Googles matkostnad, minst 400 miljoner

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Någon som har bilder från insidan av google?

hitta bara dessa

http://www.officesnapshots.com/2008/02/19/google-mountainview...

Precis som inlägget ovan säger så finns det inget som heter gratis... antagligen får de 200kr mindre i lön när de anställs =), istället för 30 000 får de 29800.

Men visst det är ju trevligt att få "gratis" lunch.

Det är förbjudet att ta bilder från insidan, det räckte att man nuddade kameran så blev man tillsagd. Vi hade vakter som följde efter oss hela tiden utöver guiden. Så det finns nog inte så många bilder ute på Internet.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat
123kr om dagen får varje anställd i mat

Heh, nu är det bara att jämföra med fängelsematen för 9kr/måltid eller skolmaten för 4kr/måltid. Detta var på nyheterna på ett par år sedan, men jag tror mig minnas siffrorna rätt.

Permalänk
Medlem

Google är för mig en modern arbetsplats, något lyxig sådan men ändå. Tänk om fler kunde ha ungefär samma inställning.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

tänk på att vi räknar i kronor som är en förhållandevis stark valuta... och utgår från svenska matpriser som ligger bland de högsta i världen... Misstänker att det mesta av utvecklingen och antal anställda är placerade i USA/Asien...

200:- är ungefär 34 dollar.... en big mac kostar ca. 2,5 dollar = 13,6 big macs....

Permalänk
Medlem

Det är ju ett mkt bra sätt att få bra PR och dra till sig bra personal med, helt olikt den generella personalpolitiken som råder annars i USA.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

jag kan inte riktigt förstå vad man gör som anställd..?

Permalänk
Avstängd

Lite bättre än där jag arbetar där vi har stolar som går sönder en efter en i lunchrummet. Det är flera som har satt sig på en stol, stolen har brakat ihop och den anställde har hamnat på golvet.

Men men, det är chefens val, ingen kan tvinga honom att ta väl hand om personalen.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiN-ART
jag kan inte riktigt förstå vad man gör som anställd..?

Jobbar?

Google består inte av en hemmaserver och ett par ungdomar som mäter bandbredd om det var det du trodde. Speciellt inte med diverse trafik domänerna har.

Permalänk

Tycker det är lustigt att när Google tjänar multum med pengar och lagar gormémat till sina anställda så är det världens bästa företag. Alla här är ju så livrädda för monopol, Google har ju i princip sökmotormonopol!
Varför gnäller ingen på det? Är det för att ingen har är företagare utan enbart privatpersoner och inte drabbas av Googles monopol på sökmotorannonser?

Om Microsoft får monopol är det hemskt, likaså om Intel eller Nvidia får det, varför då inte Google?

Varför finns det ingen "fanboyskara" som tycker synd om Yahoo eller Altavista? Behövs inte dom precis som AMD/ATI och Linux eller Mac?

Angående det som någon skrev om att svenska företag borde lära sig något av detta...
Kan ju kanske vara så att svenska företag beskattas till existensminimum i många fall och knappast har råd att servera Belugakaviar och gåslever till sina anställda. Det ser skatter och arbetsgivaravgifter till att vi blir utan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Tycker det är lustigt att när Google tjänar multum med pengar och lagar gormémat till sina anställda så är det världens bästa företag. Alla här är ju så livrädda för monopol, Google har ju i princip sökmotormonopol!
Varför gnäller ingen på det? Är det för att ingen har är företagare utan enbart privatpersoner och inte drabbas av Googles monopol på sökmotorannonser?

Om Microsoft får monopol är det hemskt, likaså om Intel eller Nvidia får det, varför då inte Google?

Varför finns det ingen "fanboyskara" som tycker synd om Yahoo eller Altavista? Behövs inte dom precis som AMD/ATI och Linux eller Mac?

Det beror väl till stor det på att googles tjänster är gratis. Om Intel får monopol kommer processorpriserna (bland annat) öka. Om Google får monopol (vilket de är långt ifrån) på sökmotor-marknaden så kostar det fortfarande ingenting för oss att söka. Enligt detta bloginlägg så har google inte ens 50% av marknaden. Sedan vad han fått siffrorna från vet jag inte, men att de har monopol är i varje fall långt från sanningen, även om de flesta entusiasterna använder google.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Poängen är ju att Google inte är gratis, annars hade de väl inte gjort rekordvinst år efter år?

