Microsoft slutar sälja Windows 3.11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
DOS och Win 311 är fortfarande väldigt vanliga ute i gamla industrisystem som man inte vågar byta ut eller uppdatera. Finns fortfarande mycket pengar i drift och underhåll av sånna system. Men MS borde vara hyggliga och låta den bli freeware efter såhär lång tid.

Sen har det med att göra att de gamla styrsystemen till olika sorters maskiner kräver windows 3.11 och att skriva om programmen till modernare hårdvara/OS skulle bli för dyrt. +Att det kan vara väldigt svårt att reda ut vad som ska göra vad i det gamla styrsystemet.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Är det bara jag som är nyfiken på vem som fortfarande säljer embedded-system baserade på MS-DOS/Win 3.11?
Tycker det är rent utsagt pinsamt att basera sin produkt IDAG på något sånt.

Känns i vilket fall som hellst att Microsoft kunde släppa detta freeware för de stackarna som fortfarande har byggt hela sin verksamhet runt det.

Jag har sett vissa Ethernet / SDH testare med 3.11 som bas och de testarna var ~5 år gamla.

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TorUlf
Dom enda disketterna jag har sparade från "förr" är senaste MS-DOS, minns inte vilket nr de blev, och så Windows 3.11. Allt på fina blåa originaldisketter Är en liten bunt. "Sätt in diskett 4" *tugga tugga tugga* "sätt in diskett 5" osv...

Kom ihåg att mina var omärkta, och bara låg i en hög i rätt ordning,så råkade jag välta ut skiten på golvet mindre lyckat

Var bara ett barn när vi hade 3.11 på datorn, men jag kommer fortf ihåg endel, klassiska spel som jazz the jackrabbit, Sam and max hit the road samt monkey island 1+2.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Varför kan man aldrig få bli överraskad när man kikar på nyhetskommentarerna?
Man vet liksom på förhand att det kommer drälla av fjortisar som fäller kommentarer om "gammalt mög", "ska det vara en nyhet", "gräv ner"..
Tycker tammefasen det borde vara ålders/medlemstidsgräns eller någon slags kvalificering typ ÖÄ för att få kommentera eller ens få posta i forumet, det börjar bli rena rama lekstugan här numera imo..
Kika t.ex på den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
:-S

Kan inte annat än hålla med

Stör mig dock ännu mer på folk som klagar på stavningen eller om ett ord fattas i nyheten, vi ska väl ändå disskutera nyheten, inte hur nån stavar.

Börjar bli en lägre nivå här än hos IDG.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Legends never die, they just keep living on.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
DOS och Win 311 är fortfarande väldigt vanliga ute i gamla industrisystem som man inte vågar byta ut eller uppdatera. Finns fortfarande mycket pengar i drift och underhåll av sånna system. Men MS borde vara hyggliga och låta den bli freeware efter såhär lång tid.

Men det går ju inte 99% av koden är ju samma som i Vista

Nää men kommer ihåg att vi hade en compaq dator med 3.11 och något tillägg från compaq som gjorde det mycket mer användarvänligt, men ett helvete och installera in alla drivrutiner när man inte kunde datorer så bra... inte som nu när man bara trycker in kortet och sen är det klart...

Men en freeware skulle nog vara trevligt men då tänker väll MS att det kanske någon fixar till den och så den funkar jätte bra i små datorer och börjar konkurera med dom....

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk
Medlem

Tycker det var bra att de slutar sälja det, men dom kan väl släppa det som freeware? Finns ju ändå någon per 1000 capita som behöver det.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dricksprit
Vad tror ni kära forumvänner om mitt Windows 1.0 på diskett, är det värt nåt eller ska jag kasta eller skänka bort det?

Ge det till mig!

Permalänk
Medlem

Dricksprit: Har du verkligen Windows 1.0 på diskett eller är det spriten som talar?

Den äldsta Windows versionen jag kommit i kontakt med är 2.1; Det var egentligen en liten katalog som jag hittade i en dator med endast en körbar fil som hette win.com. Man fick fram ett fönster på skärmen med några ikoner som kunde starta DOS-program. Jag kunde inte begripa vad man skulle ha det till när man startade programmen mycket snabbare från DOS-prompten.

Om du verkligen har Windows 1.0 så skulle jag väldigt gärna vilja ha en kopia. Jag tror inte Microsoft kommer att stämma mig även om jag saknar licens till den.

Hare/PeSi

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dricksprit
Vad tror ni kära forumvänner om mitt Windows 1.0 på diskett, är det värt nåt eller ska jag kasta eller skänka bort det?

23 år gammalt operativsystem.. hur gammal är du egentligen? Jag tror inte den disketten mår så bra idag, så lycka till.

