Panik! Failed Raid 5

Permalänk

Panik! Failed Raid 5

Har fått småpanik just nu.

Har en raid 5 beståendes av 4*500GB diskar som funkat fint.
En av diskarna rasade för några dagar sedan, men allt var tillgängligt och såg fint ut (volymen var degraded). Kom åt alla filer och var allmänt glad.

Idag skulle jag byta ut den fallerade disken och råkar då lossa på strömkabeln till ytterligare en disk. Bootar upp och omedelbart säger Intel Matrix Storage att volymen är inte längre tillgänglig!
Stänger av datorn och upptäcker mitt misstag med elkabeln, kopplar in den och startar om. Tyvärr säger nu Intel Matrix Storage att raiden fortfarande är otillgänglig! Jag vet ju att datan finns på tre av diskarna ihop. Det måste gå att initiera den tillbaka till "degraded" så jag kan komma åt diskarna igen. Det finns ingen "reinitiate" funktion i Intel Matrix Storage så jag är lite lost just nu.

Någon som har några förslag?

/Freppa

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande läge på min Intel Matrix Storage för ett halvår sedan som slutade med att jag förlorade all data pga att Intel Matrix Storage snodde en annan disk och började integrera denna i arrayen, isf en där kontakten glappade, utan att jag bett om det.

Möjligen kan du få råd av Intels support (via email) om du beskriver problemet exakt, vilket jag gjorde.

Tydligen finns det på chippet (ICHxR) info om status på arrayen vilken du INTE kan ändra/patcha hur gärna man än vill.

I ditt fall skulle jag försöka återställa den första "förlorade" disken för att se om du kan få tillbaka "degraded" status och därefter byta den trasiga, ta gärna en backup (GetDataBack) innan.

Det jag lärde mig av detta var:

1. att Raid5 inte ersätter backup

2 att Intel Matrix Storage hittar på egna små hyss utan att man bett om det vilket resulterar i en förstörd array

3. att glappande SATA-kontakter kan förstöra arrayen om man inte ser upp

4. att det saknas bra diagnos/analysprogg för att repa en urspårad array

5. att man INTE missar att byta RÄTT disk vid krasch

6. att det är närmast är omöjligt att få någon hjälp då det är svårt att hitta erfaret folk som kan hjälpa till

7. att Murphy genast poppar upp med sitt flinande tryne för att "hjälpa till"

8. att man, när arrayen är ny och tom, labbar med olika scenarier och emulerar olika typer av krascher så man lär sig/tränar sig hur man gör den dagen kraschen kommer

Lycka till!

Permalänk
Avstängd

Länge leve mjuk raid. Där kan man rycka och vrida lite som man vill. Som Jookeer säger så bör du nog ersätta den fallerade disken innan du tittar på att få igång resten.

Permalänk

Disken är ersatt så däri bör inga problem ligga. Problemet verkar snarare vara att sätta något flagga i raidet så den vet att allt funkar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrik95
Disken är ersatt så däri bör inga problem ligga. Problemet verkar snarare vara att sätta något flagga i raidet så den vet att allt funkar...

Denna "statusflagga" går inte, som jag sa' att sätta enligt mina erfarenheter - hoppas jag har fel...

Permalänk

SUCCESS!!!!!! (?)

Tog ner raiden från bioset och startade datorn. Tog sedan och återskapade raidet och fick då frågan om jag ville reinitiera raidet som var trasigt.
Tyvärr skrek min son i sömnen när datorn startade så min fokus shiftade till honom i någon minut så jag missade att f*cking j*vla k*k-XP drog igång CHKDSK och började deleta "trasiga" filer, så efter en snabb "ryckströmochhoppaspådetbästa" så står nu datorn och återskapar raidet. Kommer åt cirka hälften av alla filer just nu. Återkommer med status när 19 timmar har gått (enligt matrix storage console). Tror tyvärr dock att de filer som är borta verkligen är borta.

/Freppa

Permalänk
Medlem

Kul att du verkar få det att fungera igen. Till framtiden kan du försöka komma ihåg följande tre viktiga punkter:

1. Ta backup.
2. RAID ersätter inte backup.
3. Backup ersätts inte av RAID.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Jag använder en mjukvara som heter RaidReConstuctor och då ansluter man diskarna som singeldiskar och mjukvaran lappar ihopa raiden så man kan kopiera ut den på tex en extern HDD. sedan bygger man ihop en ny raid och kopierar tillbaka filerna.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Allt detta snack om att RAID inte är backup, det är väl rätt självklart. En backup innebär ju att det finns en kopia på datan, lämpligtvis på två fysiskt olika platser, vare sig det är i ett annat rum eller på en annan hårddisk.

Däremot ger RAID-nivåer som 1 och 5 redundans, överflöd, vilket man kanske kan beskriva som "säkerhet", dvs risken för att förlora data minskar. Detta är ju ganska likt en backup, men ofta mycket billigare (särskilt vid större datamängder). Risken för att förlora data är helt enkelt ofta större än om du har en backup på den, men mycket mindre än om du inte har det.

