Google Släpper ny webläsare: Chrome

Permalänk
Medlem

Kool. Snabbare än FF och IE(7) för mig. Kör på denna tills jag upptäcker nått som är katastrofalt.

Permalänk
Medlem

Mycket snabbare än Firefox och IE (7) för mig med. Älskar simpliciteten.
Dock en sak jag saknar ifrån tidigare webläsare är att kunna klick med scrollen och röra hela musen utan att behöva scrolla själv.

Permalänk
Medlem

Jävlar vad fort det går! Är grymmt fult dock och jag ser inga möjligheter att ändra UIet =/ Låt Opera vara såhär snabbt så har jag hittat min kärlek Ny flik grejen har dom ju snott från Operas Speed Dial och utfört det sämre.

Kan någon förklara lite mer ingående hur det går till när java kod kompileras och körs direkt på CPUn utan en VM imellan? Jag känner att jag inte har fattat riktigt :S

EDIT:

oj... man borde läsa vad man accepterar ibland...

"Content license from you
11.1 You retain copyright and any other rights you already hold in Content which you submit, post or display on or through, the Services. By submitting, posting or displaying the content you give Google a perpetual, irrevocable, worldwide, royalty-free, and non-exclusive license to reproduce, adapt, modify, translate, publish, publicly perform, publicly display and distribute any Content which you submit, post or display on or through, the Services. This license is for the sole purpose of enabling Google to display, distribute and promote the Services and may be revoked for certain Services as defined in the Additional Terms of those Services.
11.2 You agree that this license includes a right for Google to make such Content available to other companies, organizations or individuals with whom Google has relationships for the provision of syndicated services, and to use such Content in connection with the provision of those services.
11.3 You understand that Google, in performing the required technical steps to provide the Services to our users, may (a) transmit or distribute your Content over various public networks and in various media; and (b) make such changes to your Content as are necessary to conform and adapt that Content to the technical requirements of connecting networks, devices, services or media. You agree that this license shall permit Google to take these actions.
11.4 You confirm and warrant to Google that you have all the rights, power and authority necessary to grant the above license."

NEJ TACK!

http://news.cnet.com/8301-17939_109-10030522-2.html <-- Väldigt intressant artikel...

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Riktigt najs,ska bli kul å se hur den utvecklas.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
"Content license from you
11.1 You retain copyright and any other rights you already hold in Content which you submit, post or display on or through, the Services. By submitting, posting or displaying the content you give Google a perpetual, irrevocable, worldwide, royalty-free, and non-exclusive license to reproduce, adapt, modify, translate, publish, publicly perform, publicly display and distribute any Content which you submit, post or display on or through, the Services. This license is for the sole purpose of enabling Google to display, distribute and promote the Services and may be revoked for certain Services as defined in the Additional Terms of those Services.
11.2 You agree that this license includes a right for Google to make such Content available to other companies, organizations or individuals with whom Google has relationships for the provision of syndicated services, and to use such Content in connection with the provision of those services.
11.3 You understand that Google, in performing the required technical steps to provide the Services to our users, may (a) transmit or distribute your Content over various public networks and in various media; and (b) make such changes to your Content as are necessary to conform and adapt that Content to the technical requirements of connecting networks, devices, services or media. You agree that this license shall permit Google to take these actions.
11.4 You confirm and warrant to Google that you have all the rights, power and authority necessary to grant the above license."

Vad innebär det i praktiken då?
Och är det så märkvärdigt egentligen om man jämför IEs eller Firefox licensavtal?
Jag har inte läst något av avtalen, så jag vet inte, ställer därför frågan.

Alla använder vi väl google när vi söker på nätet och det skickas alltid information till google.analytics när man gör en sökning eller besöker en sida...
Google har nog full koll på oss oavsett Chrome eller ej...

Finns en anledning till att det saknas Adblock kanske?(Men det kommer...)

Men borde inte adblock som man har i t.ex Kaspersky Internet security 2009 sätta stopp för reklam osv?

Permalänk

Denna webbläsare var inge speciell tyckte jag, blir att fortsätta med Firefox

Permalänk
Medlem

Har någon läst/sett något om plugin för synkronisering av bookmarks mellan datorer?

Är det här Gears kommer in i bilden eller är det främst tänkt för tyngre applikationer?

Permalänk
Sötast

Men men men......måste jag nu byta ut min kära eldräv? :/

Permalänk
Medlem

Den var ju snabb och minimalistisk, men inte vet jag om den var så värst bra. Jag kommer fortsätta med Fx, i alla fall som det ser ut nu.

Roligt hur det fungerar i nördvärlden. Ligger Google bakom någonting så är det bra per default.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Enda orsaken till att de gör den här webläsaren är för att de skall kunna kartlägga era beteenden. Läskigt! Men å andra sidan så MÅSTE de göra den EXTREMT bra för att folk skall gå över från FF o IE. För/nackdelar...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Vad innebär det i praktiken då?
Och är det så märkvärdigt egentligen om man jämför IEs eller Firefox licensavtal?
Jag har inte läst något av avtalen, så jag vet inte, ställer därför frågan.

