Permalänk

Cpu fläkt går ej att montera?

Hej! Nu känner jag mig lite dum men,
Jag håller på att montera ihop min nya dator och försöker montera på cpu fläkten.
Moderkortet är ett EVGA 780i och fläkten en Cooler Master HyperTX2.
Men jag kan helt enkelt inte trycka i "plopparna", eller rättare sagt. 2 går i och med extremt våld tror jag jag kan få i i allafall den tredje med. Men då böjs ju moderkortet
Oroar jag mig alldelles för mycket eller är det något fel här?
Det känns som om processorn sitter för högt eller något sådant.
Jag har monterat 2 andra cpu er detta året och ingen har varit så bråkig som denna

Permalänk
Hedersmedlem

Är det rätt pushpins?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ingen aning, men jag fick inte med några andra. Varken med kylaren eller med moderkortet. Det verkar vara samma pins på orginal kylaren till processorn för där är samma problem.

Permalänk
Medlem

det brukar behövas ganska mycket våld tyvärr.
se till att pinnarna är vridna så i motsatt riktining som pilarna visar.

Permalänk

jovist brukar det krävas våld, men moderkortet skall väll inte böjas i en båge?
Det verkar vara nästan en cm som skiljer, nåja jag skall kolla lite mer nu efter jobbet. Igår var det rätt sent när jag skulle montera ihop den så det kan hända att jag överreagerade lite. Man tycker ju att det skall vara samma som övriga moderkort. Samtidigt vill man ju inte förstöra ett moderkort som kostar 2k.

Edit: Nu har jag försökt igen, och det går *** inte. Det är alldeles för stort avstånd kvar för att det skall fungera. För att ni skall förstå hur hårt man behöver trycka för att få i pinsen så hoppar de ibland ur om man mot förmodan får in dem. Jag fattar inte vad som kan vara fel, Fel löddat på cpu sockeln eller vad?
Någon som har något förslag till hur man kan lösa detta problemet?

Permalänk
Hedersmedlem

En bild på eländet kanske?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

jag har löst det på annat sätt nu, köpte en thermalright ultima 120 istället efter att ha pratat med lite folk på EVGA:s forum.

Ja nu i efterhand skulle nog en bild varit bra för att beskriva problemet men det blev för sent nu, tack för hjälpen i allafall nu är jag bara glad att det fungerar

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med Intels orginalkylare till E8400, helt omöjlig att få på och när man väl fick dit den böjdes moderkortet med 2cm! Pushpinsen sitter så lågt och det finns kanske 2mm mellanrum för cpu + socket om man trycker ner dem helt så blir det nästan 100tons tryck. Man undrar vem som designat skiten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av willmans
Hade samma problem med Intels orginalkylare till E8400, helt omöjlig att få på och när man väl fick dit den böjdes moderkortet med 2cm! Pushpinsen sitter så lågt och det finns kanske 2mm mellanrum för cpu + socket om man trycker ner dem helt så blir det nästan 100tons tryck. Man undrar vem som designat skiten.

Hade samma problem med samma kylare..

Permalänk
Medlem

Japp, jag har exakt samma problem just nu, med intels orginalkylare till en E8400. Hur löste ni problemet eller har alla ni bara köpt en annan kylare?

Visa signatur

I love the smell of napalm in the morning

Permalänk
Hedersmedlem

Man bör alltid montera CPU och minne med moderkortet utanför lådan om man vill undvika problem och potentiella skador. Lägg moderkortet på mjukt underlag, tex frottéhanduk i bomull, ESD-påsen ovanpå och montera sakerna. Då kan inget flexa och gå sönder samt att man vet att sakerna sitter ordentligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Man bör alltid montera CPU och minne med moderkortet utanför lådan om man vill undvika problem och potentiella skador. Lägg moderkortet på mjukt underlag, tex frottéhanduk i bomull, ESD-påsen ovanpå och montera sakerna. Då kan inget flexa och gå sönder samt att man vet att sakerna sitter ordentligt.

Tack för tipset. Jag var ganska orolig för att jag skulle ha sönder nått på mitt nya fina moderkort men jag tror det gick bra. Jag satte fast kylaren så hårt det gick men det kändes inte helt tillfredställande. Fästningsanordningen på stock-kylaren är helt värdelös. Det känns inte som att man fick på den helt. När man tryckte hårt på ena hörnet så gick dom andra hörnen upp igen och det fanns liksom inget fast läge där den klickade fast.

Dessutom fick jag lyfta upp kylaren helt en gång och jag har förstått att det inte är helt optimalt för kylpastan.
Förhoppningsvis trillar inte skiten av iallafall. Jag får hålla noga koll på tempen när jag kör igång datorn sen.

Jag återkommer med resultatet när bygget är klart.

Visa signatur

I love the smell of napalm in the morning