javascript: Radbrytning i textNodes

Permalänk
Medlem

javascript: Radbrytning i textNodes

Hejsan.

Håller på att skriva en formulärvalideringsfunktion i javascript.
Under finns koden som anropas när man klickar på "skicka" knappen, den kollar igenom och skriver ut om något fält är tomt. Men hur gör jag för att få radbrytning mellan utskrifterna?
Varken <br> eller \n fungerar.

Tack på förhand.

*edit*
slänger in en extra fråga.
Jag har ett formulär som saknar submit knapp. Har en vanlig button istället, som har onclick="checkValues()".
Men hur gör man för att den ska aktiveras när man klickar enter i formuläret?

function checkValues() { var errorMsg = ''; var nbrErrors=0; if (document.getElementById("namn").value == '') { var errorMsg = "Du måste fylla i ett namn.<br>\n"; nbrErrors++; } if (document.getElementById("epost").value == '') { errorMsg = errorMsg + "Du måste fylla i din epost.\n"; nbrErrors++; } if (nbrErrors>0) { document.getElementById("felmedelande").style.visibility = 'visible'; errorMsg = document.createTextNode(errorMsg); if (document.getElementById("felmedelande").firstChild != null) { document.getElementById("felmedelande").replaceChild(errorMsg,document.getElementById("felmedelande").firstChild); } else { document.getElementById("felmedelande").appendChild(errorMsg); } } }

Permalänk
Medlem

Du kan inte skapa en textnod med markup i sig. Se till att skapa en radbrytning med createElement() i stället.

Använd onsubmit i stället för onclick.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Använd onsubmit i stället för onclick.

Hur gör jag för att den inte ska submita då? Den kommer ju till en ny sida nu när man klickar på enter, eller på knappen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuZack
Hur gör jag för att den inte ska submita då? Den kommer ju till en ny sida nu när man klickar på enter, eller på knappen.

Jaha. Jag trodde att du ville submit:a. Men jag antar att onsubmit="checkValues();return false" ska fungera. Inte riktigt säker, dock.