Dator bara slutade fungera helt plötsligt.

Permalänk
Medlem

Dator bara slutade fungera helt plötsligt.

Hej hej..

Idag när jag kom hem från en svettig dag på jobbet så skulle jag sätta mig ner och chilla vid datorn. Satte igång winamp och det segade sig och fungerade inte alls. Så jag startade om datorn via startmenyn. Sen stod datorn stilla i uppbootningen.
Så jag stängde av datorn och dammsugade rent den lite. (Tänkte att den kanske var lite varm pga damm).

Nu startar inte datorn upp längre. Strömmen går igång i 5-10 sek men sen stängs den av i 3-4 sek, sen startar den igen och det går om och om igen tills jag stänger av datorn.

Har testat att koppla ur allt utom 24-pins + 4-pins till moderkortet. Alla kort urkopplade samt minnen. Ja allt urkopplat utan CPU och Moderkort. Samma fel..

Om jag kopplar ur 4-pins-kontakten så står strömmen på tills jag stänger av datorn, men då startar ju inget upp eftersom min CPU inte får någon ström.

Någon som har en susning om vad felet kan vara?

Min utrustning:

Corsair 550W Nätagg
Intel Core 2 Duo 6750
Gigabyte GA-P35C-DS3R
Corsair(?) Crusial BallistiX 2x1Gb
Gainward Geforce 7600

EDIT: Glömde skriva att jag har testat med ett annan nätagg och clearat CMOS genom att plocka ur batteriet i ett par minuter.

Permalänk
Medlem

1. Knäpp av strömkontakten på nätagget.
2. Tryck på lådans strömknapp 4-5 gånger.
3. Ta ur batteriet.
4. Vänta i 2 timmar.
5. Sätt i batteriet.
6. Gå in i BIOS och ladda "Optimized defaults".
7. Låt datorn boota.

Permalänk
Medlem

Ja du dammsög ju datorn så det kan ju vara lite vad som helst egentligen

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att kolla om det är CPU:n eller Moderkortet som är trasigt?

(Förutom att sätta i en annan CPU)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munson

1. Knäpp av strömkontakten på nätagget.
2. Tryck på lådans strömknapp 4-5 gånger.
3. Ta ur batteriet.
4. Vänta i 2 timmar.
5. Sätt i batteriet.
6. Gå in i BIOS och ladda "Optimized defaults".
7. Låt datorn boota.

Funkade inte.

Hittaden en CLR_CMOS jumper på moderkortet nyss. Om jag har igång den så dör inte strömmen. Men ingenting händer. Whats up with that?

Permalänk
Medlem

Kan vara moderkortet, jag är långt ifrån lika duktig som många här på såna här saker men jag har likadant moderkort och googlade runt mycket innan jag köpte det. Var en del folk som hade skumma fel med kortet, bla att datorn startar om sig hela tiden, bara går runt och runt i evighet. Vissa pratade om minnen som spökade osv men inget konkret som man kunde peka på. Prova googla på moderkortet och se om det kommit fram någon bra lösning.

P.S. Du får gärna skriva här om det visar sig vara moderkortet och om du lyckas lösa det. Lycka till

Permalänk
Medlem

Verkar troligt att det är moderkortet, vad jag vet så kan man väl POSTa utan CPUn installerad öht? Självklart en fördel om du kan testa CPUn i en annan dator, men går inte det skulle jag nog ändå satsa mina pengar på moderkortet.

Bra att du testat att rycka ur allt annat, och tom provat med ett annat nätagg, gör felsökningen ordentligt mycket lättare. Uteslutningsmetoden FTW :).

Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem

Jag har en del gamla prylar för föregående datorer så varför inte prova med dem liksom.

Har frågat runt lite vänner om de har en 775 socket CPU. Mycket möjligt att jag har en CPU att testa med snart. Annars får jag väl skicka in moderkortet till komplett så jag får ett nytt.

Permalänk

Jag tycker faktiskt det låter som CPUn, eftersom när den INTE får ström, då är ju datorn igång iaf, men när den får ström, då startar den ju inte som den ska, men som sagt, det är bara vad jag tror. Kanske kan vara moderkortet med.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett väldigt snarlikt problem nu i helgen, var tvärdöd men efter jag resetat moderkortet och kopplat från och till ström så snurrade den igång om än bara för någon sekund, sen startade om och om igen. Nästa problem var att jag inte fick bild. Testade alla komponenter men bytte nu moderkort och då funkar det strålande Var ett Asus P5B-E Plus visserligen.

Lycka till