Problem med recovery och master boot record på Acer 5530

Permalänk

Problem med recovery och master boot record på Acer 5530

Köpte denna Acer från Dustinhome, men bestämde mig redan första kvällen med datorn att skicka tillbaks den på grund av följande fel:
1. Det stod Turion x2 på hemsidan men i själva verket var det Athlon X2.
2. Mycket slöare dator än jag väntade mig. Den får kämpa med HD-video, vilket är skräp, eftersom det var för just HD-video jag köpte datorn.
3. VGA-porten är trasig.

Den kom med Vista, vilket jag inte vill ha, så jag installerade XP direkt.
"Visste" att jag kunde återställa datorn till Vista när jag ville eftersom den av någon anledning kom med en recovery-partition istället för skivor.

Problemet är att jag inte kan aktivera recovery-partitionen med Acers egna E-Recovery(Alt+F10 i uppstarten). Master boot record-filen blev nämligen överskriven av XP. Så Alt+F10-funktionen fungerar inte.
Jag har givetsvis googlat hela nätterna samt läst vad som känns som hundratals sidor. Och visst har jag hittat lösningar på detta problem. Dock går de inte tillämpa på min modell. Antar att saker och ting skiljer sig.

Dustin vill att jag ska återställa den till Vista innan jag skickar tillbaks den, och de sade att Acer fixar skivor till mig utan problem.
Men det blev problem. Acer segar så in i helvete med skivorna. Jag har väntat över en månad nu trots påtryckningar via mail. Och betalt ska de givetsvis också ha i slutändan.

Den vettigaste lösningen är att medelst Acronis disk suite gå in på den dolda partitionen, hämta MBR-filen och manuellt medelst command-prompten återinföra den till systemet.
Dock hittar jag ingen MBR-fil på min partition, som andra gjort.
Andra har haft en fil som hetat mbrwin.bin.
Det närmaste jag har i filväg är bootfix.bin, som jag inte hunnit testa än, eftersom det är tämligen tidskrävande att hålla på med detta(måste installera om XP efter varenda försök av olika sort).

Har ni några idéer hur man löser detta utan skivorna?
Om någon har en Acer 5530, kontakta mig gärna. Du kanske har en mbr-fil jag kan använda.

mvh Freddan

Visa signatur

VAIO VGN-A397XP | 2,0 Ghz M | 2 gig 533 Mhz DDR2 | X600 128mb | 80 gig 5400 RPM | WLAN | Bluetooth | DVD-RW | Extern 1 TB WD MyBook USB | 17" Widescreen HD 1920x1200 | Audigy 2 THX | Samsung 32" 720p-LCD