Att äga en SE C702! Erfarenhet någon?

Permalänk
Medlem

Jag har som så många andra också problem med att c702 spontant startar om sig hela tiden. Fruktansvärt irriterande. Är det någon som har fått tag på en lösning på problemet?

Dessutom känns det som att batteritiden är fruktansvärt kort. Min telefon håller igång sig i ungefär 2 dygn. Sen är det dags att ladda. Min förra SE-telefon (glömt modellen), höll sig igång i nästan en vecka innan det va dags att ladda.
Dessutom... innan jag stängde av GPSen och 3-mottagning, så höll den sig bara lite drygt ett dygn.

Lösningar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sompan
Jag har som så många andra också problem med att c702 spontant startar om sig hela tiden. Fruktansvärt irriterande. Är det någon som har fått tag på en lösning på problemet?

Dessutom känns det som att batteritiden är fruktansvärt kort. Min telefon håller igång sig i ungefär 2 dygn. Sen är det dags att ladda. Min förra SE-telefon (glömt modellen), höll sig igång i nästan en vecka innan det va dags att ladda.
Dessutom... innan jag stängde av GPSen och 3-mottagning, så höll den sig bara lite drygt ett dygn.

Lösningar?

Det e samma här batteri tiden suger verkligen.... Så i det stora hela kan man ju änsålänge säga att C702 inte är en telefon att rekomendera... Eller vad tycker ni andra?

Permalänk
Medlem

Min har startat om 1 gång änsålänge,batteritiden är inte mkt att hänga i granen heller som ovanstående tycker.
Jag har dessutom fått en massa små dammkorn bakom displayen,och denna telefonen skulle ju klara av lite vaten och damm om jag inte minns fel!? Visserligen så syns det bara när man är utomhus och solen ligger på,men ändå...

Min K770i som jag hade före denna släppte knappt in nå damm bakom displayen.. Så nja det vettefan om jag kan rekommendera denna till folk som vill ha en stöttålig damm&vatten säker som den marknadsförs som.

Permalänk
Medlem

Det här med batteritiden, vissa andra batterier måste man ha laddat ur och laddat upp några gånger innan de nått sin fulla styrka, kan det vara något sådant som gör det?

Nån som kan sånt, kan det vara så?

Permalänk
Medlem

Har också problem med min c702. Den fungerade bra första veckan sedan satte det igång
Telefonen slår av och startar om ca en gång i timmen. Precis innan den slår av står det "Sim inaktivt". Trots att den ligger helt stilla på ett bord startar den om.
Och nu har mms slutat fungera.. Har försökt uppdatera inställningarna för mms men det hjälper inte.
En kompis som har en likadan har exakt samma problem med att den startar om.
Får väl ta och skicka in den på rep.
Det verkar som SE har för bråttom med att släppa nya modeller.

Visa signatur

Hunter

Permalänk
Medlem

Ja det är väl en liten tröst att man inte är ensam i alla fall.

Skrev precis ett omdömme på prisjakt:

"Har haft telefonen i ca 3 veckor nu och det är lite sisådär med betyget.

- Knappsatsen är rätt trög och inte speciellt skön känsla att skriva sms med.

- Min telefonen började starta om sig efter någon vecka, så runt 10 gånger om dagen startar den om sig vilket tar ungefär 30 sekunder, och när den väl kommer igång så är det en 50% chans att det står SIM Inaktivt vilket leder till ännu en omstart, och så kan det hålla på mellan 1-4 gånger irad.

- Batteriluckan är det sjukaste jag någonsin upplevt, totalt IQ befriad lösning för hur man öppnar den, jag fortfarande inte hur, med lite våld så får man till slut upp den.

- Dammsäker? Hur kommer det sig då att jag har damm/smuts under batteriluckan som jag knappt får upp?!

Det blir helt enkelt till att skicka tillbaka den igen."

Permalänk
Medlem

Rent allmänt och subjektivt
Bra kvalitétskänsla. Känns gedigen. Knapparna är lite för hala och rundade för min smak. Menyerna som förut, man känner igen sig. Samma kontakter som till min gamla W810. Inga nya laddare behövs alltså och den gamla W-handsfreen med in ear propparna passar också. Schysst.