<em>"Windows 1.0 krävde två disketstationer för dubbelsidiga floppydisketter (5,25”)"</em>

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att det fortfarande såldes. Tror knappt jag skulle kunna använda det idag, har inte använt det sen 1996. Windows 95 skulle man nog kunna använda för ingen superstor skillnad i gränssnitten mellan 95,98 och XP men Windows 3.11 är ju helt annorlunda, fanns väl ingen start-knapp ens på den tiden. Känns som ett halvt sekel sen...

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Don't ask... Får man inte vara lite nostalgisk? Tänk dig en flaska rödvin och möjligheten att köra Windows 1.0 ... Kan livet bli bättre?!

Edit: Jag har fortfarande en dator i källaren med 5.25" diskettstation (1.2 MB dock). Om den levererades med 320/360 kB diskett så tror jag inte att jag klarar den.

Jag kan säga att den första "datorn" jag kom i kontakt med var egentligen en avancerad HP-räknare som man kunde lösa matematiska problem med genom att skriva Basic program. Det här var några år innan Z80 och IBM PC lanserades. Men, still going strong, som man säger.

Hare/PeSi

Permalänk
Avstängd

Kom och tänka på ett annat OS som har DOS i grunden, OS/2, utvecklas det fortfarande? är lite nyfiken faktiskt eftersom det hade bra mycket bättre multitasking än Windows

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

IBM har slutat utveckla OS/2. Det finns dock ute en modifierad OS/2 som används fortfarande av några företag vad jag vet. De har rätt att modifiera den efter eget behov.

OS/2 började som ett samarbete mellan IBM och Microsoft. Sedermera hoppade Microsoft av samarbetet och lanserade Windows 3.0; resten av historien känner ni säkert alla till.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderHawk82
Microsoft slutar sälja Windows 3.11 = Och?!

Alla nyheter behöver inte vara så jävla allvarliga. Jag tror sweclockers tog upp denna nyhet med en gnutta ironi och skämt.

3.1 var det operativsystemet jag hade i min första dator -94. P1 75, 16mb ram, senare uppgraderat till 24mb för ett par tusen extra, Cdrom, HDD på 850 mb, skrivare och en 14" skärm med högtalare för det nätta priset av 25,000 kronor...

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=-UuGXhlrfKs
Installation av 3.11

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Kan inte annat än hålla med

Stör mig dock ännu mer på folk som klagar på stavningen eller om ett ord fattas i nyheten, vi ska väl ändå disskutera nyheten, inte hur nån stavar.

Börjar bli en lägre nivå här än hos IDG.

Nivån på forumet kanske hör ihop lite med nivån på DH. Sjunker ständigt eftersom allt fler skitungar får datorer utan att veta något om dem. Min lillebror fick min gamla datoro ch efter en vecka är den slöare än min laptop med pentium 2 från 98...

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

verkar meningslöst att ha ett såfant gammalt OP nu. borde ha skrotats för länge sedan.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Är det bara jag som är nyfiken på vem som fortfarande säljer embedded-system baserade på MS-DOS/Win 3.11?
Tycker det är rent utsagt pinsamt att basera sin produkt IDAG på något sånt.

Känns i vilket fall som hellst att Microsoft kunde släppa detta freeware för de stackarna som fortfarande har byggt hela sin verksamhet runt det.

MKT utrustning inom industrin har dessa gamla OS som bas....
Framförallt Win 3.xx och tidig WinNT....

Atlas Copcos styrprogram till våra dragare vi drar hjulen med bootas upp med Win 3.xx......och detta år 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TorUlf
Dom enda disketterna jag har sparade från "förr" är senaste MS-DOS, minns inte vilket nr de blev, och så Windows 3.11. Allt på fina blåa originaldisketter Är en liten bunt. "Sätt in diskett 4" *tugga tugga tugga* "sätt in diskett 5" osv...

Det borde vara MS-DOS 6.12 isåfall. Jag har själv en orginaldiskett liggandes här någonstans med alla andra disketter och floppies som man har sparat.

Permalänk
Avstängd

"Systemintegrerade" är ett adjektiv. Alltså inte ett substantiv man kan referera till. Varför har ni så svårt med det svenska språket?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dricksprit
Vad tror ni kära forumvänner om mitt Windows 1.0 på diskett, är det värt nåt eller ska jag kasta eller skänka bort det?

Vet du om disketten och datan på den överlevt tidens tand? Kan ju vara tråkigt om du upptäcker att den inte går att läsa av längre...

Alla företag som håller på med integrerade system (där grafiska inte är det viktiga) och använder DOS borde hoppa över till något som freeDOS

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=-UuGXhlrfKs
Installation av 3.11

där ser man hur lite installationsprogrammet har utvecklats fram t.o.m windows xp.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Ehh... so? Vafan spelar det för roll om de slutar sälja den gamla skiten?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Alla företag som håller på med integrerade system (där grafiska inte är det viktiga) och använder DOS borde hoppa över till något som freeDOS

Låter nice. Det är alltså ett OS och inte nån emulator eller liknande?

