Kan jag köra tre skärmar parallellt?

Permalänk
Medlem

Kan jag köra tre skärmar parallellt?

Jag köpte en dator redan 2004 (Intel P4, 3ghz) som ännu räcker bra för mig då jag inte spelar spel eller dylikt. Däremot använder jag datorn till trading på aktie/finansmarknaden och då är det viktigt att ha bra visuell överblick, därför vill jag nu expandera till att köra tre datorskärmar parallellt i systemet.

Mitt moderkort: Asus P4P800-E Deluxe (Pentium4 Sockel478, Intel865PE, ATX, SerialATA+IDE RAID)
Bild: http://www.ixbt.com/mainboard/asus/p4p800-roundup/p4p800-se-b...

Mitt grafikkort: Inno3D GeforceFX 5200 (128 MB DDR, AGP 8X, 250/200 MHz, video-ut+DVI)
Bild: http://www.pcb.se/images?id=161808496&type=web

Mitt OS: Windows XP Pro SP2

Jag är inte så insatt i hur multipla skärmar funkar eller vilka begränsningar som finns i min hårdvara. Hur kan jag lättast och billigast köra 3 skärmar? Är det bara att sätta i ett till gammalt grafikkort och köra en skärm från det samtidigt som mitt befintliga grafikkort används för en analog och en DVI-skärm. Funkar alla tre parallellt? Nåt särskilt man bör tänka på?

Permalänk

Ska du köra 3 skärmar behöver du Matrox Trippe Head To Go

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Varför då, vad är det som gör att jag inte bara kan sätta i ett grafikkort till? Är det mitt OS, moderkort eller befintliga grafikkort som är problemet? Hade varit bra med ett förtydligande...

Permalänk
Medlem

Japp, det ska funka fint. Att tänka på är att försöka hitta ett likadant kort som det du redan har, så du kan använda samma drivrutin. Nu har du ju ett AGP-kort, men det bör finnas liknande GeForce-kort även för PCI. Det är nog den enklaste och billigaste lösningen, om du kan hitta ett PCI-kort dvs...

Alternativt så raggar du upp ett par gamla Matrox P650-kort för AGP/PCI, de fungerar kanon med multipla skärmar och 2D i allmänhet. De är hopplösa i 3D-grafik dock, men det behöver du nog inte heller. Dyra att köpa nya och svåra att hitta, men det bör gå att jaga rätt på begagnat.

Matrox har dyrare kort också för triple-head, men de har jag inte testat själv. Känns onödigt dyra dock, nypris ligger nånstans runt 5000kr.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar osgorth. För att minimera krångel funderade jag även på den lösningen, dvs att ta ur mitt nuvarande grafikkort och istället skaffa ett dyrare kort med 4 DVI-utgångar i ett och samma kort
(Det enda jag hittat är http://www.matrox.com/graphics/en/products/graphics_cards/m_s...).

Dock är det ju som sagt lite dyrt, så ifall det helt enkelt räcker att köpa ett gammalt PCI-kort för att köra den tredje skärmen så gör man ju helst det, särskilt eftersom man kommer behöva lägga pengar på minst två 19-tumsskärmar i samma veva också.

Permalänk
Medlem

Jag har personligen inte testat AGP + PCI, men det borde fungera fint. Flera PCI-Expresskort går fint, och även ett PCI-Express + ett PCI har funkat fint för mig (Matrox P650).

Du kan kolla med Pyrotech i Stockholm, de har pysslat en del med såna här lösningar genom åren.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Kan jag över huvud taget köra PCI-express-produkter med mitt moderkort? Misstänker att det inte går, i så fall går det väl knappast att använda det kort med 4 x DVI jag länkade i mitt förra inlägg...

Matrox P650 kostar nästan 1500 kr där jag kollat (http://www.databyran.nu/default_main.asp?katId=4&katUnderId=2...), men det kanske finns andra billigare varianter på kortet?

Annars borde väl ett billigt AGP-kort som det här för drygt 300 kr (http://www.databyran.nu/?katId=4&katUnderId=208&detProdId=139...) kunna funka om jag förstått det rätt? Dvs Ifall man nu kan köra en skärm i vardera analog och DVI från samma kort samtidigt och de båda kortens drivrutiner inte krockar på nåt sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fierze
Kan jag över huvud taget köra PCI-express-produkter med mitt moderkort? Misstänker att det inte går, i så fall går det väl knappast att använda det kort med 4 x DVI jag länkade i mitt förra inlägg...

Matrox P650 kostar nästan 1500 kr där jag kollat (http://www.databyran.nu/default_main.asp?katId=4&katUnderId=2...), men det kanske finns andra billigare varianter på kortet?