Vad tål den?
Viss förvirring tycks råda. En del, säger att den är "Stöt och fukttålig." Telia hävdar t ex det i sin kampanjkatalog "Telia Nu!" nr 3, s.10. En Telenorsäljare sa det muntligt till mig. En bloggare som testar teknikgrejor åt en kvällstidning hävdar det i sin blogg. Jag själv har inte hittat någon information/marknadsföring från SE om att den ska vara utpräglat "stötsäker", vare sig på webben eller i den dokumentation som åker med i kartongen. Har någon annan hittat det? Jag hittade information om IP klassningen som uppnår kravet IP 54, vilket ska betyda att den är skyddad mot damminträngning(5) och vattenstänk från alla håll(4). Första siffran anger skydd mot främmande partiklar (skala 1-6, där 6 är totalt dammtät) och andra siffran anger skydd mot vatten (skala 1-8, där 8 är helt vattentät). Jag gissar på att man kanske vågar prata i den utan handsfree i regn...?

Batteritiden är sjukt mkt sämre än min W810.

Batteriluckan är krånglig första gångerna, sen fattar man att man bara lyfter rakt upp i nederkant och då inte i öglan som sitter där, för då får man av någon anledning inte "rätt" kraft utan man måste sticka in en nagel eller nåt och dra rakt upp i själva springan..

AGPS betyder assisterad gps och betyder att telefonen tar hjälp av den mast den är uppkopplad mot för att snabbare få en position.

Krångel hittills
Hängt sig fullständigt en gång hittills. I samband med att jag bytte tema flera gånger i rad. I/ur med batteriet det enda som hjälpte.

Ändrat tema av sig själv en gång.

Min spelare gör stopp av olika längd med ojämna mellanrum. Inte ofta, någon/några gånger per låt, men tydligt och klart irriterande. Samma stopp/tystnad, uppträder i samtal.. Motparten försvinner precis så man hinner tänka "vad händ.." innan ljudet är tillbaka. Även utan handsfree.

Annat jag noterat
Den är långsam på att radera bilder. Man kan bara zooma i de lägre upplösningarna. Lampan ska gå igång vid behov.. Inte min.

Får inte igång deras uppdateringstjänst via webben.

ÖVRIGT
Min c702 har inte startat om sig själv, har ingen glipa mellan batteriluckan och kameradelen där man kan se några skruvar, har inget damm under displayen.

Permalänk
Medlem

Testa denna länk för att uppdatera din c702.
Fick den av supporten via mail.
Länken via deras hemsida fungerar inte.
http://www.sonyericsson.com/cws/support/softwaredownloads/det...

Visa signatur

Hunter

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna ladda ned nåt kartprogram till telefonen istället för att gå o köpa tex Wayfinder?

Permalänk

Google Maps finns förinstallerat på C702 och är dessutom gratis.

Sen kan Nutimap på http://www.nutiteq.ee/download.html vara värd att kika på. Betaversion, mkt funktioner, men fortfarande lite buggig.

--David

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lagerstrom
Google Maps finns förinstallerat på C702 och är dessutom gratis.

Sen kan Nutimap på http://www.nutiteq.ee/download.html vara värd att kika på. Betaversion, mkt funktioner, men fortfarande lite buggig.

--David

Trafikavgift för att kontinueligt ladda hem kartor kallar inte jag för gratis. Om det bara fanns en bra mjukvara (java) med stöd för kartor på minneskort skulle det ju vara ett starkt argument för köp.

Visa signatur
Permalänk

Testa http://tinyurl.com/657zl3. Inga trafikkostnader och helt plattformsoberoende.

Permalänk

Är faktiskt missnöjd med min telefon.

Tog bara två timmar innan jag fick upp luckan till batteriet och kunde sätta i simkort med mera.

Telefonen startar om sig.
Pilligt som fan att få ut minneskortet.
MMS-inställningar vägrar att fungera.
Batteritiden
Knakar i knappsatsen

med mera med mera

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

Angående omstarter, uppdaterade telefonen igår och sen dess har jag inte sett att den startat om sig, så vi får väl se om det har löst problemet.