Är det inte jätteviktiga data man ska lagra så kanske redundans är mer prisvärt än backup. Detta innebär ju dock inte att man ändå gärna förlorar datan, så sluta tjata om detta med att RAID inte är backup så fort nån skriver att deras RAID gått ner.

Självklart ska man ju se till att det finns just backup på väldigt viktiga data, men det innebär ju inte att varje gång ens RAID går ner så ska man se över sina backuprutiner, då det bör vara två skilda saker...

TS skriver ju ingenting om att han sett sin RAID som en backup...

Kör man en RAID-nivå som ger redundans så är det ju för att man inte gärna förlorar datan, vilket inte direkt innebär att man absolut inte vill förlora den, för då hade man tagit backup.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Avstängd

Det är bara en liten påminnelse, ibland blir det lätt att man tror att bara för att man gjort en grej så är man säker.

Fredrik95: Vet du varför det tar 19 timmar att återskapa en så liten array? Jag kör mjuk raid5 under Windows Server 2003 och jag återskapar den lilla arrayen på 3,5tb på under 5 timmar och den stora arrayen på 4,1tb på knappt sju timmar. Det är dessutom parallelt med varandra.

Om ditt XP uppfattar arrayen som hel igen så är mitt förslag att du införskaffar GetDataBack och kör en sökning på enheten. Chansen är stor att den hittar och kan återskapa många av de eventuellt borttagna filerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrik95
SUCCESS!!!!!! (?)

Tyvärr skrek min son i sömnen när datorn startade så min fokus shiftade till honom i någon minut så jag missade att f*cking j*vla k*k-XP drog igång CHKDSK och började deleta "trasiga" filer ...

/Freppa

Ja asså - Murphy dök upp i din sons skepnad - sk. "shape shifting".

Permalänk

Jooker: Jag tror fanimig det. Kostade cirka 800GB med film....

Permalänk
Avstängd

Så går det när man inte vill bränna i på DVD

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Så går det när man inte vill bränna i på DVD

Skämtare där!

Vem fan backar 100-tals GB til DVD?

Permalänk
Avstängd

Då får han väl skylla sig själv. Bränner han in efter hand så blir det inte så mycket att bränna samtidigt eller så skaffar han en stor extern hårddisk som backup

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Då får han väl skylla sig själv. Bränner han in efter hand så blir det inte så mycket att bränna samtidigt eller så skaffar han en stor extern hårddisk som backup

Återigen handlar tråden om backup alltså
Klart fan att man oftast inte vill ha backup på 800 GB filmer... det innebär ju automatiskt inte att man vill bli av med de, därför kan man t.ex. köra RAID5 för att minska risken för det. Har man de bara utbrända så är ju det knappast att betrakta som en backup heller. Fort går en skiva sönder eller tappas bort, och inte har man nån garanti för att skivorna funkar om 5 år.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

När vi ändå snackar om bristerna med mjukvaruraid, jag har ett LSI Megaraid 150-4 SATA hårdvaruraid kort till salu Jag dumpar det för 500kr, köpte det för 1500kr för ca 1 år sen.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Jag kör alla DVD via PS3:an, därav allt på HD. Eftersom jag självklart äger samtliga filmer så har jag ju såklart en kopia, dvs orginalet.....

Suck.....

Allt som är viktigt för mig (musik samt bilder) är såklart uppbackade. Resten är mera lek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
När vi ändå snackar om bristerna med mjukvaruraid, jag har ett LSI Megaraid 150-4 SATA hårdvaruraid kort till salu Jag dumpar det för 500kr, köpte det för 1500kr för ca 1 år sen.

Exakt vilka brister med mjukvaruraid är det vi pratar om?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Jag hade ett liknande läge på min Intel Matrix Storage för ett halvår sedan som slutade med att jag förlorade all data pga att Intel Matrix Storage snodde en annan disk och började integrera denna i arrayen, isf en där kontakten glappade, utan att jag bett om det.

Möjligen kan du få råd av Intels support (via email) om du beskriver problemet exakt, vilket jag gjorde.

Tydligen finns det på chippet (ICHxR) info om status på arrayen vilken du INTE kan ändra/patcha hur gärna man än vill.

I ditt fall skulle jag försöka återställa den första "förlorade" disken för att se om du kan få tillbaka "degraded" status och därefter byta den trasiga, ta gärna en backup (GetDataBack) innan.

Det jag lärde mig av detta var:

1. att Raid5 inte ersätter backup

2 att Intel Matrix Storage hittar på egna små hyss utan att man bett om det vilket resulterar i en förstörd array

3. att glappande SATA-kontakter kan förstöra arrayen om man inte ser upp

4. att det saknas bra diagnos/analysprogg för att repa en urspårad array

5. att man INTE missar att byta RÄTT disk vid krasch

6. att det är närmast är omöjligt att få någon hjälp då det är svårt att hitta erfaret folk som kan hjälpa till

7. att Murphy genast poppar upp med sitt flinande tryne för att "hjälpa till"

8. att man, när arrayen är ny och tom, labbar med olika scenarier och emulerar olika typer av krascher så man lär sig/tränar sig hur man gör den dagen kraschen kommer

Lycka till!

