Flightmode inte tillåtet på flygplan?

Permalänk
Medlem

Flightmode inte tillåtet på flygplan?

Flög för ett tag sedan till Mallorca med Spanair, och i filmen med säkerhet osv som de alltid visar i början så sa dem att inga mobiler fick sättas på under resan (som vanligt) men också att flightmode inte heller fick användas?

Hade ju räknat med att kunna lyssna på musik med min w880i så blev liiiite sur när polarna satt med sina iPods och njöt av de ljuva tonerna från Metallica, In Flames och Infected Mushroom. Varför är det såhär? Själva tanken med flightmode är väl att telefonen stänger av sändaren så att man ska KUNNA använda mobilen till att tex lyssna på musik på flygplan?

Är detta Spanairs idiotiska påhitt eller varför är det såhär? Galet lack man blir.. Lite klarhet skulle inte sitta fel

Cheers! / Tommy

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Samma sak för mig, fast då sa de att man skulle sätta på flight mode om man skulle ha mobilen på, fast i vissa anvisningar stod det att mobilen skulle vara avstängd, det kan vara säkerhetsfilmen som är gammal.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag såklart grabbade närmsta flygvärdinna och fråga (snällt) om det verkligen var så, och det var det sa hon. Försökte argumentera lite, men det är ju inte hon som bestämmer, så släppte det ganska snabbt eftersom det med all säkerhet inte skulle leda någon vart.

Tänkte i ren protest sätte på mobilen i flight mode bara för att, jag menar inget kan ju hända när sändaren är avstängd? Antagligen handlar det om att flygvärdinnorna ska slippe fråga alla de ser sitta med en mobil om de har har den på "normalt" eller flightmode. Vad finns det annars för anledningar till denna säkerhetsregel?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

De flesta stora flygbolag t.ex. British Airways så får man ha mobilen (flightmode) på, jag hade det en gång och så sa flygvärdninnan till att man inte får ha mobilen på, och då sa jag självklart att jag hade slagit på flightmode och då var allt okej

Kanske är så men de mindre/budjet flygbolagen, men åker du de stora kan jag nästan garantera att du får ha flightmode på utan att de reagerar så mycket.

Permalänk

Skit i att fråga. Det dom inte vet lider dom inte av.

Permalänk
Medlem

Who cares vad de säger?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara något problem att ha flightmode på. Dock inte säkert att de gillar att du har den på under starten då man inte heller får ha på saker som vanliga mp3-spelare etc. oftast. När ni är uppe i luften ska det vara ok dock. Jag brukar flyga några gånger per år och det har aldrig varit något problem. Har då haft min K800 framme och tittat på film så de visste garanterat om att jag hade de på. Någon gång har de kommit fram och frågat om det är flightmode och sedan bara sagt "ok" och gått vidare.

Skulle dock inte tro att det egentligen gör så mycket nu för tiden om man glömmer mobilen på, även om det är dumt att göra det. Var ute och reste med familjen en gång och min mamma glömde sin mobil påslagen i handväskan. Detta märkte vi när vi kom fram. Det var aldrig några problem och hon hade fått ett antal "Välkomna till..."-sms, troligen när vi passerade över alperna. Dock fortfarande dumt att medvetet lämna den på.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd

Man kan ha mobilen på som vanligt enligt mobil"forskarna", finns ingen olycka som orsakats av en mobil och lär inte bli det heller.
Reglerna är väldigt gamla som härstammar från NMT tiden, men det finns fortfarande risk med gamla GSM mobiler med, speciellt dom som ger störningar i radioapparater när det söker nät.

Har för mig att någon myndighet skulle upphäva förbjudet, men jag happas dom inte gör det... lite mobilfritt ska det vara på flyget åtminstone

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Bara dra på den i flightmode. Ingen radio, wlan eller bt. Inte för att något av dom kan påverka planet. Jag har som regel att aldrig stänga av mobilen på flygplan. Den får ligga på i ljudlöst.

Permalänk
Hedersmedlem

äh det e bara o gömma mobilen , så länge du har flightmode igång så ska det vara ok

Permalänk
Medlem

Mjo förstår ju att det är lungt med flightmode, men frågan är varför de har regeln att man INTE får ha den på i flightmode? Låter ju som en sjuk regel imo, eftersom flightmode enbart är till för att man ska kunna använda mobilen på flygplan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem

säkert samma anledning till att de vill att man ska stänga av mobilen när man ska tanka bilen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
Mjo förstår ju att det är lungt med flightmode, men frågan är varför de har regeln att man INTE får ha den på i flightmode? Låter ju som en sjuk regel imo, eftersom flightmode enbart är till för att man ska kunna använda mobilen på flygplan.