Och när det gäller batteri luckan så har den blivit lättare och lättare att öppna med tiden, som det brukar vara med "luckor" i största allmänhet.

Men däremot så har jag 2 repor i skärmen vilket det tog kanske 1.5-2 veckor att få, det har jag aldrig fått på mina tidigare telefoner *rycker på axlarna* Man kanske ska vara nöjd nu ändå.

Permalänk
Medlem

Skrev tidigare att min telefon inte startat om sig. Nu har den börjat göra det. Måste lämna in telefonen, eftersom jag trots många många många försök inte kan uppdatera via deras hemsida.

Konstaterat att de sista två procenten i laddningsprocessen tar MÅNGA timmar att få in i batteriet. Har jag ca 60% i batteriet på kvällen och laddar telefonen (medan den är i gång) har jag 99% efter 8 timmars laddning. Har dragit ner skärmljus till minimum i tron att det ska hjälpa till hålla igång luren.

Övrig reflektion: SHIT vad kameran är SEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEG att ta bilder. Trycker på avtryckaren... Bild? Nej.. Trycker igen.. Bild? NEJ... Trycker igen.. Bild? Ja... Men inte på det jag ville föreviga. Motiven hinner försvinna.

Permalänk
Medlem

Haft min lur nu i över en vecka och inte haft några som helst problem.
Håller med om batteriluckan är svåröppnad och manualen inte alls ger vettig info för hur den tas bort. Kameran är lika långsam som min tidigare telefon K750i,vilket känns lite små surt.
Annars har jag inte så mycket negativt att säga om den. Inte haft några fel som omstarter osv. Har inte hunnit testa GPS:en då jag fortfarande väntar på mitt 3G simkort.

Permalänk
Medlem

Jag pratade igår med en av cheferna på SE. Han berättade för mig precis vad som va fel och vad man ska göra åt det.

Vi som har telefoner som startar om sigsjälv har en firmware där verisonen slutar på .30... kommer inte ihåg exakt.
Anledningen till att telefonen startar om sig är att ett "fysiskt" minne inte kan tömma sig själv utan blir fullt och startar om telefonen för att få lite ledigt utrymme. Det är för att det tar ungeför en vecka att fylla minnet som telefonerna börjar starta om sig efter en vecka och inte tidiagre.

De telefoner som säljs i affären nu har ny firmware och vi som köpt telefonen med en gammal firmware behöver alltså bara uppdatera till den versionen som slutar på 35. Detta kan göras på SE's hemsida.

Batteritiden är dålig pga GPSen... Stäng av denna så tjänar ni ett par dagar till!

Allt detta har funkat för mig och det enda som stör mig nu är batteriluckan:)

Hoppas ni förstår min ganska dåliga men enkla förklaring och hoppas det löser sig för alla nu!

Permalänk
Inaktiv

Hur fungerar den som musikspelare? Har i övrigt funktionerna jag söker

Permalänk
Medlem

Har haft en i några dagar och är än så länge ganska nöjd. En sak vill jag dock veta, vad har SE för pixel-policy, om de har någon? Jag har helt klart en pixel på skärmen som inte vill göra det den ska och undrar helt enkelt om det är någon idé att skicka in telefonen till katshing och få den utbytt pga detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danka
Har haft en i några dagar och är än så länge ganska nöjd. En sak vill jag dock veta, vad har SE för pixel-policy, om de har någon? Jag har helt klart en pixel på skärmen som inte vill göra det den ska och undrar helt enkelt om det är någon idé att skicka in telefonen till katshing och få den utbytt pga detta.

det är väl bara att skicka iväg ett mail till dem och fråga, produkten är defekt, så du borde få den utbytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lagerstrom
Testa http://tinyurl.com/657zl3. Inga trafikkostnader och helt plattformsoberoende.

Vilket program skulle detta vara? (Länken död).

Visa signatur

So long and thanks for all the fish!

Permalänk
Medlem

Vart ser man vilken firmware man har?

Permalänk
Medlem

Om era telefoner startar om sig så gör en uppdatering alt. lämna in den till en verkstad och få det gjort.

Är en bugg i mjukvaran som den kom med. Denna gör att den stänger av sig hela tiden...