Jag har inte läst deras heller, men FF är ju inte vinstdrivande så de har ingen anledning att syssla med sånt här. IE bryr jag mig inte om Det var när det var Google som låg bakom jag blev misstänksam. Det är främst

"By submitting, posting or displaying the content you give Google a perpetual, irrevocable, worldwide, royalty-free, and non-exclusive license to reproduce, adapt, modify, translate, publish, publicly perform, publicly display and distribute any Content which you submit, post or display on or through, the Services."

Allt man postar genom webbläsaren ägs av Google läser jag det som, någon mer inläst som vill rätta mig?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Ja, det låter lite "konstigt", det måste jag medge. Men frågan är om detta skiljer sig, egentligen, mot FF och IE.

Ska bli spännande att följa utvecklingen.
Om det är så "allvarligt" som licensen säger så har Google gjort en jävla tabbe.
Ingen seriös datoranvändare kommer köra Chrome isåfall.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Ingen seriös datoranvändare kommer köra Chrome isåfall.

Dock är nog antalet seriösa användare rätt litet jämfört med det totala antalet.

Permalänk

haha vad dåligt
Nu när jag avinstallerade denna webbläsare så stod det Har vi gjort något fel? efter där det står om jag vill avinstallera eller inte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Jag har inte läst deras heller, men FF är ju inte vinstdrivande så de har ingen anledning att syssla med sånt här. IE bryr jag mig inte om Det var när det var Google som låg bakom jag blev misstänksam. Det är främst

"By submitting, posting or displaying the content you give Google a perpetual, irrevocable, worldwide, royalty-free, and non-exclusive license to reproduce, adapt, modify, translate, publish, publicly perform, publicly display and distribute any Content which you submit, post or display on or through, the Services."

Allt man postar genom webbläsaren ägs av Google läser jag det som, någon mer inläst som vill rätta mig?

Gör om gör rätt! Mozilla är i allra högsta grad vinstdrivande. Dom får betalt av google och andra sökmotorer för alla sökningar du gör genom webläsaren. Tror dom drog in 33 miljoner dollar under 2007. Inte dåligt med tanke på att det mesta görs av användarna och att det är ett förhållandevis litet företag.

Edit: Hade inte kollat upp min egen fakta. Men här är ett utdrag från Wikipedia:

The foundation (Mozilla foundation) has an ongoing deal with Google to make Google search the default in the Firefox browser search bar and hence send it search referrals; a Firefox themed Google search site has also been made the default home page of Firefox. A footnote in Mozilla's 2006 financial report states "Mozilla has a contract with a search engine provider for royalties. The contract originally expired in November 2006 but was renewed for two years and expires in November 2008. Approximately 85% of Mozilla’s revenue for 2006 was derived from this contract."; this equates to approximately US$56.8 million.[2]

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem

Det intressanta nu är inte om FF gör $60 miljoner om året eller inte utan hur allvarligt licensen för Chrome verkligen ska tolkas...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dricksprit
Gör om gör rätt! Mozilla är i allra högsta grad vinstdrivande. Dom får betalt av google och andra sökmotorer för alla sökningar du gör genom webläsaren. Tror dom drog in 33 miljoner dollar under 2007. Inte dåligt med tanke på att det mesta görs av användarna och att det är ett förhållandevis litet företag.

Edit: Hade inte kollat upp min egen fakta. Men här är ett utdrag från Wikipedia:

The foundation (Mozilla foundation) has an ongoing deal with Google to make Google search the default in the Firefox browser search bar and hence send it search referrals; a Firefox themed Google search site has also been made the default home page of Firefox. A footnote in Mozilla's 2006 financial report states "Mozilla has a contract with a search engine provider for royalties. The contract originally expired in November 2006 but was renewed for two years and expires in November 2008. Approximately 85% of Mozilla’s revenue for 2006 was derived from this contract."; this equates to approximately US$56.8 million.[2]

Fast Mozilla är väl inte vinstdrivande på samma sätt, har för mig jag läst nånstans att de använder största delen av sina inkomster till utveckling av sin programvara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Fast Mozilla är väl inte vinstdrivande på samma sätt, har för mig jag läst nånstans att de använder största delen av sina inkomster till utveckling av sin programvara.

Nej, jag tror inte att Mozilla är lika maniska att göra större vinser på allt fler marknader. Men dom är trots allt vinstdrivande. På ett bra sätt.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk

" 9.4 Bortsett från den begränsade licens som beskrivs i avsnitt 11 erkänner Google och samtycker till att det inte har några rättigheter, befogenheter och anspråk vad gäller dig (eller dina licensgivare) enligt dessa villkor på eller till innehåll som du skickar in, lägger upp, överför eller visar på eller via tjänsterna, inklusive alla immateriella rättigheter till innehållet (oavsett om dessa rättigheter är registrerade eller inte, och oavsett var i världen dessa rättigheter finns). Utom när du har annat skriftligt avtal med Google samtycker du till att du har ansvar för att skydda och upprätthålla dessa rättigheter och att Google inte har någon skyldighet att göra så för din räkning. "