Kan ju vara något sådant som att de av lathet inte orkar kolla om folk har mobilen i flightmode och inte.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Just under start och landning tycker de att man inte ska ha igång några elektroniska apparater alls för att folka ska klara av en eventuell utrymning bättre.

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem

Alltså, av vad jag har hört, så har en mobiltelefon aldrig stört ut ett flygplans utrustning. Flygplanets GPS, radar, whatever går inte på samma frekvens som en mobil ens. Men av de enormt höga säkerhetskrav man har på ett flygplan, så anser man att en mobil alltid ska vara avstängd. Lite nolltolerans mot all elektronik i flygplan, iaf under start och stopp.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Kan ju vara något sådant som att de av lathet inte orkar kolla om folk har mobilen i flightmode och inte.

Lathet? Du skämtar med mig?

Ifall de ska gå igenom 300-400 telefoner eller mer, av kanske 50 olika märken, så skulle det ta lika lång tid som själva flygtiden. Jag är inte så förtjust själv över att man inte får ha en telefon med flightmode på, fast jag förstår varför det inte skulle funka.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
Mjo förstår ju att det är lungt med flightmode, men frågan är varför de har regeln att man INTE får ha den på i flightmode? Låter ju som en sjuk regel imo, eftersom flightmode enbart är till för att man ska kunna använda mobilen på flygplan.

De är korkade?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag stänger aldrig av min mobil under flygresor, har den i flightmode ibland, men isåf för att spara ström. Smsar och sånt ibland under resan. Finns ingen som helst mening med att stänga av den.

Anledningen till hela grejen med att mobiler skall vara avstängda är att operatörerna kan få problem när en mobil färdas väldigt snabbt och därmed byter mast ofta, samt att man ofta når många master samtidigt när man är ovanför dem.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem

Folk här inte verkar ju inte ha någon förståelse över huvud taget. Helt otroligt.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
Folk här inte verkar ju inte ha någon förståelse över huvud taget. Helt otroligt.

Nej, jag håller med dig. Det tycker mig se att det finns risker med att telefonerna kan störa ut vissa känsliga instrument i flygplanen. Vad det är rent konkret, som kan störas ut, vet jag inte, men det jag vet är att det känns fruktansvärt löjligt att ens diskutera det i det här fallet. Jag tycker att en kille som heter Jörgen (som verkar ha koll på det hela) har sammanfattat det rätt bra:

Citat:

Det är precis som Thorrez skriver. Vid start/landning så är marginalerna för ytterst små för misstag och strul. Anledningen att man skall stänga av all elektronik under dessa kritiska faser av en flygning är bl.a. att det finns en risk (även om den är liten) att ens mp3-spelare eller annan elektronik ger störningar på sensorer och givare i planet. Vilket innebär att både piloten och de automatiska systemen ombord får felaktig information. Sedan stämmer det att ens elektronik kan störa radiokommunikationen mellan piloterna och flygledarna

Så även om risken är ytterst liten så bör man stänga av ens utrustning. Dom ber de en inte att stänga av ens prylar för att jäklas med oss, utan för att de vill att flygningen skall bli så säker som möjligt. )

http://www.backpacking.se/Discussion/ShowPost.asp?PostId=2468...

Det finns också skäl till varför man bör/ska stänga av mobiltelefonen på sjukhus, till exempel. Känsliga instrument kan påverkas även där. Har man otur, kan det handla om liv och död.

Ett annat bra inlägg hittar ni här:

Citat:

Mythbusters gjorde ett avsnitt om det. Flygplan + mobiltelefoner.

De kom fram till att vissa frekvenser kunde störa navigeringsutrustningen, och att man infört förbudet för att vara på säkra sidan.

Det kommer ju nya mobiltelefoner hela tiden och det finns en hel uppsjö med modeller, så man har förbudet för att vara på säkra sidan. Jag menar de kan ju inte stå och kontrollera vilka mobiler alla passegerare har och sen kolla i en lista om just dennes mobil inte stör navigeringssystemen.

Läste en artikel idag på ab om surströmmingsburkar som exploderar i flygplanen. Det skulle bli förbjudet för att de har ingen lust att sanera flygplanen. En surströmmingstillverkare blev jättearg och påstår att hans burkar inte alls exploderar.

