Permalänk
Medlem

Special bygga cpu kylare?

Skulle man inte kunna göra så en fläkt, snurrar typ 5 gånger snabbare än normalt om man ändrar massor och har ett väldigt kraftigt nät agg eller nått eget bygge?

Det skulle ju vara klockrent om man kunde över klocka en fläkt

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Avstängd

Nätagget ger upp till 12v spänning, ska du ha mer än så får du köra på en annan strömkälla.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

räcker det inte med en delta-fläkt eller två?

Permalänk
Medlem

Öh... matar du fläkten med för hög spänning så kommer motorn troligtvis brännas... och det känns ju ganska onödigt.
Finns ju deltafläktar som räcker till för dom flesta.
Denna är ju en ganska stadig pjäs t.ex.

Permalänk
Medlem

jag vill inte få ut lixom 30% extra effekt av den, menar lixom typ... om den snurrar 2000rpm normalt gör man något så den går typ i 20000rpm

Bara så den snurrar snabbare MKT snabbare

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniboy
jag vill inte få ut lixom 30% extra effekt av den, menar lixom typ... om den snurrar 2000rpm normalt gör man något så den går typ i 20000rpm

Bara så den snurrar snabbare MKT snabbare

Som sagt så måste du koppla fläkten till en annan strömkälla än ett datornätagg, eftersom det kan ge max 12v. Troligen skulle fläkten paja direkt om du ger den mer än 12v!

Permalänk
Medlem

så du vill att din fläkt skall snurra mycket snabbare, runt 100% snabbare utan extern strömkälla?

.......:/

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Medlem

Känns inte som ett så seriöst inlägg direkt...
Plocka isär fläkten, fäst fläkten i en borrmaskin och sätt dig och blås...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Känns inte som ett så seriöst inlägg direkt...
Plocka isär fläkten, fäst fläkten i en borrmaskin och sätt dig och blås...

Nu menar jag just nu inte att jag håller på att göra det, citerade mest om det är möjligt Skulle kunna koppla en liknande strömkälla och koppla sladdarna + då krävs det grymm kylning om den ska köra hårdare (vatten kylning?)

Vore kul om nått liknande var möjligt.. haha och inte att den blir 10% bättre, 150+%

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem

det går å få ut 24V från ett nätag. Har gjort det själv så vet. Brukar vara en blå kabel för -12V så.

Dock oftast väldigt begränsad strömstytrka på det railet så några fetare fläktar lär inte gå. Sedan fattar jag inte vittsen med å nå säg 20000rpm. Skulle låta som en mindre gasturbin så totalt öronbedävande typ. Plus at igen DC fläkt skulle hålal för det. Skulle dra kräm plus risken för haveri med såna varv är stor och spliter kommer ha enorm kraft med stor skade risk.

Permalänk
Inaktiv

Fläkten som länkades tidigare är sinnesjuk.
Den mindre modellen låter som en damsugare (allvarligt) och blåser som SATTN!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Öh... matar du fläkten med för hög spänning så kommer motorn troligtvis brännas... och det känns ju ganska onödigt.
Finns ju deltafläktar som räcker till för dom flesta.
Denna är ju en ganska stadig pjäs t.ex.

haha
"Furthermore, we stress to consumers to not activate this fan to "see" it unless its securely mounted or at least proper safety measures are in place (i.e. fan guards)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniboy
Skulle kunna koppla en liknande strömkälla och koppla sladdarna + då krävs det grymm kylning om den ska köra hårdare (vatten kylning?)

Vattenkylning till fläkten?

Det skulle vara ganska intressant att göra ett push-pull bygge med en TRUE och 2st sådana delta och 2st fläkt-tunnlar
Synd att dom är så dyra bara.

