Två snabba frågor gällande MAC?

Permalänk
Medlem

Två snabba frågor gällande MAC?

Så går jag i valet o kvalet till att köpa en MacBook PRO.
Har dock lite enkla frågor som jag hoppas att ni kan svara på!

För det första så undrar jag om man ska köra glossy eller vanlig hi-res display? Vad är "bäst" och när föredrar man vilken typ av skärm?

För det andra så undrar jag om man är tvungen att trycka på "musknappen" varje gång, eller om man precis på bärbara PC endast behöver trycka en snabbis på tryckplattan?

För det tredje så undrar jag hur stor skillnaden är mellan 1680x1050, är det verkligen värt att lägga extra $$$ för en high-res 1920x1X00 display?

Är sååååååååå sugen på att köpa en nu, men jag vill ha svar på dom här frågorna först!
Hjälp mig, snälla!

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag förskräckligt illa om "glossy" skärmar då de ofta ger en massa reflexer i skärmen om det inte är helt jämn belysning, man får visserligen ibland lite bättre färger men nackdelen med reflexer är alldeles för stor för mig speciellt på en bärbar som kommer användas lite var som helst.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Det där med blank eller inte är så otroligt mycket en smaksak och behovsfråga! Mitt tips är att gå ner till närmsta butik med Macar och be att få kika på båda, gärna både inomhus och utomhus.

Det går utmärkt att "tappa" direkt på pekplattan, jag undrar fortfarande varför musknappen ens är kvar, jag använder den aldrig.

Gällande upplösning - mer utrymme på skärmen är aldrig fel, sålänge du inte ser dåligt. Om jag köpt en MBP skulle jag utan att blinka tagit den med högsta upplösningen!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att matta skärmar syns bättre om man är utomhus men att glossy-skärmar ger en skönare känsla när man arbetar, har dock inte provat MBP:n så jag rekommenderar att du tar en egen titt i en Apple Store...

Det går att tappa direkt på pekplattan, ska väl även finnas multi-touch och sånt som du säkert sett på Apples hemsida.

doolar: ang att knappen finns kvar beror nog på att en del föredrar att stänga av "tappningen" för att de skriver mycket, eller liknande.

Och till sist, man kan aldrig ha för många pixlar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här kan du läsa lite om just HiRes-skärmen på Macbook Pro, skillnaden mellan blank och matt.

Har dessutom för mig att du utan problem kan ångra ditt köp och få den andra typen istället.. står nog något om det i artikeln.

Observera att artikeln är uppdelad i tre delar.

För övrigt tycker jag lätt att det är värt de extra kronorna för en HighRes! Det handlar trots allt om 900:- extra på en dator som redan kostar nästintill 25k:- = Småpengar. Man får samma stora arbetsyta som alla 24-tums-skärmar.

Har själv planer på att göra samma inköp, dock först nästa år.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Kan iaf säga att du vill ha blank skärm! Otroligt fint

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket bättre touchpad än på macbook pro lär du inte hitta på.
Med ett finger kan du klicka, och även ställa in så man kan göra drag and drop (det har jag dock inte testat).
Med två fingrar kan du högerklicka och scrolla vertikalt/horisontellt. Sedan tillkommer ju multi-touch på de nyare också. Själva musknappen vid touchpaden använder jag aldrig.
http://www.scribd.com/doc/970823/Macbook-Pro-and-Maximising-F...

Angående skärm så har jag matt, och skulle totalt bryta ihop på att ha en glossy. Man får testa, helt enkelt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Mjo, jag är verkligen sugen på en high-res skärm!
Sorgligt bara att det inte finns NÅGON till salu på blocket!

Får väl bli till att köpa nytt.... 24kkr here we come!

Permalänk
Medlem

Macbook Pro har underbar styrplatta. Scrollning, sekundärklickfunktionen, känslan i knappen osv... allting funkar bättre än nån annan dator jag använt. Dessutom är den ju rejält stor också. Varför alla andra har så klaustrofobiskt små styrplattor har jag aldrig begripit. Jag hör till dem som inte tål tap-funktionen men den finns givetvis om man vill använda den. Bara att slå på och av.

Angående upplösningen så finns det nog ingen annan än du själv som kan avgöra vad som passar dina ögon och din arbetsställning.

Sedan heter det Mac, inte MAC.

Permalänk
Medlem

jag hade inte tvekat en sekund på att köpa en glossy skärm. nu brukar jag visserligen inte vara ute med min, men d ä en kanon skärm

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

crazzly, jag skulle väntat tills efter wwdc, det är ganska troligt att nya macbook pros kommer introduceras då, väntar själv på det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vAYabo
crazzly, jag skulle väntat tills efter wwdc, det är ganska troligt att nya macbook pros kommer introduceras då, väntar själv på det

Njae inte direkt. Den ligger ju mitt i en cykel.

Permalänk
Medlem

Har precis kollat en 30 min lång "Leopard Tour" där de visar några av de nya sakerna som Leopard innehåller.

Blir så j*vla sugen när jag ser den här videon, ser så himla KUL ut!
Måste måste måste ha mac, tänker INTE vänta... Flera månader kvar!

Orkar inte vänta så länge!

Permalänk
Medlem

vart hittade du den touren crazziy???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrazzlY
Har precis kollat en 30 min lång "Leopard Tour" där de visar några av de nya sakerna som Leopard innehåller.

Blir så j*vla sugen när jag ser den här videon, ser så himla KUL ut!
Måste måste måste ha mac, tänker INTE vänta... Flera månader kvar!

Orkar inte vänta så länge!

Har du ingen PC du kan lägga in Leopard på då?
Så har jag gjort när suget blivit för stort...

Tänkte handla en lite billigare variant efter sommaren, hoppas på att det kommit nya Macbooks då.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Har du ingen PC du kan lägga in Leopard på då?
Så har jag gjort när suget blivit för stort...

Tänkte handla en lite billigare variant efter sommaren, hoppas på att det kommit nya Macbooks då.

Att bryta mot ett licensavtal är ganska dumt, att sen skriva det i forumet är ännu dummare.

Tänk på §7 och §8 i fortsättningen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
vart hittade du den touren crazziy???

Här har du den, bara att trycka på download!
http://www.apple.com/macosx/guidedtour/

Och så heter jag crazzly med L, inte i

Permalänk
Medlem

Får be om ursäkt Crazzly