Sedan att just Sweclockers användare inte personligen lider av detta är ju en annan femma. Tycker bara det allmänna resonemangen är underligt?

Edit: Trodde verkligen Google hade större marknadsandel än knappa 50%, om nu de siffrorna stämmer. Känner ingen som använder något annat. Till och med min antika mormor "googlar" (hatar ordet, liten språkpolis som man är) .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dricksprit
Det är väl självklart att dom får. Ingen som påstått något annat. Men är det fel?

Detta ses ju som exotiskt vilket i mina ögon är sjukt, dom ställen jag varit på som erbjuder gratis frukost och lunch har varit bra mycke bättre på många sätt. Folk är beredda att göra mer för ett företag som bryr sig, och inte bara bryr sig om hur många minuter du jobbar per timme, utan hur du har det dygnet runt.

Nej jag tycker det är bra. Mitt inlägg var inte menat att det skulle vara något negativt i det. Jag tycker alla större företag i alla fall borde bjuda anställda på lunch.

Det är exotiskt för att få företag bryr sig på det sättet, inte för att det skulle vara lyx Men iofs så skulle väl definitionen av lyx vara det som de flesta inte får

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Poängen är ju att Google inte är gratis, annars hade de väl inte gjort rekordvinst år efter år?

Sedan att just Sweclockers användare inte personligen lider av detta är ju en annan femma. Tycker bara det allmänna resonemangen är underligt?

Edit: Trodde verkligen Google hade större marknadsandel än knappa 50%, om nu de siffrorna stämmer. Känner ingen som använder något annat. Till och med min antika mormor "googlar" (hatar ordet, liten språkpolis som man är) .

Så vilka andra individer får betala för att googla?

det är väl snarare en föredel om de nu har monopol, gratis för folk att söka, dock kostar det mer för företagen att annonsera på google, men eftersom alla använder google så är det bra även för företagen. Desto fler som använder google desto mer kan klicka på annonserna.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle lätt äta för mer (hästportioner).

Just nu lägger jag runt 3000kr/månaden på mat och då känns de som om jag svälter. Är ingen godis/läsk/chips-människa heller.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
tänk på att vi räknar i kronor som är en förhållandevis stark valuta... och utgår från svenska matpriser som ligger bland de högsta i världen... Misstänker att det mesta av utvecklingen och antal anställda är placerade i USA/Asien...

200:- är ungefär 34 dollar.... en big mac kostar ca. 2,5 dollar = 13,6 big macs....

En Big Mac kostar 1$ pa mandagar "Big Mac Mondays".

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Så vilka andra individer får betala för att googla?

det är väl snarare en föredel om de nu har monopol, gratis för folk att söka, dock kostar det mer för företagen att annonsera på google, men eftersom alla använder google så är det bra även för företagen. Desto fler som använder google desto mer kan klicka på annonserna.

"There is no such thing as a free lunch"

Vilka tror du i slutändan får betala för annonseringen genom Google? Givetvis är det konsumenterna som får betala x antal kronor mer för produkter eftersom företagen som annonserar via Google givetvis lägger på sin annonseringskostnad på alla sina produkter.

Permalänk
Medlem

Haha vi är verkligen på väg mot att företag är mer eller mindre som land.

I framtiden kommer man bara behöva fråga en fråga.

1 Hej där! Var kommer du från?

2 Hejsan jag är Google medborgare. Var kommer du själv ifrån?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Heh, nu är det bara att jämföra med fängelsematen för 9kr/måltid eller skolmaten för 4kr/måltid. Detta var på nyheterna på ett par år sedan, men jag tror mig minnas siffrorna rätt.

Källa på de siffrorna? Hur som lär det vara råvarukostnader, vilket Googles siffror inte lär vara. Inte för att är i samma klass ändå, men i vart fall...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Källa på de siffrorna? Hur som lär det vara råvarukostnader, vilket Googles siffror inte lär vara. Inte för att är i samma klass ändå, men i vart fall...

Om skolmaten: http://www.skolmatensvanner.se/fragorsvar_visa.php?id_art=243

En kul grej som många glömmer nämna är det annorlunda företagsklimatet i sverge, och hur det påverkar allt, skatter på löneförmåner etc.

En annan sak är att google bara anställer folk som är bland de bästa inom sitt område (enligt en dokumentär jag såg om google), och om man är bland de bästa så FÖRVÄNTAS det att man ska få ett antal trevliga förmåner!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Räknefel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Precis som inlägget ovan säger så finns det inget som heter gratis... antagligen får de 200kr mindre i lön när de anställs =), istället för 30 000 får de 29800.