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rastapopoul
det är väl bara att skicka iväg ett mail till dem och fråga, produkten är defekt, så du borde få den utbytt.

Ja, suck, det är inte alltid huvet är med mig.

Iaf är telefonen inskickad. Åtminstone tre trasiga pixlar plus att det blödde ganska mycket ljus på vänstersidan av "joysticken" tyckte jag var lite väl. Annars var jag nöjd med telefonen. Med GPS och 3G av så märkte jag inte av någon dålig batteritid heller. Med GPS på så verkade den ganska glad i att äta batteri däremot.

Permalänk

-Batteritiden är under all kritik, 300h timmars standbytid står det i specen, i realiteten får man 2 kanske 3 dagar om man har tur, då med bluetooth avslaget, inget onödigt fiplande och 20-30min snack om dan.

-Dammtålig ? Har fickludd under batteriet efter 3 veckor, känns som det är en tidsfråga innan man får in det i skärmen.

-Skärmen är inte specielt ljusstark, väldigt svårt o se vad som står när man är ute, samt att skärmen inte visar något öht när telefonen går ner i energibesparingsläge

-Det sämsta av allt måste vara att efter 3 veckor så har färgen skavts bort på de övre hörnen, samt knapparna på sidan, och att skärmen blir lätt repad.

-Den har börjat knarra i plasten när man trycker lite på den, något den inte gjorde från början. Har inte tappat den, har faktiskt hanterat den ganska varsamt.

Så här efter 3 veckors ägande då nyhetens behag har lagt sig känns den lite tråkigt på nått sät, och inte alls vad jag förväntade mig. Blir nog att försöka lämna tillbaka telefonen o få pengarna tillbaka så man kan köpa något annat....

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem

Jaha då har även jag börjat få in fel på luren.
Stänger av sig stup i kvarten trots uppdatering. Kamera luckan stannar på mitten och har man tur kanske man får ned den helt o hållet. Även jag har drabbats av att musiken stannar upp för nån sekund el två samt inaktivt simkort kommer ständigt upp. Skickar in telefonen imorn för garantijobb. Någon som vet om man har rätt att lämna tillbaka luren helt o hållet efter ett par veckors användande?

Permalänk
Medlem

Testa att göra en total återställning av telefonen och sedan uppdatera den på nytt.
Det löste mitt problem med telefonen.

Visa signatur

Hunter

Permalänk
Medlem

Ok ja det skulle kanske funka, tackar för tipset. Måste dock lämna in den ändå då kameraluckan nu inte går att röra på alls.

Permalänk
Medlem

Till sist lyckades jag uppdatera min telefon genom SE hemsida. Hade ju alla problem (nästan) som beskrivits i forumet här. Efter uppdateringen försvann alla buggar och telefonen beter sig som den ska, bortsett från den urusla battkap. och att kameran är så seg. Förresten är det värdelöst att man inte kan zooma i annat än i vga.

Musikspelaren är som i en W lur.

Gillar fortfarande inte knapparna som jag upplever hala.

Skärmen är sjukt lättrepad. Jag är alltid jättejättenoga med att inte ha mynt eller nycklar eller ngt annat hårt i samma ficka som luren, men f-n den repades av det mjuka tyget i fickan. Jag har nu köpt ett genomskinligt "hardcase" för 60 spänn på Teliabutiken. Skyddar skärm och chassi, men har knappsatsen fri. Såg extremt larvigt ut när jag tittade på det, men är gjort för C702 och passar helt perfekt. Känns nu väldigt bra.

Sammanfattningsvis så är jag väl nöjd, men inte mer.

Lite viktigt: Glöm inte säkerhetskopiera kontakter innan ni uppdaterar. Jag gjorde inte det.

Permalänk

Så med senaste mjukvaran som man kan ladda hem via hemsidan så fungerar telefonen som den skall? Har du upptäckt någonting nytt 1023?

Är det någon som har koll på hur länge man kan använda GPSen till att logga ett spår innan det är slut på batteri?

Hur fungerar GPSen i skog och mark tappar den kontakt med sateliterna eller verkar den bra?

Många frågor... Skall denna telefon kunna ersätta en vanlig GPS så måste den ju fungera bra.

//Johan