Annars borde väl ett billigt AGP-kort som det här för drygt 300 kr (http://www.databyran.nu/?katId=4&katUnderId=208&detProdId=139...) kunna funka om jag förstått det rätt? Dvs Ifall man nu kan köra en skärm i vardera analog och DVI från samma kort samtidigt och de båda kortens drivrutiner inte krockar på nåt sätt?

Nej, har du inga PCI-E-portar kan du inte ha sådana kort. Om du har 2 AGP-portar skulle du kunna använda ett till sådant men inte så vanligt med moderkort som har fler än en AGP-port om jag inte minns fel.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Nej, du kan tyvärr inte använda PCI-Express. Och ett AGP-kort har du redan, och det finns bara en sån kortplats och den är upptagen av det du har. Så, enda möjligheten är ett PCI-kort, tyvärr.

Jag sitter och letar lite på eBay, och det finns ju faktiskt ett par Matrox Parhelia-kort för AGP, som stöder upp till 3 analoga skärmar i upplösningen 1280x1024. Räcker det eller behöver du högre upplösning? Det här kan bli en billig lösning om begränsningarna till analog skärm och upplösningen inte gör dig nånting. 1280x1024 är lämpligt för t.ex. 19"-skärmar, men helst inte större än så.

Annars tror jag att du får bäst resultat med ett Matrox P650 för AGP som ersätter ditt befintliga kort, och en PCI-version av samma kort för din tredje skärm (som då kan vara antingen DVI eller analog). AGP-kortet är ganska lätt att hitta begagnat, PCI-kortet är svårare men det går att hitta på eBay.. PM:a om du behöver hjälp att jaga fatt i dem så kan jag nog hjälpa dig.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Varför fan ska ni alltid krångla till det så jävla mycket? Köp två sådana här kort, eller liknande, och sätt i dina vanliga PCI-platser, sen är det bara att koppla in upp till 4 skärmar och vara glad!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344080

Permalänk
Medlem

Tja, om du hade tittat lite närmare så ser du att kortet inte finns i lager. Det gör överhuvudtaget inget billigt PCI-kort, och jag har fått intrycket att Fierze inte vill spendera hur mycket som helst på detta. Rätt eller fel, jag läser bara mellan raderna.

Men visst, det är säkert också en lösning, som jag dock inte har erfarenhet av själv. Jag brukar föredra att prata om sådant jag själv har provat, och jag vet bestämt att Matroxkorten är ypperliga för just det som trådskaparen vill ha dem till.

Dessutom är det ingen annan som försökt ge killen hjälp, så fler förslag mottages säkert tacksamt!

Okej?

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Varför fan ska ni alltid krångla till det så jävla mycket? Köp två sådana här kort, eller liknande, och sätt i dina vanliga PCI-platser, sen är det bara att koppla in upp till 4 skärmar och vara glad!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344080

Ja, det borde fungera fint. Har trådskaparen ett integrerat grafikkort på moderkortet bör det fungera också.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Varför fan ska ni alltid krångla till det så jävla mycket? Köp två sådana här kort, eller liknande, och sätt i dina vanliga PCI-platser, sen är det bara att koppla in upp till 4 skärmar och vara glad!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344080

Tack för era svar,

Men räcker det inte med endast *ett* sånt PCI-kort om jag redan har ett AGP-kort med både analog och DVI-utgång, det behövs ju bara tre skärmar för min del då skrivbordet inte rymmer fler. Eller blir det konflikter mellan PCI-kortet och mitt nuvarande AGP-kort?

Det bästa vore ju om man bara kunde gå ut och köpa ett billigt PCI-kort i en butik för 3-400 kr, plugga in och köra utan problem. Även det sämsta kortets prestanda lär överstiga mina behov så länge skärmarna funkar bra ihop och visar rätt bild.

För övrigt tror jag inte att jag har ett integrerat grafikkort på mobo:t, står inget om det i manualen iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fierze
Tack för era svar,

Men räcker det inte med endast *ett* sånt PCI-kort om jag redan har ett AGP-kort med både analog och DVI-utgång, det behövs ju bara tre skärmar för min del då skrivbordet inte rymmer fler. Eller blir det konflikter mellan PCI-kortet och mitt nuvarande AGP-kort?

Det bästa vore ju om man bara kunde gå ut och köpa ett billigt PCI-kort i en butik för 3-400 kr, plugga in och köra utan problem. Även det sämsta kortets prestanda lär överstiga mina behov så länge skärmarna funkar bra ihop och visar rätt bild.

För övrigt tror jag inte att jag har ett integrerat grafikkort på mobo:t, står inget om det i manualen iaf.

Ja, det räcker med ett nytt pci-grafikkort, och jag tror inte att du behöver vara så orolig för att drivrutinerna ska hamna konflikt med varandra. Jag kör t.ex. utan problem ett nvidia- och ett ATI-grafikkort samtidigt.