Måste flasha bios för att få processorn att fungera?

Permalänk
Medlem

Måste flasha bios för att få processorn att fungera?

Hej.

Jag ska köpa moderkortet och processorn här nedan. Men när jag kolla på vilka processorer moderkortet stöder står det att E7200 endast stöds med biosversion 1.3.
Jag läste lite om hur man går till väga när man flashar detta moderkort och där står det att man ska lägga det nya bioset i C:\test. (man fick absolut inte använda disket)
Men eftersom processorn inte fungerar utan bios 1.3 kan jag inte installera windows och skapa en C: hårddisk.
Nu undrar jag om processorn fungerar men kanske inte till 100% utan att flasha bios så att man ska installera windows eller måste man flash bios för att få den att funka överhuvudtaget? Hur gör jag för att flasha om processorn inte fungerar?

Moderkortet: MSI P43 NEO-F
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=351715

Processorn: Intel Core(tm) 2 Duo E7200
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=351064

Uppskattar alla svar!

Visa signatur

E5200 @ 3.3GHz, MSI P45, Radeon 4850, 700GB HDD, 450W Huntkey

Permalänk
Medlem

Skulle tippa att det där moderkortet skulle klara den endå eftersom det är så pass nytt, vill du vara 100% säker så kan du ju kolla vad det är för Bios och ifall dom kan flasha den åt dig på komplett.

Permalänk
Avstängd

alt att skaffa en celeron om det inte skulle funka.
för att flasha, elr låna en kompis prolle.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Detta svar fick jag av msi:s support.

Dear ******,
For you issue,please download the BIOS 1.3 version from the following link:
Bios
Then,please update the BIOS by the following sequence:
1. First of all, please make a booting floppy.
2. Next go to our website to download BIOS file, then copy “AFUD4234” and “A7519IMS.130” into floppy.
3. After that, please go to “BIOS setup” and choose floppy booting under “boot sequence”.
4. Under DOS mode, please type “AFUD4234 A7519IMS.130” and it will be updated successful!!

After BISO flash, please unplug power supply for a while and clear CMOS (refer to user manual) and load default to "save & exit".
Warning:
1. During updating, please stop all working process to avoid update interruption.
2. Please must not cut the power or restart your computer during you flash BIOS!
3. Please also remember to Load Optimized Defaults under bios setup after you finish the BIOS update!

Best regards,
MSI Technical Support Team

Vad menas med "First of all, please make a booting floppy."?

Visa signatur

E5200 @ 3.3GHz, MSI P45, Radeon 4850, 700GB HDD, 450W Huntkey

Permalänk
Avstängd

en floppy med win98 dvs bootfiler.
idag kör man med usb nyckel

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
en floppy med win98 dvs bootfiler.
idag kör man med usb nyckel

Okey hur skapar man en usb nyckel då?

Visa signatur

E5200 @ 3.3GHz, MSI P45, Radeon 4850, 700GB HDD, 450W Huntkey

Permalänk
Medlem

Detta ansvar ska du ge till dom som säljer grejerna.
Fråga helt enkelt om de funkar ihop och spara alla
mail så du har nåt att komma med ifall det inte gör
det när du väl får dom.

Detta är definitivt säljarens ansvar att fixa, inte ditt.
De kan ju flasha åt dej precis som sagt ovan.

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk

Ähh ansvar och ansvar. Palla vara sån..
Hur jobbigt är det att ladda hem 3 st filer och sedan boota från ett usb minne?

Jag har iaf flashat om mina moderkort felfritt med usb minne varje gång.

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

jag har dåliga erfarenheter av MSI kort när det gäller att flasha BIOS, jag skulle ta ett Gigabyte kort, hur simpelt som helst å flasha.

När det gäller MSI, så fick jag aldrig ner BIOS äns, dom har sin skit "Online update" my ass som inte "funkade" på vista, sedan fanns det något annat man kunde göra för att få BIOS updaterade men det programmat såg inte ens att jag hade MSI moderkort. Jag kommer aldrig i hela mitt liv köpa ett MSI moderkort igen!

GIGABYTE & XFX in my heart!

Jag rekommenderar dig att köpa ett Gigabyte kort så slipper du problem!

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
Ähh ansvar och ansvar. Palla vara sån..
Hur jobbigt är det att ladda hem 3 st filer och sedan boota från ett usb minne?

Jag har iaf flashat om mina moderkort felfritt med usb minne varje gång.

Problemet är att jag inte vet hur man bootar från usbminne. Förklara gärna. Har beställt grejerna nu så hoppas jag kan få det att funka.

Visa signatur

E5200 @ 3.3GHz, MSI P45, Radeon 4850, 700GB HDD, 450W Huntkey

Permalänk
Medlem

Det bästa med MSI är ju deras forum där man får mycket hjälp. Här finns en länk till det USB Flash Tool personer på forumet tagit fram:

http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=116721.0