Är router (DMZ)->Switch-> publik server korrekt ?

Permalänk
Medlem

Är router (DMZ)->Switch-> publik server korrekt ?

Idag:
============
ADSL-->router--->PC1 (arbetstation GbE) samt PC2 (gammal sak 100Mbit/s)

Imorgon:
============
ADSL-->router-->GbE-swicth -->PC1 (arbetstation GbE) samt
ny PC3 (dual ATOM med GbE)

NOTE: routern är en gammal DI804 med 1 st 10 uplink (till ADSL) samt 4 100 Mbit/s-portar

Skall inom kort köpa en ny PC (D945GCLF2 mITX dual core Atom = PC3) som bl a har GbE-LAN. Denna burk skall utnyttjas som backup-server m m så istället för att köpa en (DYR) router med GbE-portar vill jag gneta lite och köpa en def. billigare GbE-switch istället.

Men tänkte ibland också släppa iväg den nya PC3 [via routerns DMZ] för tjänst som publik lösenordsskyddad demo webbserver/ftp-server (Linux).

Switchen är tänkt att bli en DGS-1005D som dock inte ser ut att ha en sk uplink port så -- OCH NU TILL FRÅGAN -- man ansluter väl bara en av de ordinära portarna till en av routerns ordinära portar via en KORSKOPPLAD kabel och sedan sätter DMZ till PC3:s IP-adress ?

Har jag funderat korrekt? Önskar verifiering innan jag beordrar DGS-1005D:an...

OBS!
Kör inte med några DHCP-utdelningar utan de båda PC har fått fasta IP-adresser

Permalänk
Medlem

Japp, men korskopplad kablel behövs troligtvis inte då nyare switchar har stöd för auto MDI/MDIX och känner själv av vilken kabel du har.

Men när du säger att du inte kör med DHCP, kör du fasta interna IP-nummer eller har datorerna fasta externa IP-nummer?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Fasta interna, dvs alla operativ (dualbootar Lx & Win) är konfiggat med fasta IP

Tack för konsensus

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla upp om DI-804 har Auto MDI/MDIX, då kan du köra en vanlig rak TP-kabel mellan dem.

Om du känner att routern räcker och är stabil så ha kvar den, men personligen skulle jag köpt en ny, eller använt webservern som router.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+