Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Jag är halvamerikan. Vilket innebär att jag skiter i vad servitörer tycker om mig de få gånger jag går ut och äter. Du får gärna ge hur mycket dricks du vill. Maten är billig, absolut! Dumt av mig att käfta om storleken på portionerna, allt e ju relativt... Har du bara varit i NY eller? Isf tycker jag de e lite synd att åka tillbaks till samma ställe, hela västkusten är i stort sett sevärd

Fråga: Ni som har tågluffat, hur har ni gjort, planerat allt i detalj, eller åkt runt lite hursomhelst?

Ja, det är ohyffsade människor som du som gör att vi (oavsett nationalitet) som reser får dåligt rykte. Det finns en anledning till att du får betydligt bättre service på en restarurang om du dricksar. Självfallet skall du inte dricksa om du inte får tillbörlig service men i övrigt är det kotym.

Vill även tillägga att dricksen inte är inräknad här i Sverige som någon tidigare nämnde. Normalt i Sverige är 10, 20% beroende på servicegrad och restaurang.

Själv skall man härnäst åka på långweekende till Garda, Italien. Skall bo i ett litet pitoreskt hotell med nära till sjön. Resan handlar uteslutande om sol, vila, vin och god mat. Kanske att jag vågar mig ut med en kiteboard. Avlsutande dag i Milano för höstshopping. Zegna, Boggi ... mmmm!

Visa signatur

HAPPY TIMES!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Jag ska till Vietnam+Thailand nu i nov/dec någon som kan tipsa om roliga saker att göra där?

Jag var i vietnam, kambodja o bankok i drygt en månad med fokus på vietnam.

Bästa vi gjorde i vietnam var att trecka uppe i områdena runta byn sapa(riktig turisthåla) vid gränsen till kina. gick upp på indokinas högsta berg(tog 3 dagar) och var utan massa "klättring".

Som sagt hoian är bäst för att sy upp kläder. vi gjorde det både på en marknad och i en butik. butikens kvallite var typ 10x bättre...

något jag verkligen hade sett fram emot innan resan var tunnlarna. vi besökte cu chi tunnlarna, men detta var en stooor besvikelse.

Sen när man åker runt i landet kan man välja mellan tåg och buss. vi åkte istort sett enbart med tåg (främst natttåg) och det gick väldigt bra. Har hört att man kan bli sittande när bussar går sönder...

Tillägg:
Ska själv åka till boston i 8 månader och ska då självklart se NY. Någo n som kan rekomendera andra sevärdheter i dom "hoodsen"?

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
Jag var i vietnam, kambodja o bankok i drygt en månad med fokus på vietnam.

Bästa vi gjorde i vietnam var att trecka uppe i områdena runta byn sapa(riktig turisthåla) vid gränsen till kina. gick upp på indokinas högsta berg(tog 3 dagar) och var utan massa "klättring".

Som sagt hoian är bäst för att sy upp kläder. vi gjorde det både på en marknad och i en butik. butikens kvallite var typ 10x bättre...

något jag verkligen hade sett fram emot innan resan var tunnlarna. vi besökte cu chi tunnlarna, men detta var en stooor besvikelse.

Sen när man åker runt i landet kan man välja mellan tåg och buss. vi åkte istort sett enbart med tåg (främst natttåg) och det gick väldigt bra. Har hört att man kan bli sittande när bussar går sönder...

Tillägg:
Ska själv åka till boston i 8 månader och ska då självklart se NY. Någo n som kan rekomendera andra sevärdheter i dom "hoodsen"?

joo, bussarna kan va hemska.
vi hamnade på en lokalbuss i några timmar, inge luftkonditionering och gick inte att öppna rutorna. stenhårda säten och i någon timma fick ajg sitta med en moppe i knäet.
man får tydligen ta med va som helst på bussarna.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ph0ny^

Vill även tillägga att dricksen inte är inräknad här i Sverige som någon tidigare nämnde. Normalt i Sverige är 10, 20% beroende på servicegrad och restaurang.

Jo, servicepålägg är vist pålaggt redan från början i Sverige. Dock är det även så att man bör dricksa lite extra (8-13% är standard) om man får bra service. Dock har restauranger i Sverige en sådan extra kostnad i priset redan, allt utöver det är ännu mera EXTRA för att visa att man uppskattat servicen. Jag själv dricksar i regel 15% i Sverige om jag är nöjd.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
joo, bussarna kan va hemska.
vi hamnade på en lokalbuss i några timmar, inge luftkonditionering och gick inte att öppna rutorna. stenhårda säten och i någon timma fick ajg sitta med en moppe i knäet.
man får tydligen ta med va som helst på bussarna.

plus att dom ställer ut små plastpallar i gången när bussen blir full. dock såg jag aldrig att dom placerade turister på dom...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ph0ny^
Ja, det är ohyffsade människor som du som gör att vi (oavsett nationalitet) som reser får dåligt rykte. Det finns en anledning till att du får betydligt bättre service på en restarurang om du dricksar. Självfallet skall du inte dricksa om du inte får tillbörlig service men i övrigt är det kotym.

Vill även tillägga att dricksen inte är inräknad här i Sverige som någon tidigare nämnde. Normalt i Sverige är 10, 20% beroende på servicegrad och restaurang.

Själv skall man härnäst åka på långweekende till Garda, Italien. Skall bo i ett litet pitoreskt hotell med nära till sjön. Resan handlar uteslutande om sol, vila, vin och god mat. Kanske att jag vågar mig ut med en kiteboard. Avlsutande dag i Milano för höstshopping. Zegna, Boggi ... mmmm!

Jag vet mycket väl vad som är normal dricks, både i Sverige och USA. Vad jag inte vet är vad du grundar ditt påstående om att jag är ohyffsad på. Är riktigt trött på svenska moraltanter som springer runt och ska förklara och uppfostra folk i seder och bruk i andra länder. Vad vill du ha sagt? Att jag ger turister dåligt rykte? Kan tänka mig att de flesta anledningar till att man inte gillar turister knappast baseras på storleken på dricksen. Exploatering, fyllon och bostadspris som skjuter i höjden hamnar nog högre på listan.

Din planerade resa låter riktigt fin, hoppas du får trevligt.

Visa signatur