Det är ju lite av samma sak där. Ska personalen stå och kontrollera vilket fabrikat det är på surströmmingsburkarna som folk vill flyga med....

http://www.daft.t.se/konferans/showpost.asp?id=12228

Det är lite 16-år-och-arg-på-pappa-och-ingen-respekt-syndromet. Fan, det handlar inte om att läraren säger åt dig att inte ha MP3-spelaren på under en lektion. Det handlar om det mest kritiska ögonblicket av två, där landningen är det andra kritiska ögonblicket. Jag har så svårt att inte bli förbannad på attityden hos vissa i tråden. Det handlar om SÄKERHET och LIV vid dessa start och landning. Är det verkligen svårt att då tillmötesgå den lilla önskning det handlar om?

Jag gissar att samma personer som jag stör mig på här, inte heller läser säkerhetsinstruktionerna, och jag hoppas nästan att om det skulle hända något... Brist på respekt för andras liv, är vad det är.

För att summera min åsikt, så TILLS det ÄR tillåtet, för det är flighter i vilka man kan ringa världen över från planet (det brukar ju normalt inte gå) - så stänger man av sina prylar. Det är inte svårt att stänga av mobiltelefonen. Det krävs en knapptryckning, och sedan en till för att starta den när man väl har klarat starten. Man behöver inte alltid ifrågasätta allt, och det är INTE tufft att vara rebell, i det här fallet. Det känns som en generationsgrej. Idag ska allt ifrågasättas, bla bla fu##ing bla.

EDIT: Vad jag framför allt blir förbannad över är att det här är något som - i värsta fall - kan påverka mig, eller min familj, eller vänner som flyger med samma flight och där det visar sig att flighten störtar på grund av era prylar. Hade det varit så att ni flög själva och sket i säkerheten, då hade jag inte brytt mig det minsta. Verkligen. Gör vad ni vill, men så länge era handlingar kan påverka andra, och i detta fall även gällande liv eller död, så är det en sjuk brist på respekt för andras liv... Fattigt och dåligt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
*text*

Inte sett avsnittet men tydligen så gjordes det inte "rättvist".

De använde inte en mobil utan en mycket starkare sändare och de använde en egen byggd cockpit som inte hade skyddat kablarna, där fick de störningar på runt 800-900mhz. Men i ett riktigt flygplan så hände ingenting. Eftersom alla flygplan har skyddat sina kablar.

Så mythbusters avsnittet var igentligen bara skräp...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Inte sett avsnittet men tydligen så gjordes det inte "rättvist".

De använde inte en mobil utan en mycket starkare sändare och de använde en egen byggd cockpit som inte hade skyddat kablarna, där fick de störningar på runt 800-900mhz. Men i ett riktigt flygplan så hände ingenting. Eftersom alla flygplan har skyddat sina kablar.

Så mythbusters avsnittet var igentligen bara skräp...

Det känns tryggt, att du vet bättre, än en industri och transportsektor där säkerhet är något man försöker lägga extremt stor vikt vid, men där det gång efter annan ändå sker fruktansvärda olyckor. Jag gissar att du är raketforskare eller expert på just dessa frågor då. *suck*

Jo, antagligen är det så. Vi på detta forum, vet bättre än piloterna och de som har skapat de säkerhetsregler som finns ombord på flygplanen. Förresten, flytvästarna fungerar inte heller, skit dem... De är bara där för syns skull...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Det känns tryggt, att du vet bättre, än en industri och transportsektor där säkerhet är något man försöker lägga extremt stor vikt vid, men där det gång efter annan ändå sker fruktansvärda olyckor. Jag gissar att du är raketforskare eller expert på just dessa frågor då. *suck*

Jo, antagligen är det så. Vi på detta forum, vet bättre än piloterna och de som har skapat de säkerhetsregler som finns ombord på flygplanen. Förresten, flytvästarna fungerar inte heller, skit dem... De är bara där för syns skull...

Finns ingen dokumenterad olycka pga mobiler i plan. Så snarare är det nån gammal myt som lever kvar hos flygbolagen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_phones_on_aircraft

"As a result of these and other investigations, Boeing has not been able to find a definite correlation between PEDs and the associated reported airplane anomalies."

Och det finns flera bolag som tillåter användning av mobiler i plan.
Så risken torde vara helt försumbar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Finns ingen dokumenterad olycka pga mobiler i plan. Så snarare är det nån gammal myt som lever kvar hos flygbolagen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_phones_on_aircraft

"As a result of these and other investigations, Boeing has not been able to find a definite correlation between PEDs and the associated reported airplane anomalies."

Och det finns flera bolag som tillåter användning av mobiler i plan.
Så risken torde vara helt försumbar.

Måste det ske olyckor för att det ska vara accepterat? Skämtar du eller? Det kan ju inte vara i förebyggande syfte?