Men visst det är ju trevligt att få "gratis" lunch.

Nu blev det nog lite räknefel där, det är ju 200 kr om dagen, så 200 x 25 dagar i månaden är 5000 kr som dras av på lönen. Och det skulle nog märkas ganska så tydligt om Google låg i genomsnitt 5000 kr under marknadslön. Så det finns visst något som heter gratis lunch. Det är nämligen inte säkert att lönen höjs med samma summa om lunchen skulle börjat kosta pluring.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
adquarters/[/url]
Precis som inlägget ovan säger så finns det inget som heter gratis... antagligen får de 200kr mindre i lön när de anställs =), istället för 30 000 får de 29800.
[/B]

Så de äter för 200kr i månaden menar du?

200*20 = 4000

30 000 - 4 000 = 26 000kr

Ändå rätt stor skillnad i lön, och ja hade de inte gett maten såhär, så hade troligtvis lönerna varit högre. Dock tror jag de gör på rätt sätt, de får nöjd och effektivare personal.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Nu blev det nog lite räknefel där, det är ju 200 kr om dagen, så 200 x 25 dagar i månaden är 5000 kr som dras av på lönen. Och det skulle nog märkas ganska så tydligt om Google låg i genomsnitt 5000 kr under marknadslön. Så det finns visst något som heter gratis lunch. Det är nämligen inte säkert att lönen höjs med samma summa om lunchen skulle börjat kosta pluring.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
Så de äter för 200kr i månaden menar du?

200*20 = 4000

30 000 - 4 000 = 26 000kr

Ändå rätt stor skillnad i lön, och ja hade de inte gett maten såhär, så hade troligtvis lönerna varit högre. Dock tror jag de gör på rätt sätt, de får nöjd och effektivare personal.

Var ju bara ett dåligt exempel låt säga att ingenjörerna där tjänar 450 000 per år istället. När de blir anställda på google kanske de bara får en lön på 400 000/per år för att täcka dessa kostnader.

o nej jag tror inte på gratis luncher som google ger ut är så gratis som många tror :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Var ju bara ett dåligt exempel låt säga att ingenjörerna där tjänar 450 000 per år istället. När de blir anställda på google kanske de bara får en lön på 400 000/per år för att täcka dessa kostnader.

o nej jag tror inte på gratis luncher som google ger ut är så gratis som många tror :).

Jag skulle nog tro på en blanding av din och amparis teori, jag tror säkert att det blir billigare för google att servera mat för 200kr om dagen än att ge de anställda 200kr mer i lön varje dag.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk

Det är jävligt coolt där, va där förra sommarn

Visa signatur

Chieftec Aegis CH-05B-B-OP | Asus P5n32-SLI Premium | Intel Core 2 Duo E6600 @ 2.7GHz | Corsair VS1 2gb | Gainward GeForce 8800 GTS 640MB | Creative Xtreme Music |2x Samsung Spinpoint 250gb | Deathadder + ExactMat SaitekEclipse II | Razer Barracuda||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caineth
Testa och sök på t.ex. "bilverkstad". Notera dem s.k. "sponsrade länkarna" till höger om sökresultaten. Tänk dig sedan att alla dem företagen betalar pengar för att få synas där. Efter det tänker du dig att nästan varje land har egna språk, som ju innebär ännu fler sökord. Tänk dig sedan alla tusentals sökord som det finns, och som företag kan tänkas vilja annonsera på, världen över. Sedan tänker du dig ett stooort berg med pengar.

Sedan behöver du inte tänka mer. Välkommen till Google.

jag ser inga såna ,har FF 2 och adblock plus med gömma element pluginen
så jag ser inga sponsrade länkar alls på googles sida nånstans

måste ju säkert vara fler som döljer dessa för oftast är det ju inte dessa man vill åt när man sökte

//crisun

Visa signatur

[b] OS: Vista ultimate 32 (X86) | Motherboard: Gigabyte - Socket 775 - ATX iP35 (GA-P35-DS4 Rev:2.0) |
CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz /1333MHz /4MB | Memmory: Corsair XMS2 2048MB DDR2 XMS2-6400 800MHz (4-4-4-12) (2x1024MB) |
Grafic Card: Asus Geforce 8800 GT 512MB 45@idle - 60@full load ,Stock cooler| [/b]