Permalänk
Medlem

PS3 som mediamaskin?

Hej !

Går runt och funderar på att skaffa PS3 inom snar framtid och undrar hur möjligheterna är att använda den som mediamaskin, streama film från datorn eller direkt från USB-hårddisk osv. Klarar den de flesta formaten osv?

Jag vet att det går att koppla ihop med dator och titta på film osv, undrar bara vad man anväder sig av för program och om det stödjer de flesta formaten? Går det tex plugga in en USB - Hårddisk direkt till PS3:an och bara kolla på filmer lyssna på musik direkt från disken?

Ja som sagt, jag känner till lite vad som går att göra förutom att spela då, skulle mera vilja veta vilka program som används, vilka format som stöds, för- nackdelar osv.

Eftersom det går att köra linux på PS3, finns det nåt som liknar XBMC till PS3 eller kanske håller på att utvecklas? (Är denna fråga laglig?)

Permalänk
Medlem

Jag använder den som mediamaskin, fungerar helt ok även om den inte klarar vissa format.
Linux och därmed media applikationer fungerar lite sådär då de har svårt att komma åt alla SPE:er och grafikkärnan är inte tillgänglig.
Därför är prestandan på video ganska låg i linux jämfört med original OS.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Jag använder den som mediamaskin, fungerar helt ok även om den inte klarar vissa format.
Linux och därmed media applikationer fungerar lite sådär då de har svårt att komma åt alla SPE:er och grafikkärnan är inte tillgänglig.
Därför är prestandan på video ganska låg i linux jämfört med original OS.

Hur använder du den som mediaspelare? Via Tversity och vanligt nätverk med datorn eller får de lägga över allt du ska spela upp på PS3:ans hd?
Funkar det att bara plugga in en extern USB hd och spela upp film osv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a.d.o
Hur använder du den som mediaspelare? Via Tversity och vanligt nätverk med datorn eller får de lägga över allt du ska spela upp på PS3:ans hd?
Funkar det att bara plugga in en extern USB hd och spela upp film osv?

Jag använder båda sätten, via extern hårddisk är det bara att se till så att disken är formaterad med FAT32 och inte NTFS då PS3:an inte stöder NTFS filformatet.

Tversity fungerar väl sådär skulle jag vilja säga, pausar man ett längre tag blir det error och att spola i filmen är lite sådär.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
pausar man ett längre tag blir det error

Har undrat över detta i flera månader nu.. VAD beror det på och varför har de inte löst det?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

jag kör media link men har då också mac, fungerar hur bra som helst och har aldrig stött på problem som att filmen hänger sig som med pc och tversity.

Visa signatur

Macbook Pro 15" 2.53ghz, 4gb ram 500gb hd | Playstation 3: ibbie