Anyway, tills förbudet är borta, är det verkligen jobbigt att stänga av telefonen? Eller, ni kanske sover gott ändå med risken att ni kan ha bidragit till en olycka, i värsta fall.

EDIT: Från Wired:

Citat:

Can Cell Phones Crash Planes?
Elisa Batista Email 02.16.01

Cellular phones aren't handguns.

Yet Los Angeles attorney Earl Imhoff drew a parallel between the two when he suggested cell-phone manufacturers could be sued if the use of their products can be shown to have caused a plane to crash -- just as family members for victims of gun violence have sued handgun manufacturers.

"That's an issue that is timely," said Imhoff, of Coudert Brothers law firm in Los Angeles. "It's close to the issue being litigated now in the handgun industry."

Investigators are considering mobile phone use as a possible cause for a plane crash and recent emergency landing in Europe.

och det intressanta:

Citat:

Or plaintiffs could argue that cell-phone manufacturers knew there was a risk and could have placed their warnings more prominently on the phone, he said.

Nokia, for example, has this warning in its user manual, which accompanies all cell-phone purchases: "Switch off on aircraft. Do not use phones on airplanes as this can cause interference with the navigational equipment. Also, the use of phones on airplanes is illegal."

http://www.wired.com/politics/law/news/2001/02/41276

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Måste det ske olyckor för att det ska vara accepterat? Skämtar du eller? Det kan ju inte vara i förebyggande syfte?

Kom igen, finns många mobiler i varje plan som inte är avstänga. Och ingen har trillat ner pga detta.

Permalänk
Medlem

Det finns än idag ingen incident som kan härledas till mobiltelefoner, men tänk er när många mobiler är inom ett litet område, så kan de påverka utrustning.

Risken för en olycka till följd av en mobiltelefon är oerhört liten, om än i princip obefintlig, men eftersom det inom flyget inte finns så många "chanser" när något går snett, så måste man eliminera alla tänkbara scenarion. Mobiltelefon är ett sådant.

Att folk inte har respekt för sådana banala saker, och som är till för deras egen skull är verkligen svårt att förstå.
Vad hade ni tyckt om teknikerna som servar planen tyckte det var jobbigt att kontrollera vissa motordelar eftersom de tänker "det har ju inte hänt något förr".

Troligtvis kommer mobiler aldrig att orsaka en olycka, men som med allt annat, ju fler gånger mobiler är på, och används, desto större risk att den "gången" händer något som ingen annan har tänkt på.

Man har lärt sig den hårda vägen, att det är omöjligt att förutsäga något. Därför tar man det säkra före det osäkra.
Jag har lite förståelse för er som inte respekterar, den lilla vädjan om att eliminera riskerna, och för att ni skall få en så säker resa som möjligt.

De flesta olyckor inträffar under start och landning. Inte mitt i resan som på många filmer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Måste det ske olyckor för att det ska vara accepterat? Skämtar du eller? Det kan ju inte vara i förebyggande syfte?

Anyway, tills förbudet är borta, är det verkligen jobbigt att stänga av telefonen? Eller, ni kanske sover gott ändå med risken att ni kan ha bidragit till en olycka, i värsta fall.

EDIT: Från Wired:

och det intressanta:

http://www.wired.com/politics/law/news/2001/02/41276

Att det görs försök med mobiltelefoni, wlan och allt vad det är på flygplan är väl ett ganska bra tecken på att det inte är det minsta farligt. Förbudet handlar snarare om att man inte vill ha massa idioter som skriker HALLÅ!? HALLÅ!? när dom inte får någon signal i 10 timmar samt att dom vill sälja sin egna svindyra telefontjänst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Att det görs försök med mobiltelefoni, wlan och allt vad det är på flygplan är väl ett ganska bra tecken på att det inte är det minsta farligt. Förbudet handlar snarare om att man inte vill ha massa idioter som skriker HALLÅ!? HALLÅ!? när dom inte får någon signal i 10 timmar samt att dom vill sälja sin egna svindyra telefontjänst.

Som sagt, total brist på respekt för andra människors liv. Återigen, så länge förbudet finns - är det så ##### svårt att respektera då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Som sagt, total brist på respekt för andra människors liv. Återigen, så länge förbudet finns - är det så ##### svårt att respektera då?

Kör alltid med mobilen i flightmode då jag flyger. Och skiter fullständigt om man får ha den i flightmode eller inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Kör alltid med mobilen i flightmode då jag flyger. Och skiter fullständigt om man får ha den i flightmode eller inte.

Som sagt, jag hoppas du sover gott om nätterna, även om det händer något. Jag gissar att du kör runt full med bil också. Du verkar ha den attityden.