Hur ordna/konfa/fixa/whatever 200+500gig?

Permalänk
Medlem

Hur ordna/konfa/fixa/whatever 200+500gig?

Jag har ett litet problem som jag tänkte att ngn skulle råda bot på.

Har en 200gigs Seagate-disk nu (lite äldre, typ 2005, 8mb cache) då den börjar bli full och jag även ska göra lite andra uppgradering så tänkte jag köpa en 500gigs Seagate-disk (med 32mb cache).

Nu kommer vi till problemet. Hur får man ut bäst prestanda och säkerhet ur dessa diskar? Då jag har väldigt många bilder och lite andra viktiga grejer (inge porr dock) så vill jag gärna ha ngn säkerhetslösning.

Lite förslag:
Att köra 200giggaren som systemdisk och sen lagring i allmänhet på den andra disken. Då kan väl dock hela systemet bli slött eftersom den disken är lite äldre och slöare. Ingen säkerhet dessutom.

Att göra en partition på 500giggaren som jag installerar windows på och sen ha allmän lagring på resten av den. Samt ngt program som gör backup på vissa utvalda mappar till den äldre disken. Finns det såna program/möjligheter?

Så nu söker jag lite mer förslag och lite tycke om hur jag ska göra.

Tack på förhud

Permalänk
Medlem

Jag hade helt klart kört sys. på 200gb'n + en partion för lite övrigt, sedan lagring på 500'an...
Systemet kan annars bli _väldigt_ segt om du t.ex. flyttar filer över nätverket i lite högre hastigheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
text...

Om du bara har dessa två diskar att arbeta med så skulle jag göra:

200GB = Endast för bilder/viktiga grejer

500GB = En mapp eller partition med exakt samma innehåll som 200GB. Resten får gå åt diverse applikationer och filer. Kör med en mapp om du inte är en sån som formaterar varje månad. Annars får du dela upp i partitioner så du inte behöver flytta runt och så när du ska formatera.

Jag rekommenderar dig att bränna ut grejerna på DVD med dubletter. Om du har 100GB material du ska bränna så bränn ut det på ca 20 skivor gånger två så du har riktig backup att gå till om båda diskarna skulle dö (osannolikt men det finns ändå en risk). Varför jag skulle göra så är för att:
* Det är en bra backuplösning
* DVD-skivor är tokbilliga
* DVD-skivor håller hela din livstid om du förvarar dem bra (mörkt och vertikalt).
* Känns tryggt med inaktiv backup på hyllan.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Jag har mer eller mindre valt att göra en partition på 500gb:en på 200gig som jag hela tiden synkar med den äldre disken. Finns det program som kan fixa det åt mig, kanske tillochmed ngt mjukvaruraid kanske?

Permalänk
Medlem

Jag hade självklart använt den nyaste disken som systemdisk eftersom nyare = oftast snabbare då lagringstätheten antagligen ökat.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag rekommenderar dig att bränna ut grejerna på DVD med dubletter. Om du har 100GB material du ska bränna så bränn ut det på ca 20 skivor gånger två så du har riktig backup att gå till om båda diskarna skulle dö (osannolikt men det finns ändå en risk). Varför jag skulle göra så är för att:
* Det är en bra backuplösning
* DVD-skivor är tokbilliga
* DVD-skivor håller hela din livstid om du förvarar dem bra (mörkt och vertikalt).
* Känns tryggt med inaktiv backup på hyllan.

Du kan också köper en ännu en hårdisk för backup. Hårdiskar är också tokbilliga. Lättare att komma åt för att använda eller städa men också att klanta sig om man har den inkoppad hela tiden.

Själv föredrar jag en intern hårdisk för backup som jag har bort kopplad för det mesta eller i en annan gamla avstängd dator. Sedan kompletterar jag det med en extra backup på DVD skivor (Se Leedows inlägg) för det absolut viktigaste och sådant som måste användas oftare, vid installering, semester bilderna för släckten etc.