Det där var några viktiga punkter jag inte tänk på speciellt om man ska byta den trasiga disken. Ska genast springa ner och sätta etikett på varenda satakabel, så man vet att man tar ut rätt disk ifall den havererar.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Exakt vilka brister med mjukvaruraid är det vi pratar om?

Exempelvis:

"2 att Intel Matrix Storage hittar på egna små hyss utan att man bett om det vilket resulterar i en förstörd array"

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Avstängd

Borde nästan skapa en ny kategori av raidtyper.
Mjukraid - baserad på operativsystemet och övrig hårdvara
Semimjukraid - där processorn fortfarande gör själva jobbet men där man har ett kontrollerkort och drivrutiner som gör att man kan lägga arrayen innan operativsystemet (exempelvis moderkortsraid)
Hård raid där man har kontrollerkort, processor och dedikerat minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Exempelvis:

"2 att Intel Matrix Storage hittar på egna små hyss utan att man bett om det vilket resulterar i en förstörd array"

det är väl så kallad "semi-mjuk" RAID och inte vanlig mjukvarubaserad RAID, precis som Damodred skriver det...

I övrigt finns det ju väldigt många fördelar med just mjukvaruraid jämfört med hårdvarubaserad RAID;
1. priset, räcker med billiga kontrollerkort
2. enkelt att utöka, med hårdvaruraid är du ju låst vid antalet portar på kortet
3. enkelt att flytta, pajar kortet i en hård RAID har du problem, pajar ett kontrollerkort är det bara byta då det inte har nåt att göra med själva RAID:en i en mjukvaruraid

EDIT:
Måste kanske nämna nackdelarna också
1. processorn får jobba med paritetsberäkningar vid ex. RAID5
2. hastigheten kan ju ofta bli lidande
3. kräver mer jobb med setup

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
det är väl så kallad "semi-mjuk" RAID och inte vanlig mjukvarubaserad RAID, precis som Damodred skriver det...

I övrigt finns det ju väldigt många fördelar med just mjukvaruraid jämfört med hårdvarubaserad RAID;
1. priset, räcker med billiga kontrollerkort
2. enkelt att utöka, med hårdvaruraid är du ju låst vid antalet portar på kortet
3. enkelt att flytta, pajar kortet i en hård RAID har du problem, pajar ett kontrollerkort är det bara byta då det inte har nåt att göra med själva RAID:en i en mjukvaruraid

EDIT:
Måste kanske nämna nackdelarna också
1. processorn får jobba med paritetsberäkningar vid ex. RAID5
2. hastigheten kan ju ofta bli lidande
3. kräver mer jobb med setup

Kan inte riktigt hålla med dig om dom där 3 punkterna (dom första).
Bara punkt 1 som stämmer att det är billigare.

Har man ett vettigt kort så är man ej låst till antalet portar på kortet.
Bara peta in ett par till likadana kort så har man 2-3 dubblat portarna, mitt kort kan iallafall kopplas ihop med 7st likadana kort.

Jag har testat många olika Mjukvaru Raid 5 i allt från XP,2k3 server, 2k8 server och X antal linux dister och inget kommer upp i funktion och den prestandard jag har nu med ett vettigt 3Ware kort.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Avstängd

Fast det brukar bero på antalet användare och vilken typ av hårdvara man sitter på. Jag som har en ganska modest server (se sign) når upp till 33-35MB/sec i skrivning mycket beroende på att processorn har minneskontrollern inbyggd. Sedan att jag har rätt lågt tryck mot den, bara jag och flickvännen typ, gör också att hastigheten hålls uppe. Har man däremot många användare som läser och skriver samtidigt, ja då tvärdör verkligen prestandan. I riktig hårdvaru raid med processor och minne så sker förstås inte detta, men för hemmabyggen så anser jag att mjuk raid fungerar alldeles ypperligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Fast det brukar bero på antalet användare och vilken typ av hårdvara man sitter på. Jag som har en ganska modest server (se sign) når upp till 33-35MB/sec i skrivning mycket beroende på att processorn har minneskontrollern inbyggd. Sedan att jag har rätt lågt tryck mot den, bara jag och flickvännen typ, gör också att hastigheten hålls uppe. Har man däremot många användare som läser och skriver samtidigt, ja då tvärdör verkligen prestandan. I riktig hårdvaru raid med processor och minne så sker förstås inte detta, men för hemmabyggen så anser jag att mjuk raid fungerar alldeles ypperligt.

Sant, samt hur kräsen man är

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Avstängd

Av ren nyfikenhet, vad har du i skriv?

Permalänk
Medlem

Runt 90-110 mb/s och runt 140 i läs

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Har alltid varit starkt kritisk mot fejkhårvaru/semimjukvaru/etc.. Man hamnar i en gråzon mellan händerna på chipset tillvekaren och operativsystemet (Windows i de flesta fall då)

Det är att föredra ett riktigt hårdvarukort (support från tillverkare) som fullkommligt skiter i vad som finns under det (drivrutiner och OS) Eller så kör man helt enkelt mjukvaru-raid hos sitt OS (support från community) och har full kontroll.