Permalänk
Medlem

Feedback på offert.

Halloj!

Jag har fått en offert på enligt följande:

"Har valt en uppsättning som skall duga bra till spel och som klarar av att spela upp hd-material utan problem och sedan också att den är tyst. Jag har åtminstone konstaterat att det inte är trevligt att ha ett grafikkort som har en fläkt som har mycket oljud när man ser på en film.

Produktbeskrivning----------------------------------------------
Moderkort: ASUS S775 IP35 DDR2 SATA2 GBLAN 8CH HD
Minne: 4GB 800MHZ DDR2 NON-ECC CL6 DIMM KIT2
Processor: INTEL E8500 CORE2D 3.16GHZ 1333/6M S775 Grafikkort: CLUB 3D HD 3870 PCIE 512MB HDMI HEATPIPE
Hårddisk: SMG F1 1TB 3.5" SATA2 7200RPM 32MB
Högtalare: LOGITECH X-540, 5.1 / 70 W RMS
Spelkontroll: LOGITECH CORDLESS RUMBLEPAD II PCS
Hd/dvd-spelare: LG BLURAY 6X BLACK RETAIL
Låda: Silverstone LC17 Black
Fläkt: NesteQ NA5201 520W 0dB
Tv-kort: AnySee E-30plus DVB-C USB2.0

Priset är väl dryga 11 000 SEK.

Vad säger ni? Är t.ex. grafikkortet tillräckligt bra? Jag vill kunna se högupplöst film på tv. Banda till hd:n från tv:n och se på en annan kanal samtidigt. Spela de "tyngre" spelen etc. Är den här lösningen något att hänga i julgranen? Saknas det något? Ljudkort?

Ger gärna mer info om ni vill ha. Säg också till om ni behöver mer info om de enskilda produkterna.

Observera att jag är en novis på området..

Mvh

Permalänk
Relik 📜

Hm, det ska alltså vara en dator främst för filmtittande och i andra hand för spel? Ska spelen spelas på TV?
11k för en HTPC (utan skärm?) är lite överpris i så fall.

Jag tror du bör fundera över om det är en spelmaskin eller HTPC du söker, det du har ovan är snarast en spelmaskin.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Sen skulle det nog vara en bra idé att köra på ett passivt kylt Radeon 4850.. det får kanske inte plats om du har en htpc låda dock.

Visa signatur

AMD 4850e - 2x2GB Corsair XMS2 5-5-5-18 - Gigabyte GA-MA78G-DS3H - Grafikkort sökes.. idéer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Hm, det ska alltså vara en dator främst för filmtittande och i andra hand för spel? Ska spelen spelas på TV?
11k för en HTPC (utan skärm?) är lite överpris i så fall.

Jag tror du bör fundera över om det är en spelmaskin eller HTPC du söker, det du har ovan är snarast en spelmaskin.

Det ska vara en htpc/dator för både spel och filmtittande. Är väl ungefär lika hög prioritet på båda. Allt ska ske på tv hade jag tänkt.

Ingen skärm ingår.

Det går inte att ha en htpc som man kan använda som dator/htpc..?

Permalänk
Medlem

4gb minne är sjukt overkill på en htpc!

EDIT: läste inte riktigt, såg att du skulle ha den till spel också så det fungerar nog

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem

Jag säger som jag sa i en annan tråd. Jag gjorde som så att jag använder datorn som stationär(vanligt datorchassi), dvs med vanlig skärm. Dock har jag även dragit en kabel från datorn till tvn, så jag kan bara dra filmerna åt "höger" på skärmen så hamnar dem på tvn. Jag använder även windows vista ultimate som har media center inbyggt. Så har jag ställt in att när jag slår igång media center öppnas det på tvn, samt att jag har fjärr att navigera i menyerna med. Tycker detta fungerar ypperligt, men detta förutsätter att din dator kan stå nog nära tvn så att kabeln räcker(dvs i samma rum).

Jag kan säga av egen erfarenhet att man får lite ont i ögorna om man använder tvn till alldagligt surfande/spelande, så jag föredrar kompromissen att göra allt detta på en vanlig datorskärm för att sedan kunna slå över till filmläge på två klick.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robot.eriksson
Sen skulle det nog vara en bra idé att köra på ett passivt kylt Radeon 4850.. det får kanske inte plats om du har en htpc låda dock.

Ok, så ett lite bättre grafikkort kunde vara på sin plats?

Känner annars att svaren som ges inte rikitigt är svar på frågorna i mitt första meddelande. Ser grejerna ok ut annars, eller är det något som saknas som jag borde ha? Etc.

Men tack så mycket för att ni försöker hjälpa mig.