Permalänk

Körde 3.11 på min gamla bärbara för ett halvårsedan. Word fungerade fint och tillsammans med en filhanterare så är det inte nån större skillnad mot Vista. Klicka på ikon, starta program. Vad mer kan man begära? jo lite snabbare startup.

Jag installerade Dos och word for dos istället. Hyfsat snabb startup på den kombon och inget störande lull lull. Rekomenderas.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Ehh... so? Vafan spelar det för roll om de slutar sälja den gamla skiten?

Grattis du räknas nu dom dom "fjortisar" som inte har mer vett än min gamla vic 20 hade i minne. Läs tråden så bör man fatta att det finns situationer som ett gammalt OS är användbart 15år senare. Ialla fall fattade min gudson det och han är 8år gammal.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Varför kan man aldrig få bli överraskad när man kikar på nyhetskommentarerna?
Man vet liksom på förhand att det kommer drälla av fjortisar som fäller kommentarer om "gammalt mög", "ska det vara en nyhet", "gräv ner"..
Tycker tammefasen det borde vara ålders/medlemstidsgräns eller någon slags kvalificering typ ÖÄ för att få kommentera eller ens få posta i forumet, det börjar bli rena rama lekstugan här numera imo..
Kika t.ex på den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
:-S

Kan inte annat än hålla med, men kan säga att jag själv ibland erfarar att jag kanske bidrar till att dra ner nyheten till ännu lägre fjortisnivå om jag bara klagar, så jag försöker att inte säga nånting.

Minns första datorn vi hade. Svartvit skärm med windows 3.11. Fattade knappt något av vad man kunde göra på datorn utom hur man startade vissa spel. Duke nukem var favoriten. Synd bara att min bror fick den idiotiska idén att ta bort massor systemfiler, då han tänkte att medan den tog bort filerna kunde han bara trycka på avbryt och allt skulle bli bra igen, men den han ju ta bort massor filer innan han tryckte avbryt, och inga filer återställdes som han trodde de skulle göra.
Den datorn slängdes då vi inte fattade att man faktiskt kunde installera om operativsystemet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
IBM har slutat utveckla OS/2. Det finns dock ute en modifierad OS/2 som används fortfarande av några företag vad jag vet. De har rätt att modifiera den efter eget behov.

OS/2 började som ett samarbete mellan IBM och Microsoft. Sedermera hoppade Microsoft av samarbetet och lanserade Windows 3.0; resten av historien känner ni säkert alla till.

Hare/PeSi

Nej, detta är helt fel. OS/2 och NT är vad som delar rötter, 3.x (3.11 even) var redan släppt.

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Är det bara jag som är nyfiken på vem som fortfarande säljer embedded-system baserade på MS-DOS/Win 3.11?
Tycker det är rent utsagt pinsamt att basera sin produkt IDAG på något sånt.

Känns i vilket fall som hellst att Microsoft kunde släppa detta freeware för de stackarna som fortfarande har byggt hela sin verksamhet runt det.

Jag undrar också. Embeddedsystem med DOS, då ofta DR-DOS eller FreeDOS förekommer titt som tätt, men Windows? Embeddedprodukter har ju sällan en skärm?

Troligtvis rör det sig om en plattform för coporative multitasking och då är väl Windows 3.1 utmärkt?

Embeddesystem brukar ha egna RTOS eller så kör man något standardiserat som GN/Linux eller just Windows (3.X).

Varför det skulle vara "pinsamt" att basera en produkt på detta förstår jag inte. För det första handlar det kanske inte om produkter som säljs till kund utan om interna system. För det andra är det knappast konsumentelektronik med fluffiga menyer vi talar om. Vad är det som är så pinsamt? Bör robotdatorn köra Vista i stället?

Det är inte samma Windows 3.1 som finns i en originalkartong för PC som säljs heller, det är ett OS som bygger på Windows 3.1. I någon mening bygger även Vista på det.

Det enda man kan säga är att marknaden för 16-bitars embedded-OS ser helt annorlunda ut än 32/64-bitars desktop. Det är inget pinsamt med det, det är pragmatism att "porta" gamla desktop- och serverprogram till inbyggda prollar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Dricksprit: Har du verkligen Windows 1.0 på diskett eller är det spriten som talar?

Den äldsta Windows versionen jag kommit i kontakt med är 2.1; Det var egentligen en liten katalog som jag hittade i en dator med endast en körbar fil som hette win.com. Man fick fram ett fönster på skärmen med några ikoner som kunde starta DOS-program. Jag kunde inte begripa vad man skulle ha det till när man startade programmen mycket snabbare från DOS-prompten.

Om du verkligen har Windows 1.0 så skulle jag väldigt gärna vilja ha en kopia. Jag tror inte Microsoft kommer att stämma mig även om jag saknar licens till den.

Hare/PeSi

Ja, det är helt sant, jag har diskarna nånstans, ska leta och ta ett kort på dom.

Men sen om dom funkar är jag helt ovetandes om.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |