Tre skärmar med ett grafikkort

Permalänk
Medlem

Tre skärmar med ett grafikkort

Hej!

Hade tänkt köra med mina två skärmar samt TV:n på samma grafikkort men jag har lite dålig koll på det här med multi monitor.

Har kikat på följande kort; ett 9600GT som har 2 x DVI, 1 x HDMI och 1 x Displayport: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=280354

Har även kikat lite på ett Radeon 3870 x2 med 4 x DVI men det känns lite dyrt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=271438

Funkar något av dessa kort eller måste jag köpa mig ett PCI-kort och köra TV:n på?

Tack på förhand!

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Hedersmedlem

Det mesta du kan köra med "normala" grafikkort är två skärmar (tex TV och en skärm), men det finns Matrox kort som har triple, dvs möjlighet att ansluta en tredje skärm, men då kan du inte räkna med att kunna spela spel i någon större utsträckning, för de är ej gjorda för sådant
Dock kan jag väl säga att bägge kortet som du länkar till, egentligen är två kort vilket innebär att du kan koppla upp till 4 skärmar
Tänk på att de korten är fruktansvärt långa speciellt AMD/ATi:s, så du får ha bra med plats i burken

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

9600 är väl ändå ett kort? Funkar det med fler än två skärmar ändå?

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellis
9600 är väl ändå ett kort? Funkar det med fler än två skärmar ändå?

Ja, det är ett singelkort. Du kan inte köra mer än 2 skärmar på ett 9600GT.

Permalänk
Medlem

Enda fungerande lösningen för tre skärmar samtidigt är väl Matrox Triple Head 2 Go. Det är en låda som lurar ditt grafikkort att dina tre skärmar i själva verket är en skärm.

http://www.guru3d.com/article/matrox-triplehead-2-go-digital-...

Dock är det knappast en billig lösning. Kostar säkert 3000:- plus att du måste ha dator/grafikkort som orkar driva jätteupplösningen tre monitorer i bredd orsakar.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Förlåt nu att ja sliter upp den här gamla tråden. Men jag undrar precis samma sak som trådskaparen.
Jag ligger lite efter i grafikkortsutvecklingen på senare år så därför har jag ingen större koll på serierna som finns ute.

Jag skulle vilja köra 3 skärmar på samma gång. Även en tv (hdmi) ibland men de är inget måste.
På er som svarat i tråden låter det som det endast går med Matroxkortena.
Stämmer detta? Eller har ja misstolkat era svar?

4xdvi på ett ati grafikkort måste betyda att man kan köra 4 skärmar på samma gång. (iaf i min värld, varför skulle dom annars ha 4 utgångar om dom ändå inte går att använda på samma gång)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?r=271438
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=270596

Dessa två har jag tittat på.

Är den modellen ett bra grafikkort i övrigt?

Hur är ljudnivån på ett grafikkort i den där klassen i dagens läge. Finns de passiva/tystare 3e parts kylare till x2 kortena?

Tacksam för svar.

Edit: Läste det här i en recension av ena kortet.

Not only does it have two ATI Radeon HD 3870 graphics processing units (GPUs) onboard, it also has four DVI ports – twice the amount of a typical card. This means you can attach up to four monitors to your PC, boosting your productivity and making your friends and colleagues jealous of your vast desktop expanse.

CrossFire is enabled on the card by default (and you can use this card even if your motherboard doesn't support CrossFire), but if you plan on using four monitors, you'll have to disable it. With CrossFire disabled, you'll still be able to play games, of course, you just won't be able to harness the power of both GPUs. Luckily, with CrossFire enabled, you can still use a dual-monitor setup, so it's not all bad.

Så är de inte ett dualcore grafikkort? bara två grafikkort som sitter på en o samma platta?
Kan man växla mellan crossfire och icke crossfire i operativsystemet eller krävs de en reboot för de?

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk

Ja du kan köra 4 skärmar på ett "Asus EAH3870x2 Quad DVI" Jag vet, för jag har gjort det. Se bara till att ha rätt drivers. O de klarar av att driva 2 "små" (19-22") samt en 32" Tv.. De skärmarna jag har i sign helt enkelt.

Visa signatur

Jag stavar inte fel, tangenterna sitter bara inte på rätt ställe!
Datorn: |Asus Rampage Extreme| |Intel Core 2 Extreme QX9650 @4.2GHz | |Corsair Dominator 1800Mhz 8Gb DDR3(4x2Gb)| |2xHIS Radeon HD4870| |300Gb WD VelociRaptor +1,53 TiB HDD| |Corsair 1KW PSU
Skärmar: |LG W2452V-PF 24" (Full HD)| |LG M228WA-BZ 22"| |LG 32LB75 32" LCD-TV|