får ej igång installationen av XP/Vista

Permalänk
Medlem

får ej igång installationen av XP/Vista

Tjenare

Storebror har införskaffat ny dator och jag har fått äran att bygga ihop den till honom.
Jag har gjort detta några gånger och allt sitter som det ska sitta.

Jag startar datorn för första gången och allt ser ut som det skall göra. Sedan så ska jag boota från skivan för att kunna installera Vista. Detta görs utan problem och den börjar ladda info ifrån skivan. Då kommer problemet, den stannar när den laddar. Och det är inte på samma ställe utan den stannar på oilka ställen för varje gång jag försöker. Har lyckats laddat klart en gång och då står det att en fil är skadad på skivan, men det roliga är att jag har prövat fler skivor och får samma problem. SÅ skivorna kan det ej vara fel på. Har prövat både XP och Vista skivor med samma resultat.

Jag har även försökt att byta DVD läsare för att se om detta var problemet, men det funkar ej på andra läsare heller. Har även försökt byta kablar till läsarna.
kablarna är IDE om det hjälper något.

Skulle uppskatta lite hjälp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SettleR
Tjenare

Storebror har införskaffat ny dator och jag har fått äran att bygga ihop den till honom.
Jag har gjort detta några gånger och allt sitter som det ska sitta.

Jag startar datorn för första gången och allt ser ut som det skall göra. Sedan så ska jag boota från skivan för att kunna installera Vista. Detta görs utan problem och den börjar ladda info ifrån skivan. Då kommer problemet, den stannar när den laddar. Och det är inte på samma ställe utan den stannar på oilka ställen för varje gång jag försöker. Har lyckats laddat klart en gång och då står det att en fil är skadad på skivan, men det roliga är att jag har prövat fler skivor och får samma problem. SÅ skivorna kan det ej vara fel på. Har prövat både XP och Vista skivor med samma resultat.

Jag har även försökt att byta DVD läsare för att se om detta var problemet, men det funkar ej på andra läsare heller. Har även försökt byta kablar till läsarna.
kablarna är IDE om det hjälper något.

Skulle uppskatta lite hjälp!

testat olika versioner av vista/xp och inte bara samma versioner på olika skivor?

jag har varit med om att det har fuckat sig totalt med installationer för att diskarna tokdampat. testa att formatera disken med g-parted eller liknande innan och kolla.

vet inte om den här frågan borde censureras, men i såna fall får någon ansvarig admin göra det. Är operativsystemen piratkopierade? om så är fallet så rekommenderar jag dig att testa andra versioner, oavsett hur bra denna tidigare fungerat på en annan dator

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

Jag har testat många olika versioner men utan bra resultat.

g-parted vet jag ej vad det är så det blir svårt^^

Och vi kan väl säga såhär att skivorna är mindre lagliga för att inte göra någon ledsen, skall pröva en mer laglig skiva idag tänkte jag

Permalänk
Medlem

Vad sitter i datorn då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SettleR
Jag har testat många olika versioner men utan bra resultat.

g-parted vet jag ej vad det är så det blir svårt^^

Och vi kan väl säga såhär att skivorna är mindre lagliga för att inte göra någon ledsen, skall pröva en mer laglig skiva idag tänkte jag

Rekommenderar dig att använda GParted för att prova att formatera hårdisken/arna.
GParted hittar du på Ubuntus Live CD och denna kan laddas ner här: http://releases.ubuntu.com/releases/8.04/ubuntu-8.04.1-deskto...

Visa signatur

BenQ XL2420G G-Sync | Asus Z170 Pro Gaming | I7 6700K@4500000000Hz | Dominator DDR4 4x4gb@2850mhz | Asus GTX 970 Strix | Intel 520 2x180GB SSD, WD 4TiB RED and NAS 3x4TiB i RAID-Z1 | 1TB VM Drive | 180GB SSD | XigmaNAS Xeon E3-1225 v3 | 20GB ECC DDR3 | (Dell T20 based) |
Jag bad min vän skicka en tarball så jag kunde kompilera en app till min Android-testlur, det var visst inte Linux i alla fall...

Permalänk