Så tar vi det på svenska

"11.1 Du behåller upphovsrätten och alla andra rättigheter som du redan har för innehåll som du skickar, lägger upp eller visar på eller via tjänsterna. Genom att skicka, lägga upp eller visa innehållet beviljar du Google en evig, ouppsägbar, världsomspännande, royaltyfri och icke-exklusiv licens att reproducera, anpassa, ändra, översätta, publicera, distribuera och offentligt utföra eller visa allt innehåll som du skickar, lägger upp eller visar på eller via tjänsterna. Denna licens har det enda syftet att göra det möjligt för Google att visa, distribuera och göra reklam för tjänsterna och kan återkallas för vissa tjänster enligt definitionen i tjänsternas ytterligare villkor. "

Det är alltså samma utdrag som redan lagts upp men på svenska. Jag personligen tycker Google har gått för långt i det här, men å andra sidan vet jag inte vad FF/IE/Opera har för licensavtal. Nån som orkar ta reda på det för en jämförelse?

Permalänk
Medlem

Snabb är den iaf, men funkar inte riktigt som den ska.

Vet inte vad det är i denna kod som gör att det inte funkar?

<table id="Links" class="table_thin_border" border="1"> <tr valign="top"><td class="table_head" width="727" bgcolor="#E1E1E1"><b><font size="2" face="Verdana">Länkar</font></b></td></tr> <tr valign="top"><td id="QuickLinks" width="727"><script>loadXMLDoc2("/xxx/xxx/xxx/Intranet/S003128.nsf/snabblankar.xml","globallinks()")</script></td></tr> </table>

Funkar iaf i IE/FF/Opera, i Chrome blir det helt tomt o inga länkar visas.

Dessutom så blir sidorna delvis eller helt tomma ibland, och så får man ladda om dom,
om det beror på att jag sitter o surfar via proxy vet jag inte, men det funkar oxå utan problem i IE/FF/Opera.
t.ex. så när man tar 'Förhandsgranska' på ett inlägg här så får jag bara en blank sida..

Får hoppas det kommer massor med plugins för funktioner man saknar, mousegestures var det första jag saknade

Edit: www.vv.se ville inte vara med o leka..
Välkommen till Vägverkets webbplats.
Du har en gammal webbläsare som inte hanterar Xhtml 1.o Transitional.
Detta gör att du inte kan se vår webbplats på det sätt som det är tänkt.
Vi rekommenderar dig att ladda hem en ny (ex Internet Explorer, Mozilla eller Opera).)

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

Byter helt klart till denna läsare !

Enkel och snygg design och just de funktioner man behöver.
Dessutom verkar den vara väldigt snabb.
Gillar att jag får upp alla mina vanligaste sidor som ikoner när jag startar.

Edit : Jag får inga som helst problem med vägverkets webplats www.vv.se.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Någon som kollat funktionaliteten tillsammans med Tor och Vidalia ännu då??

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

vv.se fungerar här också.

En sak:
Aktivitetsfältet i Windows har jag inställt på "alltid överst" och "dölj automatiskt".
I IE / FF så poppar denna ner, när man går upp till klockan.

Detta fungerar inte med Chrome, iaf inte här.
Tips?
Kör Vista Prem. 32.
Edit: Och anledningen till att det inte fungerar är att Windows uppfattar Chrome som ett "eget program" typ som ett spel. För när jag maximerar Chrome så går MSN ner i Upptagen läge.

Permalänk
Medlem

Nu funkar www.vv.se helt plötsligt, innan såg det ut så här:

Edit: Minnes användning enl Chrome...

4st flikar öppna i Chrome + Minnes fliken vs. 11st i Opera...

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manhog
...
När det gäller utrymme så äger Firefox. (IE är som vanligt sämst på allt.)
...

Fel, opera kan du få minst lika slimmad om inte ännu mer slimmad. Du kan ta bort allt inklusive menyraden.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Om man inte kan bli av med alla onödiga knappar i Chrom så vet jag inte om jag kommer att testa den ens. Någon som vet om det går?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Fel, opera kan du få minst lika slimmad om inte ännu mer slimmad. Du kan ta bort allt inklusive menyraden.

Jag har då ingen menyrad i Firefox.

Permalänk
Musikälskare

De enda jag stör mig på är att bilder öppnas i ett nytt fönster, nån som vet hur man fixar detta?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Inte illa för en helt ny browser som fortfarande är i betaversion.

Men jag har för många extensions i Firefox som jag är mer eller mindre beroende av, Adblock, Foxmarks och Roboform för att nämna de viktigaste, därför kommer jag inte använda chrome i dagsläget. Men jag kommer att följa utvecklingen!

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Inte illa för en helt ny browser som fortfarande är i betaversion.

Men jag har för många extensions i Firefox som jag är mer eller mindre beroende av, Adblock, Foxmarks och Roboform för att nämna de viktigaste, därför kommer jag inte använda chrome i dagsläget. Men jag kommer att följa utvecklingen!

Känner väl ungefär samma.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk

Trevligt med nya browsers. Chrome är riktigt riktigt snabb