dustinhome.se/pd_5010107553.aspx
objektivet 55-200mm VR AF-S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
IMO passar inte slingshot-konceptet på en sådan stor väska som 300:an. När 200AW ser hyfsat smidig ut ser 300AW ärligt talat konstig ut -- om man inte är extremt välbyggd så är den alldeles för bred/fyrkantig ut.

Jo jag tycker också det att den är lite stor och så (5-6objektiv ska få plats i 300aw) Men i en 200aw så kan man inte ha 80-200 2,8 monterat på kameran när man har den i väskan :(.

Så det blev en 300aw av anledningarna: Teleobjektiv får plats, många objektiv och kanske en tröja, ficklampa, vattenflaska, och annat smått man vill få med sig utan att behöva ha med en påse eller nått. Kan posta bilder i fototråden när jag får den.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)