Bästa lärosäte för lärarutbildning?

Permalänk
Medlem

Bästa lärosäte för lärarutbildning?

Hejsan!

Vilket lärosäte tror ni är bäst för lärarstudier? Spelar det någon roll?

Funderar på att bli lärare för grundskolans senare år/ gymnasiet. Men vilka ämnen ska man välja?

Behöver lite hjälp med förslag. Är intresserad av historia, naturvetenskap, teknik och politik.

MVH/ Dava

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Skolan är rätt mycket kvar i det gamla systemet med NaturOrienteradeämnen och SamhällsOrienteradeämnen (NO och SO).
Därför är det en fördel att inrikta sig mot något av dem. Historialärare finns det gott om så mitt förslag är att du läser naturvetenskap och gärna matematik.
Har du matematik får du garanterat arbete snabbt efter avslutade studier.

Å andra sidan kan du välja Historia och Samhällsvetenskap (politik). Förr eller senare kommer du att få arbete. Vissa skolor kan ha Politik som eget ämne men det lär inte finnas på många ställen.

Grundskolans senare år: Varför inte NO: antingen Fysik, Kemi eller Biologi kombinerat med Matematik och kanske lite teknik.

...och angående lärosäte så tror jag inte att det spelar så stor roll.

Permalänk
Medlem

Linköping har jag hört mycket gott om.

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk

Min gamla gymnasielärare i Fysik och Matematik utbildade sig till gymnasielärare på VXU (Växjö universitet) då han inte kunde bestämma sig för vilket mastersprogram han skulle gå.

Han var (och är) en mycket bra pedagog. Om detta beror på VXUs lärarutbildning eller ej vet jag dock ej.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Avstängd

Historia är väl det lättaste att lära ut, kommer ingen nytt till det ämne

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har jobbat lite på skola och tydligen är det dumt att läsa bara ett ämne, tex endast SO(även om det egentligen är fyra ämnen). Mattelärare är alltid efterfrågat och språklärare är också ganska efterfrågat.

Vilket lärosäte som är bäst kan jag dock inte uttala mig om. Kan även tillägga att jag var på en högstadieskola. Kanske ser lite annolunda ut på gymnasiet.

Permalänk
Medlem

http://www.hsv.se/download/18.3c1b9686119162e52038000287/0808...

Högskoleverkets utvärdering av de olika lärosätenas lärarutbildningar.

Göteborgs Universitet verkar klara sig väldigt bra. Små högskolor och "nya" universitet verkar klara sig väldigt dåligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt mina högst personliga erfarenheter som elev, är det allra viktigaste med en lärare att den verkligen tycker om ämnena den undervisar och har gedigna kunskaper i dem. Naturligtvis räcker det inte långt om läraren är pedagogiskt dålig, men ämneskunskaperna underskattas ofta, tror jag. På grund av detta tror jag att om man vill bli lärare, är det bäst om man först läser in ämneskunskaperna separat vid något bra universitets vanliga utbildning i dem och först när man är klar med det läser in pedagogiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Historia är väl det lättaste att lära ut, kommer ingen nytt till det ämne

Du skulle bli förvånad hur mycket ny forskning i historia som publiceras varje år. Och då menar jag inte med "Jesus var homosexuell-forskning".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janeway
Du skulle bli förvånad hur mycket ny forskning i historia som publiceras varje år. Och då menar jag inte med "Jesus var homosexuell-forskning".

Jo men med tanke på hur ofta historieböckerna byttes ut så händer det inte värst mycket.. vi hade hela 12år gamla böcker, min bok hade min syrra haft när hon gick i skolan.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.