Permalänk
Hedersmedlem

Den här tråden börjar bli lite smålöjlig, jag tror att Daniboy ska lägga ner sina försök att trimma en fläkt till 20000rpm, och köpa en deltafläkt och leka Carola eller nåt. Man kan inte trimma fläktar med enkla medel, och vad tjänar du på det? Man kan inte vattenkyla en fläkt heller, för att klargöra det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Den här tråden börjar bli lite smålöjlig, jag tror att Daniboy ska lägga ner sina försök att trimma en fläkt till 20000rpm, och köpa en deltafläkt och leka Carola eller nåt. Man kan inte trimma fläktar med enkla medel, och vad tjänar du på det? Man kan inte vattenkyla en fläkt heller, för att klargöra det.

Okej herr jag har läst forum så jag kan allt. men det är bara kul att diskutera tycker jag iaf! du behöver inte ens skriva här om du inte vill att du ens lägger tid på de

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Som många andra skrev skulle nog motorn brännas...

Hade samma fråga själv om en Noctua 120mm 800rpm, undrade om man kunde få den att gå i 1200rpm men fick samma svar själv så antar att fläktarna redan går på max som det är.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Vattenkylning till fläkten?

Det skulle vara ganska intressant att göra ett push-pull bygge med en TRUE och 2st sådana delta och 2st fläkt-tunnlar
Synd att dom är så dyra bara.

Trimma en fläkt? *ponder*

Permalänk

Att få upp en fläkt till 20000 varv är nog det minsta problemet, att få bladen att hålla (sitta kvar) är nog ett större problem. Dessutom är en vanlig datorfläkt knappast optimerad att snurra mer än 3000 varv max så du lär knappast "vinna" några stora luftflöden efter 10000 varv. Tänk dig hur välbalanserad fläkten skulle vara tvungen att vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lethul
http://img.photobucket.com/albums/v363/navig/IFX14/IFX14extre...

Trimma en fläkt? *ponder*

Hehe, man får se till att hålla katten borta från den där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Vattenkylning till fläkten?

Det skulle vara ganska intressant att göra ett push-pull bygge med en TRUE och 2st sådana delta och 2st fläkt-tunnlar
Synd att dom är så dyra bara.

Det draget skulle jag vilja känna på Hoho, sätt handen där fram vid insuget och den sitter som klistrad

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Det finns ju att köpa ett kyl system, du borrar hål i chassit fäster den vid din CPU då ska den ligga runt minus 40 grader.

Sen allt omkring går ju ner också riktigt mycket!

Helt sinnessjuk kylning... en duktig klockare min farsa känner sa att en vanlig 3.6ghz skulle gå upp till 5.0ghz utan tvekan och jobba stabilt! fatta klocka på sen

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
...

Man kan inte vattenkyla en fläkt heller, för att klargöra det.

Borde väl gå, bara att sänka ner den i vatten. Ehum

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniboy
Det finns ju att köpa ett kyl system, du borrar hål i chassit fäster den vid din CPU då ska den ligga runt minus 40 grader.

Sen allt omkring går ju ner också riktigt mycket!

Helt sinnessjuk kylning... en duktig klockare min farsa känner sa att en vanlig 3.6ghz skulle gå upp till 5.0ghz utan tvekan och jobba stabilt! fatta klocka på sen

Vapochill tänkte du?
Finns flera på sweclockers som sitter på sådana... (om dom inte flytt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Vapochill tänkte du?
Finns flera på sweclockers som sitter på sådana... (om dom inte flytt)

Inte tänkt på de tack för du sa de, måste ju vara riktigt tufft:P

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem

koppla in 4 Delta fläktar i datorn så slipper du ta bilen till jobbet. Känns nästan så.

Visa signatur

AMD | AMD Phenom 9750 2.4GHz | GA-MA790FX-DS5 | OCZ DDR2 PC6400 cl3 ed. 2048MB | 3870x2 1GB GDDR3 | 500gbx3 hd

Permalänk
Medlem

Haha vilken plojtråd! xDD

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Haha vilken plojtråd! xDD

haha visst e den härlig!

Jag vill ha Vapochill nu

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniboy
haha visst e den härlig!

Va väl inte vad jag menade men sure! (Y)

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*
Du har fått svar på frågan och fritids har nu stängt...
Chat-vibbar på den här tråden.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG